Onko sinulla banneri- tai videomainos, jonka haluat esille eri medioissa? Mahtavaa, tällöin mainonnan ohjelmallinen ostaminen saattaa sopia sinulle kuin nenä päähän! Unohda mediamyyjän kanssa neuvottelu puhelimessa, sillä ohjelmallisen ostamisen avulla voit saada mainoksesi näkymään parhailla mainospaikoilla vaikka jo samana päivänä ilman minimibudjettia.
Ennen ohjelmallista ostamista mainospaikat piti varata soittamalla tai laittamalla sähköpostia mainospaikkaa myyvälle mediamyyjälle. Mainonnan ohjelmallinen ostaminen tarkoittaa digitaalisen mainonnan eli esimerkiksi banneripaikkojen ostamista automaation avulla. Vaikka mainonnan ohjelmallinen ostaminen on pääosin automatisoitu, täytyy edelleen ihmisen tehdä manuaalisesti esimerkiksi lisätilausten teko sekä mainonnan suunnittelu ja optimointi.
Enää ei kuitenkaan tarvitse soitella tai odotella lomalla olevan mediamyyjän vastausta sähköpostiviesteihin, vaan mainospörssissä voit käydä huutokauppaa mainospaikoista reaaliajassa. Huutokauppoja on kahdenlaisia: avoimia ja suljettuja. Avoin huutokauppa (Open Marketplace) on kaikille ostajille avoin huutokauppa, kun taas suljettu huutokauppa (Private Marketplace) vaatii diilin (Private Deal) tekemistä myyjän kanssa. Näistä kahdesta vaihtoehdosta suljettua huutokauppaa pidetään lähtökohtaisesti turvallisempana ostajan näkökulmasta.
Sekä avoimessa että suljetussa huutokaupassa myyjä asettaa mainosinventaarin eli ostettavissa olevat mainospaikat tai -näytöt haluamallaan pohjahinnalla myyntiin mainospörssiin. Mainosnäytön voittaa se ostaja, joka on huutanut mainosnäytöstä korkeimman hinnan. Tätä huutokauppaan perustuvaa ostamistapaa kutsutaan nimellä RTB (Real-Time Bidding).
Jotta voit ostaa mediatilaa ohjelmallisesti, tarvitset ostojärjestelmän sekä dataa.
Ostojärjestelmä (Demand Side Platform, DSP) yhdessä myyjän myyntijärjestelmän (Supply Side Platform, SSP) kanssa mahdollistaa mainospaikan myyjän ja ostajan tapaamisen mainospörssissä. Suosittuja järjestelmiä ovat esimerkiksi Google Doubleclick sekä Adform.
Data puolestaan auttaa sinua kohdentamaan mainontaa oikealle kohderyhmälle. Voit käyttää omaa dataa, myyjän dataa tai ostaa sitä kolmannelta osapuolelta. Dataa kerätään sitä varten luotuun järjestelmään (Data Management Platform, DMP).
Näin se toimii:
Näiden valintojen jälkeen ostojärjestelmä etsii sinulle automaattisesti sopivat mainospaikat. Ohjelmallisessa ostamisessa on erilaisia hinnoittelumalleja, joista yleisin on tuhannen näyttökerran hinta eli CPM (Cost Per Mille). Lopullinen hinta kuitenkin riippuu huutokaupan kilpailutilanteesta.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Mainonnan ohjelmallinen ostaminen on fiksua monestakin eri syystä. Ostajan näkökulmasta koko prosessi on suhteellisen simppeli, vaikka kokonaisuuden ymmärtäminen usein viekin aikaa. Seuraavaksi kerromme sinulle mielestämme erityisen tärkeitä plussia.
+ Mainonnan ohjelmallinen ostaminen on perinteisiä puhelinsoittoja nopeampi tapa saada mainos näkyviin.
+ Voit ostaa mainospaikkoja siihen hintaan, jonka olet valmis maksamaan – ilman sitoutumista.
+ Pystyt kohdentamaan mainontaa erittäin hyvin hyödyntämällä omaa dataa, myyjän dataa tai kolmannelta osapuolelta ostettua dataa.
+ Sinulla on mahdollisuus seurata mainonnan tuloksia reaaliaikaisesti ja reagoida nopeasti, mikäli mainoskampanja ei toimi.
Seuraavaksi siirrymme mainonnan ohjelmallisen ostamisen huonoihin puoliin, sillä eihän pelkkää plussaa ei ole missään. Vaikka ohjelmallisessa ostamisessa on pääsääntöisesti enemmän hyvää kuin huonoa, löytyy tietenkin myös niitä muutamia miinuksia.
- Ohjelmallinen ostaminen vaatii osaamista tai vähintäänkin runsaasti aikaa opetteluun, sillä muutoin rahoille on hankala saada vastinetta.
- Jos et osaa tai huomaa tehdä manuaalisia määrityksiä hyvin tarkasti, saattaa mainos päätyä jopa väärälle mainospaikalle.
Ohjelmallinen ostaminen sopii ostotavaksi kaikille mainostajille niin taktisiin kampanjoihin kuin brändikamppiksiinkin. Et tarvitse suurta budjettia tai dataa, josta selviää kohderyhmän kaikki tiedot maan ja taivaan väliltä, vaan pärjäät tarvittaessa myös pienillä summilla sekä ilman omaa dataa. Kuitenkin se mitä ilman et selviä on osaaminen. Mainonnan ohjelmallinen ostaminen vaatii joko ulkopuolisen asiantuntijan tukea tai omaa taitoa, jotta voit saavuttaa tavoittelemasi tulokset.
Mainonnan ohjelmallinen ostaminen ei kuitenkaan kaikissa tapauksissa ole fiksuin veto. Mikäli esimerkiksi mainontaa aloittava pieni tai keskisuuri yritys punnitsee ohjelmallisen ostamisen ja usein hieman tutumman Google Display -mainonnan välillä, kannattaa suosiolla lähteä liikenteeseen Google Display -mainonnalla.
Kuten me kaikki tiedämme, on näkyvyys eri mediaympäristöissä tänä päivänä hurjan tärkeää. Mikäli et tule esille digitaalisissa kanavissa, tekee kilpailijasi taatusti sen. Mainonnan ohjelmallinen ostaminen tarjoaa nopeita ja sujuvia ratkaisuja sekä mahdollisuuden tehdä tarkoin kohdennettua ja kustannustehokasta mainontaa. Mikäli kiinnostuit ohjelmallisen ostamisen tuomista mahdollisuuksista tämän oppaan myötä tai haluat tietää lisää, voit aina olla meihin yhteydessä.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.