Google-markkinointi voi tuntua kompleksiselta asialta hahmottaa ja aloittaa. On kuitenkin muutama asia, joihin kannattaa käyttää kunnolla aikaa suunnitteluvaiheessa.
Tavoitteiden asettaminen Google-markkinointiin
Kuten markkinoinnissa yleensäkin, tulee myös Google-markkinoinnille asettaa tavoitteet. Mitä haluat saavuttaa mainonnalla? Jos haluat verkkokaupasta lisää tuottoa, mainonnan tavoitteena on lisätä tunnettuutta, saada verkkokauppaan lisää ostovalmiita kävijöitä ja sitä myöten verkkokauppaostoja.
Google-markkinointi pitää sisällään eri mainosmuotoja, mutta monet mieltävät sen hakusanamainontana. Tällöin ollaan usein ostoputken loppupäässä, joten tavoitteet kannattaa asettaa sen mukaisiksi. Tällöin voidaan tavoitella esimerkiksi yhteydenottoja tai rekisteröitymisiä, riippuen toki liiketoiminnan luonteesta.
Mainonnan tulosseuranta
Kun tavoitteet on mietitty kuntoon on hyvä varmistaa, että pystymme seuraamaan miten mainonta toimii tavoitteiden valossa. Tavoitteet kannattaa määritellä verkkosivuston seurantaan, usein Google Analyticsiin, jotta näemme reaaliajassa, miten digimarkkinointi toimii. Tavoitteet eli konversiot ovat niitä tavoitteita, joita kohti mainontaa optimoidaan.
Tavoitteille on hyvä myös miettiä, mitä yhdestä tavoitteen saavuttamisesta eli konversiosta ollaan valmiita maksamaan. Ja myös minkä arvoinen yksi konversio on liiketoiminnan kannalta. Tämä määrittelee hyvin pitkälle myös käytettävän mediabudjetin.
Kohderyhmät Google-markkinoinnissa
Kohderyhmät ovat oleellinen osa digimarkkinointia, sillä väärälle yleisölle mainonnan näyttäminen ei ole järkevää ja mediabudjetti kuluu turhaan tekemiseen.
Googlen hakusanamainonnassa mainonta perustuu tarpeeseen, joten kohderyhmä on jo valmiiksi relevantti. Tämä tietenkin tarkoittaa sitä, että mainontaan otetut avainsanat tulee olla järkeviä jotta mainokset eivät näy hakukoneessa epärelevanteilla hakutermeillä.
Jos Googlessa kuitenkin tehdään bannerimainontaa on tärkeää määritellä, kenelle bannereita halutaan näyttää. Google-markkinoinnin etuna on monipuoliset mahdollisuudet rakentaa kohderyhmiä: verkkosivustolla käyneet, samankaltaiset yleisöt, mielenkiinnon kohteet, avainsanat ja kilpailijoiden verkkosivukävijät muutamia mainitakseni.
Valitse laskeutumissivu tarkkaan
Tärkeä osa digimarkkinointia ja näin myös Google-markkinointia on mainostajan verkkosivusto ja erityisesti laskeutumissivu, jonne mainoksesta ohjataan. Vaikka mainos olisi houkutteleva ja vastaisi kävijän tarpeeseen voi ostoputki katketa siihen, jos verkkosivustolla ei ole mietitty miten kävijä ohjataan oikeaan suuntaan.
Haluatko apua Google-markkinoinnin aloittamisessa tai yleisesti digimarkkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa? Autamme sinua mielellämme koko prosessissa pohjatöistä lähtien ja pidämme huolta, että mainonta on tehokasta ja ajantasaista. Ota yhteyttä!