Ohjelmallinen ostaminen (programmatic buying) on digitaalisen mainonnan, pääasiassa display-mainonnan, ostamista järjestelmien ja automaation avulla. Ohjelmallinen ostaminen auttaa saamaan kohdeyleisösi kiinni tehokkaasti etkä kuluta arvokasta mediabudjettiasi turhiin näyttöihin. Mainontaa optimoidaan reaaliajassa perustuen yhdenmukaiseen dataan.
Kyllästyttääkö olla yhteydessä eri mediamyyjiin aina kun haluat bannerimainoksesi tietyille verkkosivustoille? Onko medioiden raportteja vaikea lukea ja vertailla tuloksia keskenään?
Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa mediaostamisen suoraan automatisoidun järjestelmän kautta. Automaation johdosta mainonta saadaan hyvinkin nopeasti päälle ja pystymme reagoimaan tuloksiin reaaliajassa.
Mainonnan tehon mitattavuus paranee, sillä kaikki tieto tulee yhteen järjestelmään ja yhteen raporttiin, joka lähtee mainostajalle eli sinulle automaattisesti meidän kauttamme. Autamme sinua tulosten analysoimisessa ja kehitämme mainontaa yhdessä, mikäli automatisoitu mediaostaminen on entuudestaan vierasta sinulle.
Tämän tyyppinen digitaalinen markkinointi keskittyy erityisesti kohdeyleisöön. Kohdeyleisö voi olla mainostajan omaa dataa (esim. verkkosivustolla käyneet) tai kolmannelta osapuolelta ostettua kohderyhmädataa. Poimimme mukaan ne ihmiset, jotka ovat kypsiä ottamaan viestin vastaan juuri nyt.
Ajattelemme asiaa mediariippumattomasti: saamme relevantin yleisön kiinni ottamatta kantaa siihen millä verkkosivuilla hän vierailee ja näin automatisoitu ostaminen mahdollistaa sinun yrityksesi olemaan vapaa erilaisista mediaostoihin sitoutuneista sopimuksista.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Kontrolloimme mainonnan kokonaistoistoa eli frekvenssiä hyvin tarkkaan välttääksemme mediabudjetin turhan käyttämisen ja yleisön ärsyttämisen. Voimme kuitenkin ajatella asiaa myös toiselta kantilta. Jos jokin tietty verkkosivusto käsittelee juuri sinun bisneksesi kannalta oleellista sisältöä, voimme näyttää mainoksia tämän sisällön yhteydessä. Käytössä on koko Suomen mediakenttä: Sanoma Media, Alma Media, Aller Media, Otavamedia jne. Automatisoitu ostaminen auttaa siis tavoittamaan yrityksesi asiakkaat kanavasta kuin kanavasta.
Ohjelmallinen ostaminen on yksi monipuolisimmista tavoista löytää yrityksesi asiakkaat useista eri kanavista kustannustehokkaasti. Kustannustehokkuus näkyy löydettyjen asiakkaiden suuressa määrässä ja tuloksissa, kunhan uskallat panostaa tähän mainonnan tapaan reilusti. Yleisesti panostusten kannattaa liikkua tuhansissa euroissa kuukaudessa, eli muutamilla sadoilla euroilla et valitettavasti saa ohjelmallista ostamista toimimaan tavoitteidesi mukaisesti.
Ohjelmallinen ostaminen ei ole välttämättä yrityksellesi ensimmäisenä ja ainoana digimarkkinoinnin kanavana paras vaihtoehto. Mikäli olet saanut jo hyviä tuloksia digimarkkinoinnilla ja olet määritellyt analytiikan tarkasti yrityksesi kotisivuille, niin voimme lämpimästi suositella myös ohjelmallista ostamista asiakkaiden tavoitteluun.
Tämä tarkoittaa yrityksesi maksavan jokaisesta mainoksen klikkaamisesta, eli yrityksesi kotisivuille saadusta asiakkaasta
Tämä tarkoittaa tuhannen tavoitetun asiakkaan hintaa. CPM voi olla esimerkiksi vertailulukuna kymmenen euroa, jolloin tavoitat tällä kymmenellä eurolla tuhat potentiaalista asiakastasi
Tämä tarkoittaa halutun toimenpiteen halutun toimenpiteen tekemistä mainoksesi kautta, kuten esimerkiksi ostosta verkkokaupassa
Ohjelmallista ostamista voidaan mitata samalla tavalla, kuin mitä vain digimarkkinoinnin kanavaa. On kuitenkin hyvä huomioida, että tämän tyyppinen digitaalinen markkinointi on tärkeä kanava nostamaan brändisi tunnettuutta, joka ei näy aina suoraan tehdyissä ostoissa. Yleisimmin tulet näkemään yrityksesi bränditunnettuuden kasvamisen Google Analytics-työkalusta yrityksesi kotisivun kasvavana liikennemääränä. Tulet huomaamaan yrityksesi orgaanisen liikennemäärän kasvamisen kuukausittain aloittamasi ohjelmallisen ostamisen jälkeen.
Koska kyse on automatisoidusta mediaostamisesta, tulee käytössä olla työkalu jolla ostoja tehdään. Ostajapuolen eli mainostajan työkalua kutsutaan lyhenteellä DSP (demand-side platform). Toisin kuin esim. Google Ads, ostojärjestelmän käyttäminen ei ole ilmaista vaan ostoista menee aina siivu järjestelmän ylläpitoon. Ylläpitomaksu on prosentuaalinen osuus ja sisältyy käytettävään mediabudjettiin.
Suosittelemme kääntymään asiantuntijan puoleen, jos ohjelmallinen ostaminen kiinnostaa. Ota meihin yhteys niin keskustellaan aiheesta lisää!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.