LinkedIn yhdistetään työkaluna monesti nimenomaan rekrytointiin markkinoinnin sijaan, mutta tässä Kublan Linkedin-mainonnan ABC -blogissa tulemme käymään läpi LinkedInin mahdollisuuksia ja vaatimuksia markkinoinnin työkaluna. Vaikka LinkedIn onkin loistava työkalu rekrytoinnissa, ei se sulje pois sen mahdollisuuksia digimarkkinoinnin saralla. Erinomaiset kohdennusmahdollisuudet ja muihin sosiaalisiin medioihin verrattuna keskimääräistä ostovoimaisempi käyttäjäkunta tarjoaa hyvin erilaiset mahdollisuudet kuin esimerkiksi Facebook. Jopa neljällä viidestä LinkedInin käyttäjästä on jollain tasolla päätäntävaltaa bisnespäätöksistä. LinkedInin käyttäminen markkinointiin maksaa keskimäärin enemmän kuin Facebookin, mutta se on monesti tehokkaampaa muun muassa tarkkojen kohdennusten ansiosta.
LinkedInin kohdennuksissa pystyt hyödyntämään esimerkiksi demografisia tietoja, yritystietoja kuten yrityksen kokoa ja toimialaa, koulutusta ja taitoja tai työnimikettä. Näiden rajausten avulla sinun on mahdollista löytää sopivin mahdollinen kohdeyleisö mainontasi sisällölle. Tässä saavutetaan sitä aiemmin mainittua tehokkuutta. Löytämällä juuri ne ihmiset, joita varten sinun tuotteesi tai palvelusi on tehty, saat markkinoinnista huomattavasti enemmän irti. Voit lukea LinkedInin kohdennusmahdollisuuksista lisää täältä.
LinkedIn tarjoaa neljä erilaista mainosmuotoa: Sponsored Content, Message Ads, Dynamic Ads ja Text Ads. Eri mainosmuodot tarjoavat erilaisia vaihtoehtoja ja etuja. Osa mainoksista on henkilökohtaisempia, ja toiset yleisempiä. Mainosmuodon valintaan vaikuttaa myös mainoksesi tavoite. Tavoitteletko verkkosivullesi kävijöitä, haluatko vain mahdollisimman monen näkevän mainoksesi, vai haluatko saada yhteydenottoja? Tätä sinun tulee miettiä valitessasi mainosmuodon omalle mainoksellesi. Jos tämä tuntuu vaikealta, voit lukea asiasta yksityiskohtaisemmin täältä.
LinkedInin markkinointi voidaan jakaa yleisesti maksulliseen ja maksuttomaan. Maksullinen markkinointi on monesti tehokkaampaa, ja antaa sinulle suuremman vallan siitä, kenelle mainossisältöäsi näytetään, mutta maksuttoman sisällön tuottamisen arvoa ei tule kuitenkaan aliarvioida.
Perustettuasi LinkedIniin yrityssivun ja suunnitellessasi markkinointia, on sinun muistettava tehdä postauksia LinkedIniin. Postaamalla yrityksesi LinkedIn-sivulle kohderyhmäsi kannalta kiinnostavaa ja relevanttia sisältöä, on sinun mahdollista kasvattaa näkyvyyttäsi alustalla. Sinun tuleekin ymmärtää ketkä ovat kohdeyleisösi, jotta tiedät mikä on heitä kiinnostavaa ja puhuttelevaa sisältöä.(Tähän linkki blogiin”LinkedIn-markkinointiviestinnän suunnittelu”) Näin maksimoit postausten sinulle tuottaman arvon. Postauksia tehdessä on hyvä pyrkiä tasaisuuteen ja mahdollisimman säännölliseen julkaisutahtiin. Näkyvyyttä hakiessa on parempi julkaista liian usein kun liian harvoin. Postausten ohessa sinun tulee pitää profiilisi ajan tasalla. Tuo selkeästi esiin se mitä haluavat mahdollisten asiakkaiden näkevän ja tuo rohkeasti vahvuutesi esille. Pohdi mitä hakuja kohderyhmäsi käyttää etsiessään kaltaistasi palvelua ja huomioi tämä luodessasi yrityssivuasi. Varmista, että yrityksesi kotisivujen linkki löytyy profiilistasi.
Hyvä tapa edistää yrityksen näkyvyyttä on myös osallistaa työntekijöitä. Jos yrityksen työntekijät saadaan mukaan jakamaan yrityksen sisältöä LinkedInissä, mahdollistaa se lisäarvon tuottamisen niin yritykselle, kuin työntekijällekin. Voit lukea maksuttomasta markkinoinnista ja näkyvyyden saamisesta lisää yksityiskohtaisemmin täältä.
Kiinnostaako LinkedIn-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Olen nyt muutaman kappaleen verran ylistänyt LinkedInin mahdollisuuksia, mutta mainitsin sen myös maksavan enemmän kuin esimerkiksi Facebook-mainonta. Mitä tämä sitten tarkoittaa käytännössä ja miten siihen tulisi suhtautua? Kuten mainitsin aiemmin, voi itseään mainostaa LinkedInissä täysin ilmaiseksikin postaamalla aktiivisesti relevanttia sisältöä ja huolehtimalla profiilin laadukkuudesta, mutta nopeuttaaksesi näkyvyyden saantia, on sinun investoitava rahaa ja aikaa. Muutamalla sadalla eurolla on jo mahdollista saavuttaa kymmeniä tuhansia potentiaalisia asiakkaita. Tämän lisäksi LinkedInin kautta sivuille saatu potentiaalinen asiakas viihtyy yrityksesi sivuilla keskimäärin pidempään kuin Facebookin kautta sivuille saatu asiakas. Laatu siis on korkeampi.
Rahan lisäksi sinun on luonnollisesti investoitava LinkedIniin myös aikaa. Jotta saat luotua tehokkaan ja optimoidun LinkedIn-kampanjan tyhjästä, tulee sinun olla valmis käyttämään riittävästi aikaa sen suunnitteluun, toteutukseen ja kehittämiseen.
Kuten olen toivottavasti saanut tuotua esille, on LinkedIn arvokas työkalu digimarkkinoinnin työkalupakissa ja sillä on mahdollista saada arvokkaita tuloksia. Sen tarjoama käyttäjäkunta ja kohdennusmahdollisuudet ovat omaa luokkaansa ja mahdollisuudet edistää niin myyntiä kuin rekrytointia ovat valtavat. Sinulla on nyt toivottavasti perusymmärrys siitä, miten voit itse lähestyä LinkedIn-markkoinointia ja muiden blogiemme yksityiskohtaisemmilla ohjeilla saat entistä tarkempaa neuvoa. Jos kuitenkin haluaisit mieluummin uskoa LinkedIn-mainontasi ammattilaisten käsiin, joilla on vuosien kokemus LinkedIn-markkinoinnista, niin autamme mielellämme. Kubla tarjoaa tällä saralla ensiluokkaista osaamista, palvelua ja raportointia, eikä sinun tarvitse käyttää kymmeniä tunteja kampanjan suunnitteluun ja toteutukseen.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.