Snapchat on 300 miljoonalla käyttäjällään yksi suurimpia sosiaalisen median alustoja. Suomessa varsinkin nuorten suosiossa oleva kuvien ja videoiden jakopalvelu on tähän asti jäänyt digitaalisessa markkinoinnissa hieman muiden somekanavien jalkoihin. Yhtenä syynä tähän on ollut konversioiden huono mitattavuus, joka kuitenkin on ottamassa ison harppauksen eteenpäin.
Millaista on “Snäppimarkkinointi”
Snapchat-mainokset sekoittuvat käyttäjän seurattavien sisällön joukkoon, ikäänkuin jatkumona ystäviesi ja seurattaviesi sisällölle. Lisäksi palvelussa on voinut markkinoida sekä omilla geotageillä (paikannukseen perustuvilla kuvan/videon päälle lisättävillä teksteillä), että sponsoroiduilla-filttereillä, joilla kuvaan tai videoon saa lisättyä päälle vaikkapa brändin logolla varustetun hatun.
Snap Pixel
Snapchatin motivaatio konversioiden seurannan kehittämisessä on kilpailu mediabudjeteista suhteessa muihin somekanaviin. Valmistautuessaan tulevaan joulumyyntiin markkinoijat voivat seurata Snapchatin kautta tulevaa liikennettä sivustolle. Snap Pixelin avulla markkinoijat pystyvät tulevaisuudessa tarkkailemaan Snapchat-sovelluksen kautta tulevaa liikennettä, vaikka se ei tulisi suoraan mainoksen kautta, vaan jonkin ajan kuluttua mainoksen näkemisestä.
Tuomalla paremman seurattavuuden sovellukseensa, Snapchat yrittää tavoitella etenkin markkinoijia, jotka ovat kiinnostuneempia suorista konversioista kuin brändimainonnan tekemisestä.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Lue tarkemmin digitaalisen mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä.
Mitä Snap Pixelillä voidaan seurata?
Snap Pixelillä voidaan aluksi seurata Snapchatin itse määrittelemiä konversiotapahtumia, myöhemmin mukaan tulee mahdollisuus mainostajille määritellä itse seurattavat tapahtumat.
Pixelin lisäämällä sivuilleen brändit voivat seurata ostotapahtumia, tallennuksia, kassalle menoja, ostoskoriin lisäämisiä, sisällön katseluja, laskutustietojen täyttämistä, kirjautumisia, hakuja ja sivun katseluja.
Pixelin asentamisen jälkeen mainostajat voivat seurata näitä asioita joko kolmannen osapuolen Snapchat-mainostyökalun kautta tai Snapchat Ad Managerin kautta. Yritykset voivat muokata seurannan aikajanaa välillä 24 tuntia - 28 päivää, riippuen kampanjan tavoitteesta.
Retargetointi ja Look-A-Like kohderyhmät
Toistaiseksi Snap Pixel tulee olemaan ainoastaan konversioiden seurantaan tarkoitettu, mutta vuoden loppuun mennessä Snapchatin tarkoituksena on lisätä mahdollisuus tarkkaan uudelleentargetointiin ja lookalike-kohderyhmien luomiseen. Nämä yhdistettynä Snapchatin jo olemassa oleviin hyvinkin tarkkoihin kohdennusmahdollisuuksiin luovat sovelluksesta loistavan välineen nopeaan ja tarkkaan markkinointiin.
Milloin ja miten?
Tässä kohtaa kannattaa kuitenkin hillitä itseään, sillä uudistus ei vielä tule meille kaikille saatavaksi. Snap Pixel on tällä hetkellä beta-testausvaiheessa. Saadakseen ominaisuuden käyttöönsä jo nyt, mainostajien tulee ottaa yhteyttä Snapchatin myyntitiimiin, ja epäilemme että tämänkin Snapchat-uudistuksen tulo Suomeen tulee kestämään totutusti hieman pidempään.
Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, koska pääsemme käyttämään Snapchatia entistä paremmin.
Ota yhteyttä!