Search Console on Googlen työkalu johon on syytä tutustua. Olet taatusti joskus paininut näiden kysymysten äärellä: miksi verkkosivuni ei näy Googlessa? Kuinka voisin saada sivuni näkymään hakutulosten kärjessä? Mitä tässä oikeastaan enää voi tehdä, jotta näkyvyys voisi kohota huippuunsa?
Hakukoneoptimointi on tärkeää jokaiselle yritykselle, mutta käytännössä se voi tuntua lannistavan monimutkaiselta. Google Search Console tarjoaa maksutta paljon hakukoneoptimointia helpottavaa tietoa, johon kannattaa hieman tutustua.
Google kehitti Webmaster Tools -nimellä kulkevan palvelun, joka suomentuu Verkkovastaavan työkaluksi. Kuitenkin vain hetkeä myöhemmin palvelu sai uudeksi nimekseen Google Search Console – mikä ihme se sellainen on?
Hakukoneoptimointi, tiedätkö mitä se on? Aloitetaan siitä: yksinkertaisesti hakukoneoptimoinnilla pyritään saamaan yrityksen verkkosivuja ylöspäin Googlen hakutulossivulla. Google Search Console asettaa sinut hakurobotin asemaan – näet sivustosi aivan kuten Googlen hakukonerobotit! Pääset seuraamaan, kuinka sivustosi näkyy hakutuloksissa ja tämän lisäksi saat selville, kuinka ihmiset reagoivat hakutuloksiisi. Kun pääset analysoimaan näitä tietoja, on hakukoneoptimointi huomattavasti helpompaa. Sen lisäksi, että Google Search Console on loistava työkalu sivustosi hakukonenäkyvyyden optimointiin, on se myös maksuton!
Tahdot taatusti, että juuri sinun verkkosivusi näkyy Googlen hakutuloksissa ennen kilpailijaasi. On siis aika ottaa käyttöön Google Search Console. Kuinka se tapahtuu? Kubla kertoo!
Mikäli käytössäsi on jo Google Analytics, seuraa seuraavia vaiheita:
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Jotta pääset alkuun sujuvasti, käydään yhdessä läpi Google Search Consolen muutama pääosio.
Kun potentiaalinen asiakas kirjailee Googlen hakukenttään esimerkiksi sanan pyöräliike, haluat pyöräliikkeen omistajana tietenkin, että sinun sivustosi näkyy tuloksissa. Search Traffic kertoo sinulle hakukoneoptimoinnin kannalta jälleen tärkeitä tietoja: millä hakusanoilla kävijät päätyvät sivustollesi, kuinka monta kertaa sivustosi todella näkyy hakutuloksissa kävijän suorittaessa hakua, ja kuinka moni hakutuloksissa sivustosi näkevä klikkaa tiensä sivustollesi.
Search Traffic kertoo myös muun muassa sivustosi sisäisten linkkien määrästä sekä paljastaa Googlen mielipiteen siitä, millainen on sivustosi mobiilikäytettävyys. Tätä mielipidettä kannattaa kuunnella, sillä Google osaa analysoida käyttäjien käyttäymistä hämmästyttävän hyvin antaen sinulle paljon valttikortteja hakukoneoptimointia ajatellen.
Googlen hakukoneroboteilla eli boteilla on tavoite: ne haluavat lisätä jokaisen olemassa olevan verkkosivun indeksiinsä – eli varastoonsa. Kun kaikki maailman verkkosivut ovat Googlen omassa verkkosivuvarastossa, palauttaa Google osan sivuista hakutuloksina. Sivut valikoituvat sen perusteella, kuinka hyvin sivut vastaavat kävijän tekemää hakua. Google Search Console antaa sinun tarkkailla myös tätä.
Google Index -osiosta pääset siis näkemään, kuinka Google on indeksoinut eli varastoinut sivustosi. Et kuitenkaan halua, että sivustosi on varastossa, vaan tietenkin kaikkien nähtävillä! Tämä osio mahdollistaa sen, että voit tehdä pyynnön sivuston poistamisesta varastosta.
Kuten otsikointi saattaa jo paljastaa, Google Search Console ja sen Search Appearance kertoo sinulle, miltä sivustosi näyttää Googlen hakutuloksissa. Kun etsit yritystä Googlesta, löydät siitä usein paljon erilaista tietoa: saatat nähdä esimerkiksi sen, kuinka kävijät ovat arvioineet yrityksen tähtinä, osoitteen sekä tietenkin sivun otsikon ja lyhyen meta-kuvauksen. Kävijä voidaan myös ohjata suoraan sivuston suosituimpiin sisältöihin sivustolinkkien avulla – esimerkiksi mikäli sivuston suosituin sivu on Palvelut, voi kävijä klikata Google-hausta suoraan tälle sivulle käymättä ensin etusivulla.
Search Appearancesta eroten Crawl näyttää sinulle sen, kuinka Google näkee sivustosi. Haluat kuitenkin näyttää hyvältä Googlen silmissä, joten tätä osiota on syytä silmäillä läpi.
Olet taatusti törmännyt 404-virhekoodin taakse kadonneisiin sivuihin ja ihmetellyt, mihin sivu on mennyt. Crawl Errors auttaa sinua tässä: se kertoo, mikäli sivustosi indeksointi tuottaa ongelmia. Google Search Console osiossaan Crawl mahdollistaa sen, että voit käydä korjaamassa toimimattomaan osoitteeseen vievät sivut.
Näet Crawl Statsista myös sen, kuinka usein Google vierailee sivuillasi – kyllä, myös Googlen botit ovat vierailijoitasi. Mikäli botit tykkäävät sivustostasi, vierailevat ne siellä usein ja lataavat sivustosi sisältöä. Haluat bottien vilisevän sivustollasi tiuhaan tahtiin, ja Crawl Statsista näet bottien liikkeet.
Vinkki! Fetch as Google -työkalu näyttää sinulle täysin sen, mitä Google näkee, eli käytännössä vain sivuston tekstin. Myös tämän vuoksi tekstin tuottaminen verkkosivuille on tärkeää, sillä pelkkä kuva- tai videomuotoinen sisältö ei saa Googlea tykästymään. Google näyttää hakutuloksissaan vain niitä sivuja, joista itse tykkää ja joista kävijät tykkäävät.
Summarum, Google Search Console on siis paljon mielenkiintoista ja hyödyllistä tietoa tarjoava työkalu, jota on ehdottomasti syytä hyödyntää hakukoneoptimoinnissa – olit sitten hakukoneoptimoinnin kokenut konkari tai vasta näitä asioita harjoitteleva. Olipa kyse mistä tahansa hakukonenäkyvyyteen liittyvästä ongelmasta tai kysymyksestä, Kubla ratkoo ne alta aikayksikön ja antaa vastauksia koko tiimille!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.