Webinaari markkinointi – 5 vinkkiä aloittamiseen 

Webi­naa­ri mark­ki­noin­ti näh­dään tehok­kaa­na mark­ki­noin­ti­työ­ka­lu­na, kii­tos webi­naa­rien suo­sion räjäh­dys­mäi­sen kas­vun. Täs­tä kas­vus­ta taas saam­me osit­tain kiit­tää podcas­te­ja, ääni­kir­jo­ja ja mui­ta audio­si­säl­tö­jä, jot­ka ovat saa­neet ihmi­set suo­ras­taan innos­tu­maan opet­ta­vas­ta äänes­tä. Webi­naa­rien avul­la on mah­dol­lis­ta saa­vut­taa hyviä tulok­sia koh­ta­lai­sen pie­nel­lä vai­van­näöl­lä – tar­vit­set ainoas­taan net­tiyh­tey­den, kai­u­tin-mik­ro­fo­ni-yhdis­tel­män, webi­naa­ri­sof­tan (esi­mer­kik­si Ever Webi­nar) sekä tilan, joka on hil­jai­nen ja rauhallinen.

Eten­kin B2B-mark­ki­noi­jat rakas­ta­vat webi­naa­re­ja, sil­lä ne eivät vaa­di kut­su­vie­ras­ta­pah­tu­man tavoin val­ta­vaa mää­rää resurs­se­ja ja todel­la toi­mi­vat – webi­naa­re­ja pide­tään yhte­nä tehok­kaim­mis­ta markkinointitaktiikoista.

Webinaari markkinointi voi olla sinulle toimiva ratkaisu, etenkin jos:

  • et ole aivan var­ma, mil­lai­sel­la sisäl­löl­lä tavoi­tat par­hai­ten kohderyhmäsi
  • haluat tuo­da orga­ni­saa­tio­si asian­tun­ti­joi­ta esille
  • haluat erot­tau­tua – inter­net on täyn­nä asian­tun­ti­ja­blo­ge­ja, mut­ta vähem­män asiantuntijawebinaareja
  • haluat saa­da laa­duk­kai­ta lii­de­jä

Webinaari markkinointi alkuun viidellä vinkillä

Nyt on aika lait­taa hihat hei­lu­maan ja kokeil­la, mitä webi­naa­ri mark­ki­noin­ti voi sinun toi­min­nal­le­si saa­da aikaan! Lue vii­si vink­kiä webi­naa­ri­mark­ki­noin­nin aloittamiseen:

1. DOUBLE CHECK – järjestä kenraaliharjoitukset.

Ken­raa­li­har­joi­tuk­set kan­nat­taa jär­jes­tää ker­ran, kak­si tai kol­me ker­taa – saa­tat toi­se­na har­joi­tus­ker­ta­na huo­ma­ta puu­tok­sia, jot­ka eivät tul­leet esil­le ensim­mäi­sel­lä ker­ral­la. Toi­mii­ko yhtey­det? Riit­tää­kö tek­niik­ka? Mis­sä jär­jes­tyk­ses­sä ker­rot asia­si webi­naa­rin aika­na, mil­lai­sia kysy­myk­siä esi­tät kuun­te­li­joil­le ja edes pää­tään, kuu­luu­ko puhe? Ensim­mäi­sen oikean webi­naa­rin jär­jes­tä­mi­nen on jän­nit­tä­vää, mut­ta ken­raa­li­har­joi­tus­ten tois­ta­mi­nen muu­ta­man ker­ran tuo mie­len­rau­han. Luo­ta itsee­si ja ammat­ti­tai­too­si, kaik­ki sujuu kyl­lä mainiosti.

2. MARKKINOI – kukaan kuuntelija ei löydä paikalle sattumalta.

Webi­naa­rin suun­nit­te­luun saat­taa riit­tää lyhyem­pi­kin aika, mut­ta sen mark­ki­noin­tia ei kan­na­ta aloit­taa päi­vää ennen. Ker­ro tule­vas­ta webi­naa­ris­ta jokai­ses­sa kana­vas­sa, jos­sa se on mah­dol­lis­ta: esi­mer­kik­si uutis­kir­jeet, sosi­aa­li­nen media, verk­ko­si­vut, tapah­tu­mat. Nyky­ään kun kaik­kea jär­jes­te­tään koko ajan, jää mikä tahan­sa jon­kun muun jal­koi­hin ilman mark­ki­noin­tia. Kaik­ki mitä teet vaa­tii mark­ki­noin­tia, myös webinaarit.

3. VIESTI – viesti webinaarista ennen, sen aikana ja sen jälkeen.

Lähe­tä vah­vis­tus-, muis­tu­tus- ja kii­tos-vies­ti. Var­mis­ta, että vies­tit ovat hel­pos­ti luet­ta­vis­sa ja ymmär­ret­tä­vis­sä. Saa­tat aja­tel­la, että poten­ti­aa­li­nen asia­kas on taa­tus­ti tulos­sa kuun­te­le­maan webi­naa­ria, kun on jo ilmoit­tau­tu­nut sii­hen. Kii­rei­nen arki voi kui­ten­kin teh­dä tep­po­set, jol­loin kiin­nos­tu­nut­kin osal­lis­tu­ja unoh­taa osal­lis­tua – vies­tin­tä on siis tärkeää.

4. OSALLISTA – älä puhu yksin koko webinaarin ajan.

Eten­kin kun osal­lis­tu­jat eivät ole fyy­si­ses­ti samas­sa pai­kas­sa, on hyvä pitää väki­jouk­koa hereil­lä aihees­sa osal­lis­ta­mal­la. Voit esi­mer­kik­si esit­tää heil­le help­po­ja kysy­myk­siä tai pyy­tää hei­tä esit­tä­mään sinul­le kysy­myk­siä. Vuo­ro­vai­ku­tus voi jat­kua vie­lä onnis­tu­neen webi­naa­rin­kin jäl­keen sosi­aa­li­ses­sa medias­sa, joten älä unoh­da luo­da webi­naa­ril­le­si hash­tä­giä eli aihe­tun­nis­tet­ta ja ker­toa sitä osallistujille!

5. VIE LOPPUUN – älä jätä potentiaalisia asiakkaita roikkumaan.

Webi­naa­ri mark­ki­noin­ti on kai­kis­ta tehok­kain­ta, kun jat­kat osal­lis­tu­jien kans­sa kom­mu­ni­koin­tia vie­lä webi­naa­rin jäl­keen­kin. Lähe­tä heil­le säh­kö­pos­tit­se tal­len­ne, koos­ta esi­te­tyis­tä kysy­myk­sis­tä blo­gi­kir­joi­tus ja jaa se muis­sa­kin kana­vis­sa, jot­ta myös sel­lai­set, jot­ka eivät osal­lis­tu­neet webi­naa­rii­si, koke­vat sen tie­don hyö­dyl­li­sek­si ja osal­lis­tu­vat ensi kerralla.

Webinaariliidi on usein ostovalmiimpi kontakti

Kun halu­taan teh­dä tulok­sel­lis­ta inbound-mark­ki­noin­tia, jos­sa poten­ti­aa­li­nen asia­kas ottaa itse kon­tak­tia mark­ki­noi­jaan, on webi­naa­ri­mark­ki­noin­ti sii­hen teho­kas työkalu. 

Ote­taan esi­mer­kik­si teks­ti­muo­toi­nen opas, jon­ka lataus­si­vul­la poten­ti­aa­li­nen asia­kas täyt­tää lomak­keen ja näin hänes­tä tulee inbound-lii­di, joka lataa oppaan tie­to­ko­neel­leen ja pää­see tutus­tu­maan mate­ri­aa­liin luke­mal­la. Samaa kaa­vaa nou­dat­taen poten­ti­aa­li­nen asia­kas täyt­tää webi­naa­rin ilmoit­tau­tu­mis­si­vul­la lomak­keen ja hänes­tä tulee inbound-lii­di, joka pää­see kuun­te­le­maan webi­naa­rin live­nä ja tal­len­ta­maan sen tal­len­tee­na myö­hem­pää käyt­töä varten.

Poten­ti­aa­li­sel­la asiak­kaal­la on kor­keam­pi kyn­nys osal­lis­tua webi­naa­riin kuin lada­ta ver­kos­ta opas, jol­loin webi­naa­ris­ta saa­tu lii­di voi olla laa­duk­kaam­pi. Kun poten­ti­aa­li­nen asia­kas näkee enem­män vai­vaa tie­don saa­mi­seen, on hänel­lä usein myös suu­rem­pi ostohalu.

Webi­naa­ri mark­ki­noin­ti koh­dis­te­taan siis par­haim­mas­sa tapauk­ses­sa juu­ri niil­le poten­ti­aa­li­sil­le asiak­kail­le, jot­ka ovat jo osto­housut jalas­sa odot­ta­mas­sa sinul­ta lisätietoja.

Webinaari markkinointi kannattaa

Huo­lel­li­ses­ti teh­ty­nä webi­naa­ri mark­ki­noin­ti kan­nat­taa. Kun muis­tat yllä mai­ni­tut vii­si vink­kiä, saat taa­tus­ti aikaan oikein hyvä webinaarin! 

Mikä­li mark­ki­noin­ti aihee­na herät­tää kysy­myk­siä, aut­taa Kubla sinua niissäkin!

Webinaari markkinointi
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

Tutustu myös palveluihimme! 

Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

Tuloksellista tekemistä

Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

B2B-yrityksen digimarkkinointi

Ota yhteyttä

Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

  • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
  • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
  • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
  • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi