Prospektoiva GDN, todellakin on aikamoinen sanahirviö vaikka itse sanonkin. Sen verran oleellinen käsite se kuitenkin on digimainonnassa, joten avataan sitä tässä blogissa. Prospektoiva tarkoittaa uusia käyttäjiä, sellaisia jotka eivät ole vielä käyneet teidän verkkosivuilla tai eivät ainakaan viime aikoina. Sitä voisi verrata siis hieman vaikkapa kylmäsoittoihin, se voi siis monesti olla ensimmäinen kerta kun potentiaalinen asiakas näkee teidän mainontaa tai ylipäätään kuulee teistä.
GDN puolestaan on lyhenne Google Display Networkista ja sillä viitataan mainosverkkoon, jossa tämä prospektoiva mainonta pyörii. Googlen DIsplay Network tavoittaa yli 90% internetkäyttäjistä, joten se on todella kattava kanava.
Prospektoiva GDN sekoitetaan Googlen toiseen mainosmuotoon Discovery Adsiin. Vaikka näissä onkin paljon samaa ovat ne kuitenkin täysin eri mainonnan muotoja. Halutessasi voit lukea lisää Discovery Adsista linkin takaa.
Koska prospektoiva GDN on useimmiten bannerimainontaa sotketaan se helposti myös uudelleenmainonnan bannerimainontaan. Tämäkin on täysin ymmärrettävä sekaannus, onhan nämä aika hankalia nimiä muistettavaksi.
Yleisimmin Prospektoiva GDN on bannerimainontaa, mutta siinä voidaan hyödyntää myös videoita. Näistä erilaisisten bannereiden eroista ja hyödyistä sekä videon toimivuudesta voit lukea lisää pari kappaletta alempaa.
Kuten yllä todettiin niin Google Display Network tavoittaa yli 90% internet käyttäjistä Suomessa, joten verkostoon kuuluu todella laaja otanta verkkosivuja. Sieltä löytyy niin uutissivuja kuin sääpalveluita ja toki paljon kaikkea muutakin laidasta laitaan. Kattavuus onkin yksi GDN ehdottomista valttikorteista.
Mainonta voi tulla vastaan melkeinpä sivulla kuin sivulla kohderyhmään kuuluvien käyttäjien surffaillessa netissä. Mainonta voidaan toki rajata esimerkiksi vain tietyllä aluella
Prospektoivalla GDN mainonnalla, kuten bannerimainonnalla yleensäkin, tavoitellaan ensisijaisesti näkyvyyttä. Tarkoitus on siis näkyä mahdollisimman laajalle yleisölle ja herättää heissä kiinnostusta sekä tehdä brändiä tunnetuksi heidän silmissään.
Harvoin asiakkaat ostavat heti ensimmäisellä kerralla kun kohtaavat uuden tuotteen tai palvelun siksi on tärkeää näkyä ja tehdä brändiä tunnetuksi eri kanavissa ja Googlen Display network on siihen yksi loistava vaihtoehto. Usein on myös niin, että vaikka tuote tai palvelu kiinnostaa niin se ei ole juuri sillä hetkellä siksi kannattaa näkyä usein ja monessa paikassa, koska kun se ostohetki koittaa olet silloin asiakkaan tuoreessa muistissa.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Näitä prospektoivia bannereita voidaan kohdistaa mukavasti juuri otolliselle kohderyhmälle. Kohderyhmää voidaan määritellä vaikkapa sijainnin mukaan tai esimerkiksi hakuhistorian perusteella. Myös käydyt verkkosivut voivat olla kohdennuksen perusteena eli pystytään kohdistamaan vaikkapa kilpailijoiden sivuilla käyneille.
Näillä kohdennuksilla saadaan rajattua yleisö erittäin potentiaaliseksi ja se kasvattaa mainonnan tehoa. Myös yleisölle on mielekkäämpää vastaan ottaa heitä kiinnostavia mainoksia.
Mainosmuodoista voi valita bannereina joko still- tai responsiivisen bannerin. Erona näillä on se, että still-banneri on aina juuri sellainen kuin se on tehty eli jos haluat pitää tarkkaa huolta siitä, että mainonta seuraa sinun graafista linjausta aina on still-banneri sinun juttusi. Vastaavasti responsiivinen banneri on kokoelma useammasta eri osasta ja siitä on useita eri versioita. Responsiivisen bannerin vahvuus on, että se näkyy melkein paikassa kuin paikassa, koska se mukautuu. Samoin Google testaa responsiivista banneria ja alkaa suosimaan niitä versioita, jotka toimivat parhaiten.
Bannereiden lisäksi voi myös käyttää videoita. Videot ovat oiva tapa vangita nettisurffailijan huomio. Jos sinulla on YouTubessa videoita niin niitä voidaan nostaa sieltä helposti mainontaan. Tietenkin videoita voidaan käyttää vaikka ne eivät olisikaan YouTubeen ladattuna.
Näiden eri muotojen välillä voi sitten miettiä mikä vastaa parhaiten omia tarpeita ja kannattaa toki testailla vähän erilaisia vaihtoehtoja niin varmemmin löytyy se parhaiten toimiva.
Sitten tiukka kysymys, mika aina kiinnostaa kaikkia palvelun ostajia eli paljonko tämä maksaa. Meillä Kublalla Prospektoiva GDN maksaa tällä hetkellä 300€/kk, mutta jos sinulla on muita Googlen palveluita jo meiltä tippuu prospektoivan hinta 200€/kk. Tällä rahalla saat ammattilaisen luomaan kampanjat, optimoimaan ne sekä rakentamaan mainonnalle budjetin. Tietysti myös paljon muuta yksityiskohtaista, mutta nämä suurimmat edut.
Kannattaako sitten ottaa ammattilaista avuksi, no sehän aina riippuu. Itse käyn parturissa, koska mieluummin annan ammattilaisen leikata hiukseni kuin, että joutuisin kävelemään kadulla itse leikatulla kampauksella eli millisiilillä. Autoni käytän ammattilaisella huollossa, koska en haaveile ajatuksesta jäädä tienvarteen perheen kanssa.
Mediabudjettia voi varata alkuun noin 200€/kk ja sitten muokata sitä joko ylös- tai alaspäin tulosten mukaan. Yleensä n. 200€/kk mediabudjettiin on riittänyt ja hyvin ja sillä on saatu mukava buusti nettisivuillekin, kaikki on toki suhteellista, niin myös mediabudjetti. Riippuu siis paljon millainen kohderyhmä ja mitä tavoitellaan.
Yhteenvetona voisi todeta, että Prospektoiva GDN toimii erinomaisesti silloin kun halutaan kasvattaa tunnettuutta sekä saada lisää liikennettä nettisvuille. Kuten ylläkin todettu niin me Kublalla suosittelemme siihen ammatilaista, mutta myös itse voi hyvin aloitella tekemistä ja tutustua työkaluihin sekä katsoa miten homma edistyy.
Meiltähän voi aina kysellä vinkkiä, jos sellainen kutina tulee. Me autamme mielellämme 🙂
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.