Onko taas aika päättää, mihin markkinointikanaviin markkinointibudjetti jaetaan? Tai oletko alkanut epäilemään, että edelliset markkinointikanavat eivät ehkä olekaan niitä parhaita? Markkinointikanavia pompsahtelee koko ajan lisää, mistä tietää pitääkö olla TikTokissa tai Snapchatissa vai riittääkö meidän firmalle ihan vaan printti? Kokosimme muutamia ajatuksia, joiden kautta pk-yrityksen on helpompi pohtia omia markkinointikanaviaan!
Markkinointikanavat voidaan jakaa digitaalisiin ja ei-digitaalisiin eli ns. perinteisiin kanaviin. Digitaalisten kanavien joukko kasvaa alati, mutta suurimpia ja suosituimpia digitaalisia markkinointikanavia ovat Googlen hakukone (eli Adwordsina ennen tunnettu Google Ads), display-mainonta (josta aiemmin puhuttiin usein bannereina), sosiaalisen median maksettu markkinointi sekä esimerkiksi erilaiset affiliate-markkinoinnin muodot, kuten bloggaajayhteistyöt. Digitaalisiin markkinointikanaviin lasketaan myös hakukoneoptimointi, sähköpostimarkkinointi, ei-maksettu sosiaalisen median markkinointi ja tietenkin nettisivut.
Perinteiset markkinointikanavat ovat esimerkiksi televisio, radio, ulkomainonta ja esimerkiksi elokuvamainonta sekä erilaiset sponsoroinnit.
Tähän kysymykseen ei voi vastata ilman vastakysymystä: ketkä ovat kohdeyleisöänne? Erilaiset yleisöt käyttävät nimittäin markkinointikanavia eri tavoin. Myös markkinoitavalla tuotteella tai palvelulla on väliä, kun valitaan markkinointikanavia. Päivittäistavarakauppa mainostaa viikon ruokatarjouksia useaan otteeseen tv:ssä illan kuluessa, koska kohderyhmä eli perheen ruokavastaavat ovat silloin ruudun ääressä. TV-mainonta ei taas välttämättä ole oikea markkinointikanava vaikkapa raskasmetalliteollisuuden yritykselle, joka yrittää tavoittaa vain tietyn teollisuuden alan toimijoita. TV-mainonnassa menisi euroja hukkaan ja huolella, parempi valinta on esimerkiksi digitaaliset kanavat, joissa viesti pystytään kohdentamaan paremmin juuri oikeille ihmisille. Huonosti valittu mainoskanava voi siis tulla todella kalliiksi.
Laitetaanko yrityksesi markkinointi kuntoon? Kublan asiantuntijat auttavat mielellään, useiden vuosien kokemuksella!
Tehdään nopea harjoite, joka auttaa sinua miettimään, mitkä markkinointikanavat voisivat sopia yrityksellesi. Kirjoita paperille yrityksesi
Kerrataan sitten nopeasti eri kanavien hyviä ja huonoja puolia ja voit miettiä näiden kautta, mitkä markkinointikanavat sopivat yrityksellesi.
Meidän laajan kokemuksen mukaan juurikin digitaaliset kanavat mahdollistavat parhaat kohdennustavat. Voit kohdentaa viestiäsi esimerkiksi sivustollasi käyneille ihmisille tai rakentaa yleisön esimerkiksi 24-30 -vuotiaista miehistä, jotka pitävät neulomisesta. Sosiaalisen median kanavissa yleisöjen rakentaminen on kaikista vaivattominta. Näin kohdennat markkinointibudjettisi vain ja ainoastaan potentiaaliseksi koettuun kohderyhmään, etkä maksa turhista kontakteista. Juuri tämän mainonnan tarkkuuden ansiosta Kubla on erikoistunut digitaalisiin kanaviin, näin pystymme tuottamaan asiakkaillemme parasta lisäarvoa.
Perinteiset kanavat tavoittavat yhä hyvin ihmisiä, TV:n prime time eli paras katseluaika alkuillasta on yksi parhaista keinoista tavoittaa vaikkapa koko Suomi. Muista, että mainoksesi kertaesitys ei vielä riitä, vaan tarvitaan myös markkinoinnin toistoa. Siksi laajaan tavoittavuuteen tarvitaan myös muita kanavia. Toisin kuin joskus, Hesarin etusivu ei tänä päivänä enää tavoita niin monia silmäpareja, mutta toimii kyllä tehokeinona osana muuta kampanjaa. Sama koskee kaikkea printtimainontaa. Yleisintä onkin yhdistää perinteinen ja digitaalinen markkinointi mahdollisimman suuren kohderyhmän saavuttamiseksi.
Kiinnostaako Facebook-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Edullisimpia maksettuja kanavia ovat ehdottomasti digitaaliset kanavat, etenekin sosiaalinen media. Tämä johtuu kahdesta syystä: tarkka kohdentaminen juuri oikealle kohderyhmälle ei synnytä hävikkiä ja ostamisen tapa on tehokkaampi kuin perinteisissä kanavissa: maksat vain klikeistä tai vaikkapa vain ostoon päätyneistä klikeistä.
Edullista on myös sähköpostimarkkinointi, orgaaninen eli ei-maksettu some ja hakukoneoptimointi. Näissä kanavissa ei käytetä mediabudjettia laisinkaan, mutta työtä ja ohjelmistokuluja syntyy. Nämä niin sanotut orgaaniset markkinoinnin kanavat kasvattavat suosiotaan koko ajan.
Ota B2B-markkinoinnissa avuksesi inbound-markkinoinnin keinot eli data, CRM-järjestelmä ja markkinoinnin automaatio eli edistynyt sähköpostimarkkinointi. Inboundia tuet parhaiten maksetulla markkinoinnilla etenkin LinkedInissä ja Facebookissa.
Ota nyt esiin lappu, jolle kirjoitut kohderyhmän ja tavoitteet: löysitkö sopivia kanavia? Mikäli et ole aivan varma mistä markkinointikanavasta tavoitat parhaiten kohderyhmäsi kannattaa kääntyä Kublan puoleen, ettei mainoseurot valu hukkaan. Kerromme mielellämme lisää markkinointikanavista ja keskustellaan lisää siitä, millaiset kanavat sopivat juuri teidän yrityksenne tarpeisiin!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.