Oi, ihana Twitter. Koukuttava palvelu perustuu lyhyisiin viesteihin eli twiitteihin, jotka puolestaan ammentavat voimansa maksimissaan 280 merkin mittaisista tekstikappaleista mahdollisesti kera kuvien. Käyttäjät pohtivat twiiteissään maailman tapahtumia, esittävät mielipiteensä ajankohtaisiin asioihin sekä jakavat tuiki tavallisia, arkisia kommelluksia ja häppeninkejä. Monelle yrittäjälle tulee väkisinkin mieleen, että mitkä ovat maksuttomat keinot markkinointiin Twitterissä?
Twitter toimii keskustelualustana kaikenlaisille ihmisille taviksista päätöksentekijöihin. Palvelusta tavoittaakin helposti juuri sen porukan, jolle haluaa välittää viestinsä. Mikäli sopiva kohderyhmä löytyy, on Twitter-markkinointi toimiva tapa tuoda omaa yritystoimintaa esille satojen tuhansien suomalaisten keskuudessa – tuloksekasta markkinointia voi tehdä rahalla, mutta se onnistuu myös ilman sitä. Kubla jakaa seuraavaksi muutamia vinkkejä, jotka paljastavat maksuttomat keinot markkinointiin Twitterissä. Vinkit kannattaa lukea läpi ajatuksella!
Parhaiten Twitter-markkinointi toimii esimerkiksi Facebook-mainonnan kumppanina. Mikäli markkinointibudjetti on keskitetty vaikkapa sinne Facebookiin, voi yritys takoa tuloksia Twitterissä nollabudjetilla. Maksuttomat keinot markkinointiin Twitterissä pitävät sisällään muun muassa Twitter-listojen käyttämistä, uudelleentwiittausta sekä kilpailijoiden stalkkaamista. Alla olevien vinkkien lisäksi pidä silmällä sitä, mitä kilpailijasi tekevät: huomioi heidän käyttämät hashtagit eli aihetunnisteet, julkaisutahti sekä tapa puhutella kohdeyleisöä.
Twitterissä voit luoda listoja, jotka koostuvat aiheesta kiinnostuneista ihmisistä. Listan luominen on helppoa: avaat listan, nimeät sen, kirjoitat kuvauksen ja lisäät sopivia henkilöitä listaan.
Mikäli olet Twitterissä vaikuttava koirankasvattaja, hae Twitteristä aihetunnisteella #koira. Löydät kasapäin koirista twiittaavia henkilöitä ja organisaatioita, jotka käyttävät kyseistä hashtagia. Klikkaa tiesi henkilön profiiliin ja tarkista, onko hänet listattu koira-aiheiselle listalle. Jos henkilö löytyy listasta, näet listan avatessasi useamman samaa aihetunnistetta käyttävää, näin ollen mahdollisesti kohderyhmään kuuluvaa potentiaalista asiakasta. No, mitä sitten tehdään? Seuraat tietysti jokaista! Henkilö noteeraa uuden seuraajan – ja seuraa takaisin sisällön ollessa kiinnostavaa.
Heti alkuun kannattaa ottaa seurantaan sellaisia Twitter-tilejä, jotka ovat lähellä omaa aihetta tai kiinnostuksen kohdetta. Kun aiheet osuvat oman yrityksen toimintasäteelle, on niistä huomattavasti helpompi uudelleentwiitata. Paras kombo on oman sisällön yhdistäminen muiden sisältöön: luo ja jaa omia twiittejä, mutta uudelleentwiittaa myös muiden juttuja. Yrityksen kannattaa seurata kohderyhmään kuuluvien käyttäjien lisäksi myös niitä, jotka ovat kohderyhmän ulkopuolella. Kun sana leviää, voit tavoittaa sellaisiakin henkilöitä, joiden et ajatellut tarvitsevan tuotettasi tai palveluasi.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Maksuttomat keinot markkinointiin Twitterissä nojaavat osittain hashtageihin. Hashtag on #-merkin taakse piiloutunut aihetunniste, joka auttaa sisältöäsi nousemaan esille loputtomassa twiittivirrassa. Mikäli olet edelleen koirankasvattaja, kannattaa sinun käyttää twiiteissäsi esimerkiksi #koira. Jos kasvattamasi koirarotu on saksanpaimenkoira, voit täsmentää hashtagiksi #saksanpaimenkoira. Etenkin yrityksille hashtagin käyttö on merkittävä osa Twitter-markkinointia.
Jos toimintakehotetta ei ole, harvoin kukaan tekee yhtikäs mitään – toisaalta jos toimintakehotteita on liikaa, ei kukaan tee silloinkaan mitään. Toimintakehote tunnetaan myös nimellä CTA, joka on lyhenne englannin kielen sanasta Call To Action. Twitterissä toimintakehotetta on syytä käyttää harkitusti. Kun sisältö on tärkeää, voi siihen lisätä pyynnön vaikkapa uudelleentwiittaukselle. Esimerkiksi simppeli seuraamiskehotus voi nostaa seuraamismääriä muutamalla sadalla prosentilla! Neljä toimivinta kehotetta ovat lataus-, seuraamis-, uudelleentwiittaus- ja vastauskehotus.
Twitter on täynnä mahdollisuuksia, joista yritys voi hyötyä merkittävästi sen toimialasta riippumatta. Aktiivinen, oikeaoppinen Twitterin käyttö vahvistaa brändiä tuoden taatusti myös lisää liikennettä yrityksen verkkosivuille tai -kauppaan. Nyt kun tiedät, mitä maksuttomat keinot markkinointiin Twitterissä ovat, voit käydä vinkit läpi käytännössä. Pattitilanteen yllättäessä nappaa luuri käteen ja pirauta meille! Kubla vastaa mielellään mieltäsi askarruttaviin kysymyksiin ja jakaa kanssasi loputkin vinkit matkalle kohti menestystä.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.