Suomalaisen pk-yrityksen ei kannata matkia kanavavalinnoissa suuria monikansallisia yhtiöitä. Eikä tarvitsekaan, sillä uudet digikanavat ovat realistinen valinta jo 500 € kk-budjetilla.
Yksi yleisimmistä kysymyksistä, joita saan asiakkailtamme, on mitä kanavia heidän kannattaisi käyttää tavoittaakseen omat asiakkaansa.
Tässä artikkelissa pyrin antamaan suoraviivaisia vastauksia, joilla kirkastat ymmärrystä kanavavalinnoista. (Vaikka yleensä tällaisen kysymyksen kohdatessani vedänkin syvään henkeä, hymähdän mietteliäästi ja aloitan vastaukseni: “no, se vähän riippuu” ja lähden kiusaamaan asiakasta kyselemällä hänen liiketoiminnastaan, markkinoinnin ja myynnin nykytilasta sekä tietenkin millainen asiakaskunta heillä on.)
Missä asiakkaasi luuraavat
Oikean kanavan valinnassa kannattaa aina lähteä liikkeelle siitä, missä omat asiakkaasi käyttävät aikaansa. Oikeiden silmäparien tavoittaminen ratkaisee jo puolet pelistä, loppu on pelkkää sipistelyä viestin trimmaamisen ja myyntiin ohjaamisen parissa. Ei hätää, jos et ole varma asiakkaittesi mediankäytöstä – harva meistä stalkkaa asiakkaiden mediankäyttöä ja seuraa minne asiakas menee, kun tulee tarve etsiä tietoa tai hengähtää hetkeksi vapaa-ajan kanavien parissa. Juuri siinä me, kohdentamisen asiantuntijat a.k.a. digistalkkarit, astumme mukaan kuvioon.
Isompi on nätimpi
Suuret kanavat pesevät useimmiten pienet erikoismediat, kun halutaan varmistaa viestin perillemeno. Lähde siis pohtimaan mieluiten Facebookia tai Googlea, kuin Twitteriä, Bingiä tai Pinterestiä. Google on oikea valinta, jos asiakkaat jo osaavat etsiä yrityksesi tarjoamaa palvelua/tuotetta yleisesti käytetyllä hakutermillä, esimerkiksi “siivouspalvelut turku” tai “kirjanpito helsinki”. Facebook puolestaan on oikea valinta, jos tiedät keitä potentiaaliset asiakkaasi ovat, mutta he eivät tiedä sinua.
Aika moni edelleen kuuntelee radiota, katsoo tv:tä ja lukee sanomalehtiä. Nämä ovat tyypillisesti suuremman mediabudjetin kanavia, joihin muutaman satasen mediabudjetilla ei kannata koskea. Hesarin etusivu maksaa 20 000 €, ja sillä rahalla pyörität vuoden verran Google-kampanjointia mediabudjetteineen ja palvelumaksuineen.
Kasvokkain kohtaamisen paikat voivat olla realistisempi valinta. Messut, kaupunkien keskustat ja muut paikat kohdata potentiaalisia asiakkaita voivat olla erinomainen valinta lähteä tavoittelemaan asiakkaita, etenkin jos haluat tehdä myyntiä. Näihinkin on mahdollista lisätä ennakkomarkkinoinnin elementtinä digikanava, jolla tavoitat potentiaaliset asiakkaasi vaikkapa ennen messuja ja kutsut heidät käymään juuri sinun messuosastollasi.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Lue tarkemmin digitaalisen mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä.
Räjäytä himmelit
Toinen vaaranpaikka mediavalintoja tehtäessä on omnichannel-himmelin rakentaminen, joka heijastelee enemmänkin kansainvälisessä megakonferenssissa nähtyä P&G:n brändistrategian jalkautusta eikä pientä suomalaista yritystä, joka haluaa tavoittaa omat asiakkaansa lähialueelta. Vältä siis himmeleitä ja karsi kanavat minimiin: yksinkertainen on kaunista myös markkinointisuunnitelmassa. Yhdellä kanavalla pääsee mainiosti käyntiin ja useat asiakkaamme ovat pärjänneet samalla mediavalinnalla jo vuosikaudet.
Meidän osaamistamme on testata erilaisia viestiversioita ja seurata, mikä heiluttelee mittareita parhaiten: tämä on usein konkreettisin merkki onnistuneesta mainonnasta. Voit myös kysyä uusilta asiakkailta eri kanavista, joissa he ovat nähneet viestintää. Yllättävän usein asiakkaat tuntuvat muistavan missä ovat törmänneet ensimmäistä kertaa yritykseesi ja päättäneet tarkemman tutustumisen jälkeen ottaa yhteyttä.
Räätälöinkö viestiä kanavien välillä
Olemme huomanneet, että jotkin kanavat toimivat paremmin ensikontaktointiin ja toiset puolestaan ostamista tosissaan pohtivien tavoittamiseen. Näissä tapauksissa viestejä kannattaa räätälöidä. Myös käytettävissä olevat mainosmuodot vaihtelevat kanavittain, joten tämä vaikuttaa myös viestisisältöihin.
Yrityksen nykyisillä materiaaleilla päästään usein jo hyvin liikkeelle ja autamme mielellämme uusien sisältöjen rakentamisessa.
Mitä minun kannattaisi tehdä seuraavaksi
Nopeimmin pääset käyntiin ottamalla meihin yhteyttä. Autamme oikean kanavan valinnassa, viestien rakentamisessa ja mainonnan käynnistämisessä. Tavoitteemme on tehdä markkinoinnista pk-yritykselle riittävän simppeliä mutta samaan aikaan tehokasta.
Lupaamme olla kiusaamatta liikaa vaikeilla kysymyksillä.
Ota yhteyttä!