Ei ole lainkaan tuulesta temmattua, että valkoisella taustalla oletuksena tekstin väri on musta. Kaikki ne asiat, jotka meistä monista tuntuvat ainoastaan järkeenkäyvältä suunnitelulta, ovat esimerkiksi näkö- tai kuulovammaisille ehto verkossa asioimiselle. Tämän takia on olemassa WCAG 2.1 saavutettavuusohjeistus.
Verkkosivustoa suunniteltaessa on otettava huomioon verkkosisällön saavutettavuusohjeistus eli WCAG, jotta myös ne sadat tuhannet suomalaiset, jotka elävät jonkin vamman tai rajoitteen kanssa, pystyvät käyttämään verkkopalveluita. On arvioitu, että pelkästään Suomessa saavutettavia verkkopalveluita tarvitsee yli miljoona ihmistä.
Esimerkiksi näkövammaisten tai liikuntarajoitteisten joukossa on taatusti yrityksesi potentiaalisia asiakkaita, jotka eivät voi asioida sivustolla, joka ei noudata verkkosisällön saavutettavuusohjeistusta. Voi olla, että asiakkaaltasi on murtunut vaikkapa käsi, jolla hän käyttää pöytäkoneen hiirtä. Mikäli sivustoasi on vaikeaa tai jopa mahdotonta käyttää, kannattaa ongelmakohdat korjata välittömästi – tarvittaessa me autamme kyllä.
WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) on verkkosisällön saavutettavuusohjeistus, jolla pyritään helpottamaan erilaisten vammojen kanssa elävien ihmisten verkkosivustojen ja -palveluiden käyttöä. Tätä ohjeistusta päivitetään säännöllisesti, sillä tavat ja laitteet verkossa asioimiseen muuttuvat jatkuvasti. Väliotsikon kysymykseen yksinkertaisesti vastaten on WCAG 2.1. viimeisin versio verkkosisällön saavutettavuusohjeistuksesta.
Verkkosisällön saavutettavuusohjeistus tekee verkkosisällön saavutettavaksi niille, joilla on esimerkiksi:
Tämän ohjeistuksen noudattaminen parantaa verkkosisällön saavutettavuutta ja verkkosivujen käytettävyyttä tietokoneilla, tableteilla sekä mobiililaitteilla.
Verkkopalvelun saavutettavuus koostuu hyvästä teknisestä toteutuksesta, selkeästä käyttöliittymästä sekä ymmärrettävästä sisällöstä. Tutustumme nyt WCAG 2.1 -ohjeistuksen neljään pääkatekorigaan, joita noudattamalla verkkopalvelusta on mahdollista rakentaa saavutettava ja helppokäyttöinen kaikenlaisille kävijöille – sillä ei voida olettaa, että sivuston kävijä näkee, kuulee tai kykenee toimimaan normaalisti.
Suomessa on esimerkiksi kymmeniä tuhansia heikkonäköisiä ihmisiä, jotka tarvitsevat avustavia lukulaitteita sivustolla olevan informaation havaitsemiseen. Havaittavuus tarkoittaa sitä, että sivuston elementit, kuten painikkeet, kuvat, tekstit ja lomakkeet ovat helposti havaittavissa eri tavoilla. Voiko vaikkapa kuulovammainen asiakas katsoa sivustollesi upotetun esittelyvideon ilman ääntä niin, että hän ymmärtää videon viestin?
Tällä tarkoitetaan sivuston käyttöliittymän hallittavuutta. Jokaisen toiminnon on oltava käytettävissä erilaisilla apuvälineillä, kuten esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla – sokean on päästävä painamaan painiketta yhtä helposti kuin henkilön, jonka näköaisti on normaali. Toiminnoista kannattaa tehdä yksinkertaisia ja selkeitä, jolloin hallittavuus helpottuu.
Hämmentyisitkö, jos sivuston navigaatio olisikin yläreunan sijaan alareunassa, josta et edes osaisi etsiä sitä? Ymmärrettävyydellä tarkoitetaan sivuston loogista toimintaa. Käyttäjän tulisi pystyä liikkumaan sivustolla helposti erilaisia reittejä pitkin niin, että hän on aina tietoinen siitä, missä kohtaa sivustoa on ja kuinka pääsee esimerkiksi etusivulle takaisin.
Toimintavarmuus tunnetaan myös terminä lujatekoisuus. On tärkeää, että kaikki sivuston toiminnat ovat yhteensopivia avustavien ohjelmien kanssa. Nämä kriteerit täyttyvät oikeanlaisella koodauksella, sillä ainoastaan virheettömät koodinpätkät takaavat toimintavarmuuden erilaisten teknologioiden kanssa.
Onnistumiskriteerit kertovat, kuinka hyvin sivustosi on saavutettavissa. Osaa yrityksistä ja järjestöistä koskee myös laki, jonka mukaan verkkosivuston saavutettavuuden on oltava vähintään WCAG 2.1 -ohjeistuksen AA-tason eli keskitason mukainen. Käydään nyt yhdessä läpi nämä kolme onnistumiskriteeriä, joita aiemmin myös prioriteeteiksi kutsuttiin.
A-tason sivusto ei palvele kaikkia käyttäjiä. Mikäli sivusto on tasoltaan A, voi siellä asioidessaan esimerkiksi liikuntarajoitteinen henkilö vahingossa suorittaa toiminnon, kuten poistaa jonkin asian, vaikka hän ei olisi halunnut sitä toimintoa tehdä.
AA-tason sivusto palvelee suurinta osaa käyttäjistä. Mikäli sivusto on tasoltaan AA, huomioi se muun muassa tekstin koon luettavuuden ja ymmärrettävyyden kannalta sekä esimerkiksi lomakkeen kenttien erottumisen taustasta tarpeeksi hyvin.
AAA-tason sivusto palvelee lähes jokaista käyttäjää. Mikäli sivusto on tasoltaan AAA, huomioi se kattavasti kaikenlaiset tarpeet. Kävijää esimerkiksi varoitetaan silloin, kun täytetyt tiedot katoavat esimerkiksi tietyn ajan kuluttua.
Vaikka sivusto näyttäisi silminnähden hyvältä, kannattaa verkkosisällön saavutettavuus tarkastaa siihen suunnitellulla työkalulla. Saavutettavuuden arviointityökalut helpottavat sivuston viemistä AA- ja AAA-tasolle, jotka tekevät sivuston käyttämisestä miellyttävää.
Me Kublalla suosittelemme työkalua nimeltä Siteimprove. Se nimensä mukaisesti auttaa sinua kehittämään sivustoasi paremmaksi. Kyseisen työkalun avulla voit tarjota kaikille saavutettavan brändikokemuksen sekä luoda virheetöntä ja luotettavaa sisältöä sivustosi jokaiselle kävijälle kykyihin katsomatta.
Siteimprove on mielestämme kaikista toimivin kokonaisuus sivuston saavutettavuuden kehittämiseen, mutta muitakin vaihtoehtoja toki on:
Verkkosisällön saavutettavuutta voi testata myös itse. Kokeile käyttää ruudunlukuohjelmaa, tarkista sivuston saavutettavuus erilaisilla päätelaitteilla, selaimilla sekä selainversioilla ja mustavalkoisena ottamalla pois verkkoselaimen värit. Sivuston kehittäminen on huomattavasti helpompaa, kun katselet sivustoa esimerkiksi näkövammaisen silmin.
Vinkki: Vaikka saavutettavuuden arviointityökalut ovat tärkeässä asemassa, on fiksua käyttää saavutettavuuden arviointiin myös ihmistä. Tee siis alkuun arviointi siihen tarkoitetulla työkalulla, pyydä käyttökokemusta sitten esimerkiksi huononäköiseltä henkilöltä, tee muutokset ja tarkista saavutettavuus vielä kerran arviointityökalulla.
Kun painikkeista on helppo klikata, sivusto on looginen ja teksti selkeää, tuntuu verkkosivuilla tai -kaupassa asiointi mukavammalta, oli kävijällä sitten vamma tai ei. Saavutettavuuden parantaminen vaikuttaa usein myös sivuston kokonaisvaltaiseen käyttömukavuuteen, mikä puolestaan näkyy tyytyväisinä asiakkaina.
Verkkosisällön saavutettavuusohjeistus on laadittu syystä. Mikäli koet, että tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus ovat yrityksellesi tärkeitä arvoja, etkä halua rajata verkkopalvelusi ulkopuolelle satoja tuhansia suomalaisia, kannattaa verkkosivuston saavutettavuuteen kiinnittää erityistä huomiota. Meiltä saat tarvittaessa ammattitaidolla tehdyt saavutettavat verkkosivut, joissa jokainen tärkeä yksityiskohta on huomioitu.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.