Sähköpostimarkkinointi on edelleen tehokasta – kun sen tekee oikein. Kädet on kuitenkin täynnä sitä sun tätä, aikataulut paukkuu ja osaaminen luonnollisesti loppuu johonkin. Kun seinä tuntuu tulevan vastaan, on viimeistäänkin aika ottaa käyttöön markkinoinnin automaation tehokkain työkalu: drip markkinointi. Drip markkinointi lähettää puolestasi rutiininomaiset sähköpostiviestit, kuten tervetuliais- ja kiitosviestit. Sinun ei tarvitse olla paikalla väkertämässä jokaista meiliä erikseen, vaan voit ottaa aikaa myös itsellesi. Miltä kuulostaisi rentouttava jalkakylpy tai rauhallinen kävely metsän tuntumassa? Drip markkinointi tuo muutaman tunnin lisää kellotauluun!
Drip markkinointi ei kulje käsi kädessä ainoastaan sähköpostimarkkinoinnin kanssa, vaan toimii myös esimerkiksi puhelimitse. Sähköpostitse tehty drip markkinointi on kuitenkin toimivaa ja kustannustehokasta, jonka vuoksi Kubla on keskittänyt tämän kirjoituksen sen ympärille.
Nykyään kuluttajat ovat entistä tarkempia ostoksistaan – heitä täytyy vakuutella ja usein hieman taivutella, jotta ostopäätös lyödään lukkoon. Varovaisuus juontaa juurensa valikoiman runsaudesta sekä siitä, etteivät kaikki yritykset toimi rehdisti.
Drip markkinointi ohjaa potentiaalista asiakasta ostopäätöksen suuntaan. Jos esimerkiksi Matti tilaa uutiskirjeen, tekee oitis drip markkinointi tehtävänsä: Matille lähetetään automaattisesti tervetuliaisviesti ja kahden päivän päästä toinen viesti, jossa esitellään myydyimmät tuotteet. Kun seuraavaksi Lauri näppäilee tekstikenttään sähköpostiosoitteensa ja painaa tilaa, ei sinun tarvitse olla haukkana paikan päällä kirjoittamassa identtistä sähköpostiviestiä. Drip-markkinointi on siis markkinoinnin automaation työkalu, joka vähentää työtaakkaa sekä välittää potentiaaliselle asiakkaalle oikean viestin juuri oikeaan aikaan.
<div class="eeropainike"><a href="#ota-yhteytta">Toteutetaan tämä yrityksellesi!</a></div>
Drip markkinointi haluaa saada potentiaalisen asiakkaan sitoutumaan tuotteeseen tai palveluun. Kubla on koonnut avuksesi kuuden käytännön vinkin listan, jonka avulla pääset kärryille siitä, kuinka drip markkinointi voi saada potentiaalisen asiakkaan maksavaksi asiakkaaksi.
Liidiksi sanotaan potentiaalista asiakasta, jonka uskotaan lähitulevaisuudessa ostavan tuotteen tai palvelun. Liidit tarvitsevat hellää ohjausta ostopäätöksen suuntaan – ja siinä drip-markkinointi on omiaan auttamaan. Ohjaus voi olla esimerkiksi ilmaisen kokeilujakson tarjoaminen tai tuotteen käytön opettaminen opetusvideon avulla. Ei ole lainkaan kaukaa haettua sanoa, että liidin suunnitelmallinen ohjaaminen voi saada potentiaalisen asiakkaan eli liidin ostamaan jopa puolet enemmän.
Tervetuliaisviesti on kuin kättely – se on tapa sanoa, että kiva tavata. Hyvin rakennettu viesti saa aikaan lähtemättömän vaikutuksen ja jättää liidin pohdiskelemaan sitä infoa, jonka ensimmäinen viesti on hänelle antanut. Tervetuliaisviesti voi pitää sisällään esimerkiksi listauksen suosituimmista tuotteista tai luetuimmista blogipostauksista. Jokaisen tervetuliaisviestin kirjoittaminen ja lähettäminen ei jää harteillesi, onhan drip markkinointi täydellinen automaatio tähän tarpeeseen.
Automaattisesti lähetetty, kiinnostava tervetuliaisviesti saa liidit riemun partaalle – sähköpostiviestin avausprosentin kieppuessa 14 % tienoilla, tervetuliaisviestin avaavat jopa 58 % vastaanottajista. Jos viesti lähetetään heti uutiskirjeen tilauksen perään, pomppaa tämä luku vielä huomattavasti paremmaksi.
Kaiken tarkoituksena on saada potentiaalinen asiakas oikeaksi, maksavaksi asiakkaaksi. Kun liidi on toivotettu tervetulleeksi, voidaan ottaa käyntiin vaihe kolme – onboarding drip strategy. Kyseessä ovat pienet tönäisyt ostopäätöksen suuntaan: voit houkutella liidiä lataamaan yrityksesi mobiilisovelluksen, ottamaan osaa webinaariin tai siirtymään palvelun tuliterään premium-versioon.
Kun ostoskorissa lojuu ostamattomat tuotteet, valuu liidin ostopäätöksen eteen tehty työ mahdollisesti hukkaan. Tilanteen voi kuitenkin pelastaa. Ostoskorin täyteen lataaminen ja sen hylkääminen on todellisuudessa paljon yleisempää kuin luuletkaan – hätiin rientää drip markkinointi, jolle on annettu tehtäväksi muistuttaa unohtelijoita ja herättää heidän mielenkiintonsa uudestaan.
Kun asiakas jättää tuotteen lojumaan ostoskorin pohjalle, drip markkinointi lähettää automaattisesti sähköpostiviestin, jossa muistutetaan tuotteen olemassaolosta. Olet taatusti joskus itsekin saanut tällaisen sähköpostiviestin, eikö niin? Drip-markkinointi in action!
Netflix tarjoaa käyttäjilleen heidän katselukäyttäytymiseensä pohjautuen uusia sarjoja ja elokuvia katseltavaksi – myös sinun on tärkeää pysyä kärryillä siitä, mistä asiakkaasi pitävät.
Potentiaalisen asiakkaan tunteminen mahdollistaa sen, että sähköpostiviestiin voidaan upottaa juuri häntä kiinnostavia tuotteita tai palveluita yrityksen valikoimasta. Esimerkiksi Spofity kuuntelee tarkasti sitä, mikä käyttäjää kiinnostaa – ja ilmoittaa oitis, kun hänen suosikkiartistinsa on julkaissut uuden albumin. Drip markkinointi on yksi tapa, jolla Spofity kalastaa käyttäjät takaisin sovelluksen pariin.
Olet saanut myyntiä, onneksi olkoon! Drip markkinointi ei kuitenkaan pääty tähän. Aivan kuten tervetuliaisviestille on paikkansa, myös kiitosviesti saa asiakkaan tuntemaan olonsa tärkeäksi. Drip markkinointi mahdollistaa sen, että kiitosviesti lähtee samalla sekunnilla asiakkaan painaessa osta-nappulaa. Kätevää, eikö? Ilman drip markkinointia et koskaan pystyisi pääsemään näin intensiivisesti osaksi sitä hetkeä, kun asiakas tekee oston.
Drip-markkinointi voi myös automaattisesti lähettää muutaman päivän kuluttua asiakkaalle viestin, jossa kysytään mielipidettä tuotteesta tai palvelusta ja kenties pyydetään arvioimaan se esimerkiksi verkkosivuilla tai sovelluskaupassa.
MailChimp saattaa olla sinulle tuttu – jos on, niin drip markkinointi tulille! Ja jos ei ole, niin tutustu ja pyöräytä sen jälkeen drip markkinointi käyntiin. Kubla on talo täynnä digimarkkinoinnin ammattilaisia, joille dip markkinointi on helppoa kuin heinän teko. Apua ja vinkkejä saat taatusti, kun otat yhteyttä.
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.