iOS 14 on siis iPhonen tuorein käyttöjärjestelmä ja siihen on tulossa uusi päivitysversio 14.5. Tässä uudessa versiossa on luonnollisesti monia uusia ominaisuuksia, mutta tässä kyseisessä versiossa on myös jotain joka on saanut aikaan pienen kuohunnan Facebook- ja Instagram-mainonnan parissa työskentelevien keskuudessa.
Tämän blogin tarkoitus on avata teille lukijoille hieman tarkemmin mistä on kyse ja miten se vaikuttaa ensisijaisesti niin käyttäjiin kuin mainostajiin. Otamme esiin Facebookin mahdolliset toimet kyseisen päivityksen suhteen ja tarkastelemme luonnollisesti myös hieman tulevaisuuden suuntauksia asiaan liittyen. Nautinnollisia lukuhetkiä tämän jännän taistelun eri näkökulmien tarkasteluun.
Aloitetaanpa yleiskatsauksella eli mitä on tapahtumassa. iOS 14.5 tuo mukanaan ominaisuuden, jossa käyttäjän on annettava suostumuksensa sovelluksen ulkopuolella tapahtuvaan seurantaan, suostumus pitää siis antaa esimerkiksi juuri Facebookille ja/tai Instagramille.
Tarkkaa julkaisuajankohtaa ei vielä tässä kohtaa tiedetä, mutta todennäköisesti se tapahtuu kevään 2021 aikana. Joten olkaapa valppaina molemmin puolin sovelluksia sekä mainostajat että käyttäjät 😉
Apple tavoittelee tällä muutoksella käyttäjilleen parempaa mahdollisuutta suojella yksityisyyttään ja se on osa heidän App Tracking Transparency -linjaustaan. Tarkoitus on siis parantaa sovellustoiminnan läpinäkyvyyttä ja sitä kautta vahvistaa käyttäjien luottamusta sekä vaikutusmahdollisuuksia.
Uskon, että tämä on osa Applen suurempaa linjausta käyttäjien yksityisyyden parantamiseksi. Tai vähintäänkin niin, että käyttäjät ovat paremmin tietoisia mihin ja kenelle antavat seurantamahdollisuuksia. Nämä asiat ovat kuitenkin olleet jo pitempään tapetilla ja selkeästi Apple haluaa nyt vastata käyttäjiensä huoleen.
Vaikutukset käyttäjille tästä iOS 14.5 päivityksestä ovat hyvin kaksijakoiset. Kaikille tulee päivityksen asennuksen jälkeen kysely seurannan sallimisesta. Ne jotka sallivat seurannan eivät tule todennäköisesti huomaamaan juurikaan mitään muutoksia nykyiseen.
Vastaavasti ne jotka kieltävät seurannan tulevat näkemään vaikutuksen ainakin ihan käytännön tasolla mainonnan muutoksena. Heille tulee siis edelleen mainontaa näkyviin, mutta se on hyvin todennäköisesti vähemmän relevanttia näille käyttäjille.
Tämä uusi päivitys näkyy mainostajille käytännön tasolla parilla merkittävällä tavalla. Ensimmäiseksi vaatimuksena on domainin omistamisen vahvistamisen. Domainin vahvistaminen voi olla haastavakin asia ellei näihin ole perehtynyt, me Kublalla toimimme näiden asioiden kanssa päivittäin, joten voit hyvin kääntyä meidän puoleen, jos et halua asiasta ylimääräistä päänvaivaa.
Toinen merkittävä muutos liittyy konversioihin. Muutoksen jälkeen voit määrittää korkeintaan kahdeksan seurattavaa konversioita ja ne pitää laittaa tärkeysjärjestykseen. Tässä on toinen asia, joka todennäköisesti tuottaa harmaita hiuksia asiaan perehtymättömälle ja etenkin konversioiden priorisoinnissa on hyvä luottaa ammattilaisten kokemukseen. Tässäkin asiassa voit helpottaa omaa arkeasi ja olla meihin yhteydessä, tiedämme kyllä miten priorisoida konversiot niin, että tästä haastavasta tilanteesta saadaan paras lopputulos irti.
Kiinnostaako Facebook-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Mainostajat eivät onneksi jää täysin aseettomiksi tulevan tilanteen osalta vaan aina muutama kikka löytyy ainakin ammattimiehen työkalupakista. Yksi vaihtoehto on käyttää hyväksi esimerkiksi Google Analyticsin tarjoamia suodatusmahdollisuuksia. Näiden avulla pystytään tekemään johtopäätöksiä sivuston käyttäjistä ja heidän käyttäytymisestään.
Mainostajat pystyvät edelleen omalla testaamisella saamaan arvokasta tietoa mitkä mainokset toimivat ja tuovat parhaiten tulosta. Joten tyhjän päälle mainostajat eivät tässä tilanteessa missään tapauksessa jää. Pahiten päivitys todennäköisesti koettelee heitä, joilla ei ole niin laaja kokemus tai ymmärrys mainonnan tekemisestä Facebookissa.
Luonnollista olisi tässä tilanteessa, että Facebook pyrkii omalta osaltaan vaikuttamaan käyttäjien seurannan hyväksymiseen iOS 14.5 päivityksen jälkeen. Todennäköisesti Facebook kertoo laajalti kohdennetun mainonnan hyödyistä käyttäjille ja mitä se tarkoittaa käytännössä heidän feedissään, jos seurantaa ei mahdollisteta.
Käyttäjät tulevat siis näkemään enemmän epärelevantteja mainoksia mikäli kieltävät seurannan. Tätä Facebook varmasti käyttää hyväksi vakuuttaakseen käyttäjiään seurannan tärkeydestä. Itse ainakin allekirjoitan kyllä tämän, että mieluummin katson relevantteja mainoksia kuin jotain täysin tuulesta temmattua omassa feedissäni.
Tulevaisuudessa tällaiset linjaukset tulevat todennäköisesti yleistymään, kun ihmiset ovat entistä huolestuneempia omasta yksityisyydestään. Toisaalta myös palveluntarjoajat kehittävät omaa seurantaansa, jotta mainontaa pystytään jatkossakin tekemään mahdollisimman tehokkaasti.
Varmaa on kuitenkin se, että tarvitaan entistä parempia ammattilaisia rakentamaan mainokset ja niiden kohdennukset sekä etenkin analysoimaan saatavilla oleva data, jotta sitä pystytään hyödyntämään mainonnassa. Me Kublalla olemme digimainonnan rautaisia ammattilaisia ja opiskelemme jatkuvasti, jotta pystymme vastaamaan tehokkaasti ja nopeasti muuttuvan markkinan tarpeisiin. Autamme mielellämme sinuakin ongelmissasi digimainonnan tekemisessä. Ole siis rohkeasti yhteydessä meihin.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.