Growth Hacker tarkoittaa markkinoijaa, joka pyrkii tavoittamaan suuren yleisön pienellä investoinnilla. Tätä tapaa tehdä markkinointia käsitellään nimellä Growth Hacking. Internetin käyttö on ohittanut television katselun – tämä ilmiö on myös mullistanut tavan, jolla markkinointia kannattaa tehdä. Enää järkevin tapa suuren yleisön tavoittamiseen ei ole kymmenien tuhansien eurojen satsaaminen TV-mainokseen, vaan tuloksia huomattavasti pienemmällä investoinnilla tuo suunnitelmallinen Growth Hacking.
Growth Hacking on siis markkinointitoimenpide, jossa pyritään mahdollisimman vähin kustannuksin mainostamaan yrityksen tuotetta tai palvelua. Tavoitteena on saavuttaa edullisesti liiketoiminnan merkittävää kasvua. Kubla on koonnut viisi käytännön esimerkkiä:
Startataan homma käyntiin Airbnb:n Growth Hacking -esimerkillä, joka on yksi tunnetuimmista. Airbnb on nykyään suosittu sovellus, jonka kautta maailmalla matkustaminen on helppoa kuin heinän teko: katto pään päälle hoituu helposti sovelluksesta.
Airbnb päätti hyödyntää Craigslistiä, jossa ihmiset muun muassa myyvät ja vuokraavat asuntoja sekä tavaroita. Airbnb mahdollisti käyttäjilleen sen, että heidän ilmoituksensa Airbnb:ssä näkyi myös Craiglistissä. Suorastaan nerokasta! Airbnb pääsi suoraan kohderyhmänsä markkinoille Craiglistin avulla.
Facebook on maailmanlaajuisesti osa yli kahden biljoonan käyttäjän elämää. Growth Hacking on tuttu käsite myös Facebookin markkinointitiimille, sillä he ovat aina pyrkineet rohkaisemaan käyttäjiään kasvattamaan kaverilistaansa – kun käyttäjä sitten tägää ystävänsä esimerkiksi julkaisun kommenttikenttään, lähettää Facebook oitis tästä sähköpostia ystävälle. Ilmoitus maininnasta saa ystävän kiinnostumaan ja avaamaan sovelluksen.
Gmail on yksi suosituimmista sähköpostisovelluksista ja taatusti myös sinulta löytyy sieltä käyttäjätili. Kuinka Gmail on saavuttanut suosionsa? Growth Hacking on vaikuttanut asiaan vahvasti. Gmail rynnisti kasvuun kutsutoiminnolla: vain kutsutut saivat käyttää palvelua. Se toimi! Kyse on FOMO:sta (Fear of Missing Out) – kun palvelu on tarpeellinen, kiinnostava ja eksklusiivinen, on siihen suorastaan pakottava tarve päästä käsiksi. Tämän tyyppinen Growth Hacking ei toimi kaikille, ja myös Google on yrittänyt tekniikkaansa uudestaan siinä epäonnistuen. Tästä esimerkkinä lähes tunnistamaton Google+.
Hauskan tästä esimerkistä tekee se, että Netflix oli vuonna 1997 DVD-elokuvia vuokraava yritys. Tästä huolimatta Netflixin tavoite oli alusta alkaen siirtyä verkkoon, kuten yrityksen nimestä voi arvellakin. Growth Hacking on Netflixille varsin tuttu juttu – Netflix käytti useita eri tekniikoita:
Netflix jakoi yrityksen kahteen: DVD-vuokraamoon ja suoratoistopalveluun. Toisesta puoliskosta tulleet varat pystyttiin sijoittamaan toisen toimintaan.
Netflix hankki suoratoistopalveluunsa suosittuja sarjoja ja elokuvia, jotka saivat potentiaaliset asiakkaat liittymään Netflixin asiakkaiksi.
Netflix laittoi paukut siihen, millaisena näyttäytyy sosiaalisessa mediassa ja pyrkii edelleen sitä kautta rakentamaan itselleen sitoutunutta asiakaskuntaa.
Rahan pois antaminen voi myös tuoda sitä – kuten PayPalin tapauksessa. PayPal päätti antaa jokaiselle uudelle rekisteröityneelle käyttäjälle ihka oikeaa kahisevaa. Käyttäjän tuli ainoastaan luoda tili, varmistaa sähköpostiosoitteen toimivuus ja liittää tiliin pankkikortti, johon raha siirrettiin. Tällä tempauksella PayPal onnistui lisäämään päivittäistä kasvuaan seitsemästä prosentista kymmeneen.
Tämä tempaus tehtiin vuosia sitten, jolloin sosiaalinen media ei ollut yhtä kova sana kuin tänä päivänä. Tässä tapauksessa Growth Hacking toimi sanan kiertäessä. Kukapa ei mainitsisi ystävälleen siitä, että PayPal jakaa rahaa?
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Jotta Growth Hacking toimii, on Growth Hackerin rakennettava tuotteen tai palvelun markkinointi perustuen neljään periaatteeseen. Jos teet uuden sukupolven markkinointia, huomioi siis seuraavat asiat:
Growth Hacking on täällä jäädäkseen! Perinteisesti markkinoinnissa lähdetään tavoittelemaan suurta joukkoa, jonka tavoittamiseen on varattu suuri lohko markkinointibudjetista. Growth Hacking on uuden sukupolven tapa tehdä markkinointia, jossa asiat tehdään juuri päinvastoin. Kiinnostaako edullinen tapa tehdä markkinointia? Taatusti! Niin meitäkin, ja siksi Kubla tietääkin kaiken uuden sukupolven markkinointikikoista – ota yhteyttä jo tänään, jaamme niksit sinullekin!
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.