Myyntisuppilo saattaa olla tuttu sana niille jotka ovat edes vähän markkinoinnin parissa työskennelleet. Toisille myyntisuppilo on arkipäivää ja sitä mietitään ja kehitetään innokkaasti, kun taas toisille se on yksi hämärä markkinoinnin termi lisää jo ennestään sekavassa termiviidakossa. Tässä kirjoituksessa pyritään raivaamaan hieman sitä tiheääkin tiheämpää aluskasvillisuutta juurikin tätä jälkimmäistä ryhmää koettelevasta termiviidakosta. Laitetaan siis digitaalinen machete heilumaan ja selvitetään ainakin myyntisuppilon perusteet.
Myyntisuppilo on sarja toimepiteitä joiden avulla mallinnetaan potentiaalisen asiakkaan matkaa ensikontaktista kaupan tekoon saakka. Myyntisuppilo on leveimmillään yläpäässä, josta sinne kuvainnollisesti kaadetaan tavoitettuja potentiaalisia asiakkaita. Näille potentiaalisille asiakkaille on rakennettu selkeä polku ensimmäisestä kontaktista aina kaupan klousaamiseen, tätä kokonaisuutta kutsutaan myyntisuppiloksi. Mitä paremmin myyntisuppilo on rakennettu sitä paremmin se palvelee yrityksen tarpeita.
Myyntisuppilo koostuu eri tasoista ja jokaisella markkinoinnin ammattilaisella tuntuu olevan niille hieman eri nimet ja määritelmät. Myös myyntisuppilon tasojen määrä saattaa vaihdella riippuen keneltä asiasta kysytään. Mutta kuten todettu tässä kirjoituksessa se käydään läpi mahdollisimman yksinkertaisesti, jotta sen perustarkoitus kävisi selväksi.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Jotta ymmärrämme myyntisuppilon toiminnan on meidän hyvä käydä läpi ensin sen tasot. Seuraavaksi esittelen omasta mielestäni myyntisuppilon tärkeimmät tasot, kuten jo aikaisemmin totesin joku (varmasti monikin) voi olla kanssani eri mieltä näistä tasoista ja niiden nimistä sekä määritelmistä. Ei anneta sen kuitenkaan hidastaa vauhtia vaan päinvastoin. Näin keväiseen aikaan otetaan esimerkiksi vaikkapa grillejä myyvä verkkokauppa ja heidän Facebook-mainonta.
1. Tavoittaminen
Ensimmäiseksi meidän tulee luonnollisesti tavoittaa Facebookissa grillaamisesta kiinnostuneita ihmisiä. Nämä tavoitetut grillaajat luovat meidän myyntisuppilomme ensimmäisen tason.
2. Kiinnostus
Seuraava askel on, että grillaajat suorittavat halutun toimenpiteen. Tässä tapauksessa se on verkkokauppaan siirtyminen klikkaamalla Facebook-mainoksemme linkkiä.
3. Ostopäätös
Kolmas askel on ostopäätöksen syntyminen. Meidän grillaajamme on siis päättänyt, että tulevan suven pihvit, makkarat ja/tai munakoisot tirisevät upouudella grillillä. Nyt ei kuitenkaan pidä nuolaista ennen kuin tipahtaa, sillä jäljellä on vielä yksi erittäin tärkeä vaihe.
4. Kauppa
Tämän esimerkin viimeinen ja ratkaiseva taso on itse kaupan syntyminen. Meidän pitää siis saada ostopäätöksen tehnyt kävijä ostamaan juuri meidän tarjoama vaihtoehto. Jos grillaajamme päätyy surffailemaan internetin ihmeelliseen maailmaan ja vertailemaan sen loputonta grillivalikoimaa niin syyssateetkin saapuvat ennen kuin sen kesän ensimmäinen grilliherkku on kypsä.
Nyt kun (toivottavasti) olemme ymmärtäneet myyntisuppilon tasot lähdetään käymään sitä läpi kokonaisuutena. Ensimmäiseksi määrittelemme ketkä ovat meidän potentiaalisia grillaaja-asiakkaitamme ja miten tavoitamme heidät parhaiten. Sen jälkeen mietimme millaisella mainonnalla saamme heidät kiinnostumaan tuotteistamme ja klikkaamaan sisään verkkokauppaamme.
Kun grillaaja on saatu sisään nousee esiin kauppamme toiminta ja ulkoasu. Kauppamme on oltava helppokäyttöinen ja miellyttävä, jotta sinne saamamme grillaajat viihtyvät siellä ja kokevat sen hyväksi paikaksi tehdä ostoksia. Jos kaikki yllä olevat vaiheet ovat sujuneet hyvin on mahdollista, että kännykkämme piippaa ja ilmoittaa uudesta tilauksesta verkkokaupassamme.
Onko kaikki nyt valmista myyntisuppilon osalta? Joo ja ei, myyntisuppilon perusta on toki valmis, mutta työtä riittää vielä heille, jotka ovat valmiita ottamaan haasteen vastaan.
Myyntisuppilosta saa parhaat tehot irti kun sitä kehitetään jatkuvasti paremmaksi. Ainakin allekirjoittaneen mielestä paras tapa kehittää myyntisuppiloa on mitata ja testata. Eli mitataan kaikissa vaiheissa liikkuvat potentiaaliset asiakkaat. Selvitetään missä kohtaa suppiloa he katoavat ja testataan millä toimenpiteillä saamme nämä “vuodot” paikattua.
Myyntisuppilo toimii siis parhaiten kun näitä yllä kuvattuja steppejä toistetaan säännöllisesti, jokainen yritys omien tarpeidensa ja resurssiensa mukaisesti.
Niin ja muistutuksena vielä tämä on karvalakkiversio myyntisuppilosta eli kehittyneemmissä malleissa otetaan huomioon asiakkuuksien hoito myös kaupan jälkeen sekä paljon muita oleellisia toimenpiteitä asiakastyytyväisyyden ja liiketoiminnan kehittämiseksi.
Mikäli haluat opiskella lisää myyntisuppilosta niin esimerkiksi Facebook on tehnyt oman ohjeistuksensa suppilon rakentamiseen, tosin englanniksi.
Vaikka tässä tekstissä puhuttiin Facebook-mainonnasta ei se suinkaan tarkoita etteikö myyntisuppilo toimisi myös muissa mainonnan kanavissa. Meillä Kublalla palveluistamme esimerkiksi Google-ads-mainonta ja LinkedIN-mainonta sekä viime aikoina kovasti kasvanut Instagram-mainonta nojaavat vahvasti myyntisuppilon periaatteisiin.
Ja nyt arvoisat lukijat on virallisen Call to Actionin aika, joka myös on yksi tärkeistä myyntisuppilon elementeistä. Eli teistä ne kenellä myyntisuppilon luominen tai kehittäminen alkoi kutittelemaan niin klikatkaapa rohkeasti tuosta alta “ota yhteyttä” -nappulaa niin avataan keskustelut, miten me Kublalla voisimme auttaa teitä myyntisuppilon eri tasoilla.
Pyydä apua Kublalta!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.