Aiemmassa blogikirjoituksessani käsittelin hyvän mainosbannerin elementtejä. Seuraavaksi haluan syventyä itse bannerin mainosviestiin. Mitä suunnittelussa tulee ottaa huomioon? Miten yhdistää banneriviesti mainonnan strategiaan?
Ympäristö
Harmillisen usein näkee sitä, että lehti-ilmoitus tai ulkomainos kopioidaan suoraan verkkomaailmaan banneriksi. Väitän, että tämä harvoin tuo toivottua tulosta. Digitaalisen markkinoinnin ympäristössä surffataan nopeaa tahtia ja ärsykkeitä on paljon. Tämä tarkoittaa sitä, että bannerilla on aikaa välittää viesti vain muutama sekunti. On sanomattakin selvää, että banneriviestin tulee olla lyhyt ja ytimekäs.
Bannereita kannattaa usein tehdä useassa eri kokoformaatissa. Isoissa formaateissa viesti voi olla pidempi ja sisältää enemmän informaatiota, koska sille on tilaa eikä banneri jää tietokoneen tai puhelimen ruudulla liian pieneksi. Jos kuitenkin puhutaan pienestä formaatista, ei viestin kannata olla pitkä, sillä A: se ei mahdu banneriin B: tekstinkoko pienentyy niin paljon, ettei sitä enää pysty nopeasti lukemaan. Ota siis aina huomioon bannerin koko viestiä suunnitellessa.
Staattisessa bannerissa viesti on kerralla näkyvissä. Jos kuitenkin käytetään liikkuvia elementtejä ja bannerissa on esimerkiksi useita eri näkymiä ja tekstit vaihtuvat, pystyt pilkkomaan viestiä. Ota kuitenkin huomioon, ettei yleisö välttämättä malta odottaa niin pitkään, että kaikki näkymät ovat ehtineet pyöriä loppuun. Eli tässäkin vaiheessa bannerin ensimmäisen näkymän viestin tulee herättää mielenkiinto ja sen tulee jo yksinään välittää olennaisin tieto.
Haluatko mainostaa yritystäsi Googlessa tai saada tehot irti nykyisestä Google-tekemisestä?
Lue tarkemmin Google-mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä!
Copy
Viesti eli mainoksen copy on bannerin tärkein elementti. Kiteytä viestikärki lyhyeen ja konkreettiseen muotoon. Onko jotain, mitä pystyt lupaamaan? Mitkä ovat konkreettiset hyödyt? Kannattaa tehdä kilpailijakartoitusta: Miten kilpailijasi mainostavat ja mitä he lupaavat asiakkailleen? Miten voit erottua heistä positiivisesti?
Tehokkain tapa löytää toimiva viesti käytettäväksi mainosbannerissa on tutkia hakusanamainonnan dataa. Siellä on usein kuukausien A/B testausten tuloksena syntyneitä viestejä, jotka saavat asiakkaat ostamaan.
Mainonnan strategia ohjaa bannerin suunnittelua. Uusasiakashankinnassa tavoite on lisätä tunnettuutta. Mieti, miten saisit yleisön kiinnostumaan ja itsenäisesti etsimään teistä lisää tietoa.
Uudelleenmarkkinoinnissa haluat muistuttaa, palauttaa sivustokävijän takaisin palvelunne pariin ja lopulta ottamaan seuraavan askeleen esim. lähettämään yhteydenottopyynnön. Tässä vaiheessa kävijä jo tietää kuka olet, eli voit keskittyä konkreettisiin lupauksiin. Voitko esim. tarjota verkkokauppaasi alekoodin, tai kertoa kuinka helppoa yhteydenotto on chat-palvelunne avulla?
Tunne yleisösi
Uudelleenmarkkinoinnissa kannattaa hyödyntää kaikki tieto, jota kohderyhmästäsi jo tiedät. Millä sivuilla he ovat käyneet? Ovatko he jo tehneet jonkin toimenpiteen sivuillanne, esimerkiksi hylänneet ostoskorin? Käytä tätä tietoa hyväksesi ja muistuta kävijää, mihin vaiheeseen hän oli aiemmin jäänyt ja kannusta jatkamaan eteenpäin.
Yleisön tunteminen pätee myös uusasiakashankintaan. Mieti, keitä nykyiset asiakkaasi ovat? Käy läpi usein kysyttyjä kysymyksiä, ja poimi yleisimmät oston esteet ja pyri taklaamaan ne jo alkuvaiheessa.
Suunnitteletko bannerimainonnan aloittamista tai haluatko tehostaa nykyistä tekemistä? Ota meihin yhteyttä, niin autamme mielellämme!