Raportointi ja markkinoinnin tulosten seuranta voi tuntua välillä hankalalta. Tietoa on paljon ja se on pirstaloitunut useampaan paikkaan ja datan vertailu keskenään voi tuntua ongelmalliselta. Osa tiedosta on turhaa ja onkin välillä vaikea löytää se juuri oleellisin, joka sopii omaan tarpeeseen. Organisaatioiden sisällä kaikki eivät pysty olemaan analytiikkavelhoja, mutta silti tieto pitäisi pystyä kaikille jakamaan kätevästi. Tiedon kerääminen, visualisointi järkevään muotoon sekä jakaminen nouseekin usein meidän ja myös asiakkaidemme päässä tärkeäksi asiaksi. Tähän löytyy useita ratkaisuita ja Google Data Studio on niistä yksi.
Katsotaanpa tarkemmin, mikä Google Data Studio oikein on ja mitä sillä voi tehdä.
Mikä Google Data Studio on?
Google Data Studio on Googlen helppokäyttöinen ja ilmainen työkalu, joka auttaa tiedon raportoinnissa ja visualisoinnissa. Jos sinulla on käytössä Googlen markkinointi- ja seurantatyökaluja, kuten Google Analytics tai Google Ads, pystyt helposti tuomaan tileiltäsi datan suoraan Google Data Studioon ja näin yhdistämään kaiken tarvitsemasi tiedon yhteen ohjausnäkymään eli dashboardiin. Pystyt myös helposti jakamaan näkymät organisaatiosi sisällä, mikä helpottaa reaaliaikaista tiedon kulkua.
Google Data Studioon pystyt automaattisesti liittämään Googlen datanlähteitä (kuten esimerkiksi Google Analytics, Analytics 360, Google Ads, Google Sheets, YouTube, Google BigQuery), mutta sen lisäksi Data Studioon pystyy integroimaan myös kolmannen osapuolen datan lähteitä, kuten MySQL ja PostgreSQL. Dashboardeihin on myös mahdollista tuoda dataa muista markkinoinnin kanavista, kuten esimerksiksi Facebookista, mutta se vaatii hieman enemmän jumppaamista. Parhaimmillaan Google Data Studio raportointi toimii silloin kun haluat tuoda dataa niistä lähteistä, joita Google Data Studio automaattisesti tukee.
Miksi Google Data Studio kannattaa ottaa käyttöön?
Google Data Studio käyttöä puoltavat useat seikat:
- Raportointinäkymät eli dashboardit on helppo luoda ja niitä on helppo tulkita.
- Raportointi on reaaliaikaista. Voit itse päättää ajanjakson, jota tarkastelet.
- Verkkoselainpohjainen raportointi poistaa tarpeen luoda manuaalisia pdf-raportteja
- Data ei enää pirstaloidu useaan eri raporttiin, sillä Google Data Studio yhdistää useat eri tiedonlähteet, näistä tärkeimpinä Googlen datalähteet.
- Dashboard on räätälöitävissä tarpeiden mukaan. Se on esimerkiksi erinomainen tapa seurata myös määritettyjen KPI-tavoitteiden toteutumista.
Loppupeleissä Google Data Studio raportit luodaan tarpeeseen. Kuinka paljon dashboardit sinun yritystäsi hyödyttävät riippuu siitä, kuinka se on rakennettu vastaamaan tarpeeseen. Käytä siis aikaa ja ajatusta siihen, mitä raporttiin laitat. Suosittelen pitämään raportit kevyenä, jotta kaikki sitä käyttävät todella jaksavat käydä seuraamassa sitä. Mieti tarkkaan, mitkä metriikat ovat oleellisia äläkä tunge näkymiin liikaa tietoa. Turhaa kikkailua visualisointien kanssa tulisi myös välttää, sillä usein se saattaa vaikeuttaa tiedon tulkintaa. Usein yksinkertainen tässäkin asiassa toimii parhaiten.
Onko sinulla kysyttävää raportointiin tai datan visualisointiin liittyen? Ota yhteyttä ja jutellaan asiasta lisää!
Ota yhteyttä!