Sosiaalinen media voidaan jakaa kahteen osaan joista toinen on orgaaninen eli ilmainen näkyvyys ja toinen maksettu näkyvyys sosiaalisessa mediassa. Jokaisen some-kanavan alussa näkyvyys on ilmaista ja näin ollen yritykset voivat tuoda omia “uutisiaan” ilmaiseksi näkyville suurellekin yleisölle. Sosiaalinen media ja sen kanavien käyttäjämäärien kasvaessa myös yritysten kiinnostus kanavaa kohtaan kasvaa vahvasti ja näin ollen myös mainonnan hinta kasvaa hyvinkin nopeasti. Vertailukohdaksi voidaan ottaa mikä vain media kuten esimerkiksi Helsingin Sanomien etusivu. Arvokkaimmillaan yrityksesi on joutunut maksamaan tästä näkyvyydestä 100 000 euroa mutta tänä päivänä voit saada mahdollisesti etusivun näkyvyyden Helsingin Sanomissa jopa 10 000 eurolla. Myös sosiaalinen media ja sen hinta muodostuu siis aina kysynnän mukaan ja mikäli kysyntä kasvaa jatkuvasti niin myös hinnat nousevat oli sitten kyseessä perinteinen media (tv, printti, radio, messut) tai vastaavasti digitaalinen media.
Sosiaalinen media kasvattaa rooliaan jatkuvasti yritysten viestinnässä. Onko sinun yritykselläsi jo Facebook, Instagram ja LinkedIn? Osa asiakkaistasi etsii tietoa myös näistä kanavista ennen yhteydenottoa. Mikäli kilpailijasi eivät vielä löydy näistä kanavista niin olet osittain “turvassa” mutta mikäli kilpailijallasi löytyy jo omat sosiaalisen median kanavat niin myös sinun yrityksesi on syytä kiirehtiä perustamaan oma näkyvyys sosiaalisessa mediassa. Sosiaalinen media on jatkuvasti tärkeämmässä roolissa ostopäätöksiä tehtäessä oli sitten kyse kuluttaja-asiakkaasta tai B2B-asiakkaasta.
Sosiaalinen media toimi vielä muutamia vuosia sitten täysin veloituksetta. Aikaisempina vuosina näkyvyys sosiaalisessa mediassa ei siis vaatinut maksettua mainontaa vaan yrityksen näkyvyyttä oli mahdollista nostaa veloituksetta orgaanisesti tekemällä toimialaan liittyviä postauksia ja merkkaamalla näitä hashtageilla (#-merkeillä postausten yhteydessä).
Loppuasiakkaiden siirtyessä kiihtyvään tahtiin sosiaaliseen mediaan myös mainonnan hinta kasvaa kilpailun kasvaessa. Kilpailu kasvaa jatkuvasti ja mainonnan hinnan kasvaessa on myös hyvä huomioida että tehokas mainonta vaatii myös osaamista ja sosiaalinen media on kanavana hyvin erilainen kuin perinteiset kanavat. Sosiaalinen media vaatii myös yritykseltä nopeampaa reagointia ja tärkeimpänä aktiiviisuutta. Mikäli siis viimeinen yrityksesi sosiaalisen median “postaus” on vuodelta 2018 niin on hyvä havahtua miettimään pitäisikö varmistaa “postausten” jatkuvuutta vähintään kuukausittain.
Sosiaalinen media on kannattavaa tuhansille yrityksille Suomessa. Näitä yrityksiä yhdistää yksi asia - pitkäjänteinen ja periksiantamaton sosiaalisen median työ. Tuloksia voidaan saada toimialasta riippumatta oli sitten kyse kuluttajille suunnatusta palvelusta tai arvokkaasta B2B-palvelusta.
Mikäli tavoitat kohderyhmäsi säännöllisesti, tulet saamaan enemmän kävijöitä yrityksesi verkkosivustolle. Kävijöistä saat yhteydenottoja ja sitä kautta lopulta kauppaa.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Sosiaalinen media tuo brändillesi täysin uusia asiakkaita yrityksesi kotisivuille. Näistä saat lopulta yhteydenottoja ja kauppoja mutta tätä ennen on hyvä miettiä miten mittaat kannattaako mainonta vai meneekö yrityksesi sijoittama pääoma täysin hukkaan.
Mainonnan tuottavuutta voidaan mitata sosiaalisen median tarjoamilla työkaluilla hyvinkin tarkasti. Lopulta tulet tarvitsemaan myös Google Analytics-työkalua mainonnan tehokkuuden mittaamiseen. Miksi? Siksi että yhteydenotot tehdään 98% todennäköisyydellä edelleenkin verkkosivuston kautta. Sosiaalinen media on siis tärkeä tapa saavuttaa asiakkaita ja tehdä näistä lopulta kauppoja mutta tarvitset silti Google Analyticsia mainonnan tehokkuuden mittaamiseen. Sosiaalinen media ja lisäksi Google Analytics antaa sinunkin yritykselle tarvittavat työkalut tulosten saavuttamiseen verkossa.
Voit myös hyvin helposti tarkistaa tekeekö kilpailijasi mainontaa esimerkiksi Facebookissa.
Esimerkiksi Powerparkin mainonnan voit tarkistaa klikkaamalla itsesi Powerparkin sivustolle. Tämän jälkeen etsi oikeasta laidasta “Page Transparency” ja “See more”. Täältä pääset näkemään suoraan tekeekö kyseinen yritys mainonaa Facebookissa. Täysin samalla tavalla voit tarkistaa kilpailijasi tekemän mainonnan Facebookissa.
Mikäli haluat saada nopeasti tuloksia sosiaalisen median avulla - ota yhteyttä nyt niin Kublan asiantuntijatiimi auttaa yritystäsi saamaan tuloksia jopa muutamassa päivässä!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.