Digimarkkinoinointi, mitä kaikkea se pitääkään sisällään tai miten se määritellään. Ehkä sitä on helpoin lähestyä pilkkomalla digimarkkinointi sekä digi- että markkinointiosaan. Digiin voisimme sovitella yllättäen digitaalisia asioita kuten verkkosivut, sosiaalisen median kanavat sekä muut digitaalisessa tai paremminkin ehkä vielä internetissä olevat toiminnot.
Markkinointiosion alle voimme puolestaan laittaa ne toiminnot, jotka yleisestikin kuuluvat markkinointiin. Ei siis pelkästään mainonta vaan kaikki yrityksen tekeminen, joka näkyy ulospäin. Lähdetään siis näillä eväillä purkamaan digimarkkinointi-palettia.
Jos yrityksellä on verkkosivut, niin kuin onneksi tänä päivänä suurimmalla osalla yrityksiä sellaiset löytyy, niin siinä on meidän ensimmäinen steppimme digimarkkinointia. Verkkosivut viestivät potentiaalisille asiakkaille mitä tarjotaan ja kenelle tarjotaan, samoin siellä kerrotaan missä ja miten näitä tuotteita tai palveluita tarjotaan.
Verkkosivut toimivat vähän kuin yrityksen digitaalisena käyntikorttina, siellä käyneille ihmisille on kerrottava miksi heidän kannattaa tulla uudestaan sivuille tai mitä lisäarvoa he saavat ottamalla esimerkiksi yhteyttä yritykseen. Kun ajatellaan digimarkkinointia kokonaisuutena ovat yrityksen verkkosivut siinä hyvin keskeisessä roolissa, joten ne kannattaa laittaa hyvään kuntoon.
Hyvät verkkosivut ovat nopeat eli latautuvat nopeasti, niiden tulee olla myös selkeät, jotta kävijät sekä hakukoneet löytävät etsimänsä sieltä helposti. Ulkoiselta ilmeeltään ne tulisi olla linjassa yrityksen oman imagon ja kulttuurin kanssa, jos yrityskulttuuri on rento niin silloin myös verkkosivujen pitäisi noudattaa samaa kaavaa. Vastaavasti jos yritys on profiloitunut esimerkiksi asialliseksi asiantuntijaorganisaatioksi on verkkosivujen hyvä tukea samaa asiallista teemaa.
Kun puhutaan ilmaisesta näkyvyydestä digimarkkinointiin liittyen niin silloin yleensä tarkoitetaan näkymistä hakukoneiden orgaanisissa hakutuloksissa. Hakukoneet haluavat antaa hakijoilleen mahdollisimman hyviä tuloksia hakuihin liittyen. Ne käyvät tarkkaan läpi sivustoja, jotta pystyvät vastaamaan käyttäjien hakuihin. Mitä paremmin hakukone ymmärtää millaista tietoa sivustollasi on sen paremmin se osaa käyttää sitä hyödyksi.
Ilmaisen näkyvyyden kanssa usein puhutaan hakukoneoptimoinnista, joka on siis yksi tärkeä osa digimarkkinointia. Hakukoneille on oleellista kuinka hyvin sivustosi palvelee potentiaalisia kävijöitä ja miten hyvää sisältöä siellä on. Tähän kohtaan usein käytetään hakukoneoptimointia eli pyritään nostamaan sivustosi arvoa hakukoneiden silmissä ja siten parantamaan sijoitusta orgaanisissa hauissa.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Edellisessä kappaleessa puhuttiin ilmaisesta näkyvyydestä ja siitä miten hakukoneet määrittelevät sijoituksia orgaanisissa hauissa. Ilmaisen näkyvyyden rakentaminen on kuitenkin iso ja kallis sekä paljon aikaa vievä projekti. Siitä syystä monesti voikin olla perusteltua panostaa hakukonemainontaan. Hakukonemainonta saadaan käynnistettyä nopeasti ja siksi se onkin monelle hyvä ratkaisu osana digimarkkinointiratkaisuja.
Hakukonemainonnalla saadaan nostettua omia mainoksia hakukoneissa hyville paikoille orgaanisten tulosten rinnalle. Hakukonemainonnassakin sivuston laadulla on kuitenkin merkitystä. Hakukoneet eivät halua nostaa “huonoja” sivustoja hyvien hakutulosten rinnalle, eivät ainakaan edullisesti. Hyvät sivustot auttavat siis myös hakukonemainonnassa, koska hakukoneen tykätessä sivustosta saa sen mainokset halvemmalla näkyvyyttä.
Nykyään sosiaalisella medialla on suuri merkitys yritysten digimarkkinointipaletissa. Sosiaalisen median vahvuus piilee suurissa käyttäjämäärissä. Yleisesti voidaan jo todeta, että yritysten tulisi ainakin jollain tasolla olla läsnä sosiaalisessa mediassa. Tänä päivänä se on monessa tapauksessa ensimmäinen kanava, jossa asiakas kohtaa yrityksen. Sieltä myös etsitään lisätietoa kiinnostavista yrityksistä.
Sosiaalisen median kanavia on lukuisia eikä suinkaan kaikissa tarvi olla läsnä, mutta on hyvä miettiä mitkä ovat oleellisimmat some-kanavat joissa olla läsnä. Tähän päätökseen vaikuttaa tietenkin suuresti se missä kanavassa yrityksen kohderyhmät pääasiassa viihtyvät.
Digimarkkinointi sosiaalisessa mediassa, kuten hakukoneissakin, kattaa sekä orgaanisen että maksetun toiminnan. Jätetään maksettu mainonta seuraavaan kappaleeseen ja keskitytään tässä ensin hieman orgaaniseen näkyvyyteen.
Viimeisten vuosien aikana sekä sosiaalisten medioiden algoritmi muutokset että lisääntynyt kilpailu ovat vaikeuttaneet orgaanista näkyvyyttä. Jos sosiaalisessa mediassa haluaa menestyä orgaanisesti on siihen panostettava, tehtävät sisällöt tulee olla sellaisia, että ne lähtevät leviämään laajemminkin kuin vain omien työntekijöiden keskuudessa. Mitään takuuvarmaa kaavaa ei ole olemassa millainen sisältö leviää somessa, mutta useimmiten niissä annetaan jotain lisäarvoa käyttäjille, se voi olla tietoa, taitoa tai vaikka viihdettä. Näiden pohjalta on hyvä miettiä millaista sisältöä tuotetaan.
Kuten edellä jo lupailin niin tässä vaiheessa pureudutaan sosiaalisen median mainontaan. Sosiaalisen median maksettu mainonta tukee hyvin digimarkkinointia kokonaisuutena, koska siellä on niin paljon käyttäjiä. Some-käyttäjät tavoitetaan tehokkaasti maksetulla mainonnalla ja etenkin osaavat mainonnan tekijät löytävät hyvin juuri oikeat kohderyhmät somesta. Tavoitettavuuden lisäksi ihmiset ovat somessa kuin kotonaan, joten heitä on monesti helpompi lähestyä mainonnan kautta siellä.
Some-mainonnassa on paljon erilaisia mahdollisuuksia. Eri some-kanavilla on hieman erilaisia mainosmuotoja käytössä, mutta suurin ero some-kanavien välillä on ehdottomasti käyttäjäryhmät. Kannattaa siis huolellisesti miettiä missä kanavassa milloinkin kannattaa mainostaa. Usein toki on tehokasta mainostaa useammassa kuin yhdessä kanavassa ja silloin tärkeään rooliin nouseekin eri kanaville asetetut tavoitteet. Toisessa voidaan tehdä pelkästään brändimainontaa, kun toisessa puolestaan ohjataan suoraan ostoja kohti. Some-mainonta, ihan niin kuin digimarkkinointi kokonaisuutena, tarvitsee hyvän strategian toimiakseen. Seuraavaksi käymmekin digimarkkinointi strategian kimppuun.
Hyvä, markkinointi tarvitsee aina strategian toimiakseen. Kaikki yllä esitellyt osa-alueet kuuluvat siis digimarkkinoinnnin alle ja niiden roolit on hyvä olla selvillä kun mainontaa lähdetään tekemään. Kaikkiin yllä mainittuihin osa-alueisiin ei ole pakko panostaa, mutta se olisi mielestäni kyllä erittäin suotavaa. Voit lukea yrityksellesi sopivan kanavan valinnasta lisää toisesta artikkelistamme.
Verkkosivuille on tarkoitus saada sellaisia kävijöitä, jotka ovat kiinnostuneita tarjottavista tuotteista ja palveluista. Kun nämä kävijät saadaan sivuille on verkkosivujen tehtävä ohjata heitä kohti seuraavaa askelta. Ihmisten siis toivotaan suorittavan jonkin ennalta määritellyistä toimenpiteistä sivuilla esimerkiksi ottamaan yhteyttä. Oikeastaan kaikki vaiheet ohjaavat kävijöitä kohti seuraavaa steppiä. Tärkeä osa digimarkkinoinnin strategiasta onkin miettiä aina mikä on seuraava steppi, jota kohti kävijää ohjataan.
Verkkosivuilla kävijä voidaan ohjata vaikkapa yhteydenottolomakkeelle, sitä ennen kävijä on ohjattu verkkosivuille esimerkiksi Googlen orgaanisen haun tai Google Ads -mainoksen kautta. Miksi kävijä päätyy klikkaamaan juuri kyseistä linkkiä Googlessa johtuu usein siitä, että hän on nähnyt kyseisen brändin mainontaa sekä sisältöjä esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ja yritys tuntuu siksi jo tutulta vaihtoehdolta.
Tässä oli digimarkkinointia pähkinänkuoressa, muutama asia käsiteltiin ja paljon jäi kerrottavaa vielä syventäviin artikkeleihin. Toivottavasti sait tästä kuitenkin pintapuolisen raapaisun digimarkkinointiin liittyen, lue toki muualta blogistamme juuri näitä syventäviä artikkeleita, jos jokin osa-alue erityisesti rupesi kiinnostamaan. Voit myös olla meihin kublalaisiin yhteydessä ja voimme yhdessä miettiä digimarkkinointistrategiasi kuntoon 😉
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.