Retargeting on tapa saavuttaa uudestaan yrityksestäsi kiinnostuneet asiakkaat tai liidit. Käytännössä retargeting tai remarketing tarkoittaa mainontaa, jota näytetään niille ihmisille, jotka ovat jo olleet jossakin kontaktissa yritykseesi, mutta syystä tai toisesta asiakassuhdetta ei vielä ole syntynyt. Lue alta tärkeimmät kysymykset ja vastaukset remarketingista!
Melkein kaikissa! Google sekä Facebook ovat molemmat hyviä remarketingin eli uudelleenmarkkinoinnin kanavia. Markkinoinnin automaation työkaluissa, kuten HubSpotissa, tietyt remarketing-mahdollisuudet ovat yleensä vakiona.
Remarketing tai suomeksi uudelleenmarkkinointi kohdistuu ryhmään, joka on jo osoittanut kiinnostusta yritystäsi tai tuotteitasi kohtaan. Remarketing-mainonta toimii todistetusti paremmin kuin aivan uuden kohdeyleisön lähestyminen ja näin ollen remarketingiin laitettu markkinointieuro tuokin todennäköisemmin tuottoa kuin muuhun kanavaan laitettu markkinointieuro. Tietenkin remarketing pitää ottaa käyttöön osana kokonaisvaltaista markkinointisuunnitelmaa, jossa on omat strategiansa täysin uuden yleisön tavoittamiseen että jo-tavoitetun yleisön tavoittamiseen ja markkinointibudjettia tarkasteltava kokonaisuutena.
Alla muutama tunnettu esimerkki remarketingin tavoista. Muista, että nämä kampanjamallit voidaan toteuttaa niin markkinoinnin automaation kuin maksetunkin markkinoinnin keinoin esimerkiksi somessa tai Google Adsissa. Näiden lisäksi remarketing-malleja on lukuisia muitakin!
Hylätty ostoskori
Hylättty ostoskori (abandoned cart) on yksi tunnetuimmista uudelleenmarkkinoinnin muodoista. Olet varmasti törmännyt siihen omassa elämässäsi. Hylätty ostoskori on strategia, jossa mainontaa kohdennetaan sille porukalle, joka on verkkokaupassa laittanut jotakin ostoskoriinsa, mutta jättänyt tuotteen sitten ostamatta. On olemassa markkinoinnin automaation työkaluja, jotka voivat muistuttaa vaikka koko ostoskorin sisällöstä asiakasta sähköpostitse ja kehottaa viemään oston loppuun. Toiset yritykset taas turvautuvat vaikkapa some-kanavien voimaan hylätyn ostoskorin markkinoinnissa.
Nettisivun selailun lopettaminen kesken
Hylättyä ostoskoria kevyempi remarketing-malli on kohdentaa mainontaa niille tahoille, jotka ovat selailleet yrityksesi tuotteita tai sivustoa (ns. abandoned browsing -malli). Tässä kannattaa olla tarkka: mieti, riittääkö ihan yhden sivun katsominen vai kohdennetaanko mainonta niille, jotka ovat viettäneet enemmänkin aikaa sivustollasi? Remarketingissa käytetty sisältö nousee myös tärkeäksi: älä nosta mainonnassa esiin enää niitä sivuja, joilla kävijä on jo viihtynyt, vaan tarjoaa lisää samankaltaista sisältöä.
Sähköpostimarkkinointiin reagoiminen tai ei-reagoiminen
Edistyneemmät markkinoinnin automaatio -palvelut tarjoavat mahdollisuuttaa yhdistää sähköpostimarkkinointi ja maksettu markkinointi. Näin voit kohdentaa maksettua mainontaa vaikkapa niille henkilöille, jotka aina avaavat markkintointisähköpostisi, mutta eivät etene yrityksesi verkkosivuille. Tai kääntäen voit kohdentaa markkinointia niille, jotka eivät avaa sähköpostejasi ja katsoa reagoivatko he muuhun markkinointiin.
Huono remarketing on itseään toistavaa ja itsestäänselvää. Takavuosina nähtiin paljon remarketing-malleja, joissa nostettiin tuotetta, jonka kuluttaja oli jo ostanut. Nykyään pystytään välttämään tämä sudenkuoppa, mutta aina silloin tällöin joku yritys hairahtuu ylenpalttiseen uudelleenmarkkinointiin: liikaa viestejä liian monissa kanavissa ja liikaa tyrkyttäen.
Oikeastaan ainoa asia, joka tarvitaan remarketingin aloittamiseen on yrityksesi verkkosivut. Sivustolle asennetaan lyhyt skripti, esimerkiksi eväste, joka alkaa keräämään dataa sivuston käyttäjistä. GDPR:n aikana evästeisiin on erittäin suositeltavaa pyytää käyttäjältä lupa, joten muista evästesuostumus eli niin sanottu cookie consent sivustollasi.
Kuulostaako tekninen toteutus haastavalta? Anna meidän auttaa ja katsotaan yhdessä, miten pääsette alkuun uudelleenmarkkinoinnissa!