Nämä TikTok-markkinointikampanjat tekivät sen, minkä jokainen brändi haluaisi kokea! Tässä artikkelissa mainituista, huikeista kampanjoista kannattaa ottaa opiksi, mikäli TikTok-markkinointi kutkuttelee. Perehdytään nyt hieman parhaimpiin mainoskampanjoihin ja niiden tuloksiin.
Hootsuiten mukaan hakusanat “TikTok” ja “Tik Tok” olivat yhdessä kolmanneksi käytetyimpiä hakutermejä YouTubessa vuonna 2020. TikTokiin ladataan nuorten tanssivideoiden lisäksi mainosvideoita sekä asiantuntijasisältöä, mikä tekee kyseisestä kanavasta varsin sopivan monelle toimijalle. TikTok-markkinointi on lähtenyt nousuun etenkin maailmalla, mutta myös suomalaiset yritykset tiedostavat tänä päivänä sen jatkuvasti kehittyvät mainosmahdollisuudet.
Mikäli mietit markkinointia TikTokissa, kannattaa sinun ehdottomasti tutkia hyvin menestyneitä TikTok-markkinointikampanjoita. Pystyt soveltamaan ideoita, vaikka sinulla ei olisikaan esimerkiksi suuren kosmetiikkabrändin kaltaista budjettia yhdelle mainoskampanjalle – myös pienemmällä budjetilla on mahdollista keksiä luovia ratkaisuja, jotka oikein markkinoituna menestyvät.
Näyttökerrat: 4 miljardia
Hashtag: #EyesLipsFace
Kosmetiikkabrändi e.l.f. Cosmeticsin “Eyes Lips Face” -haaste on Adweekin mukaan ollut historian vaikuttavin TikTok-kampanja. Kyseinen markkinointikampanja koostui haasteesta sekä sitä varten luodusta kappaleesta, josta tuli niin suosittu, että se julkaistiin myös Spotify- ja iTunes -palvelussa. Kappale sai myös musiikkivideon jossa esiintyvät artistit iLL Wayno sekä Holla FyeSixWun.
Tämän markkinointikampanjan ideana oli vahvistaa e.l.f. Cosmeticsin brändin tärkeintä sanomaa: “e.l.f. is for every eye, lip and face”, mistä syntyi hashtag #EyesLipsFace.
TikTokin käyttäjät saivat osallistua haasteeseen hashtagilla #EyesLipsFace – mukaan kampanjaan lähti vaikuttajia ja julkisuuden henkilöitä kuten näyttelijä Ellen DeGeneres, laulaja-lauluntekijä Lizzo sekä näyttelijä Reese Witherspoon. Näkyvyys näiden suurten starojen kanavissa oli e.l.f. Cosmeticsille täysin ilmaista. Haaste jatkoi leviämistään TikTokista myös muualle sosiaaliseen mediaan, kuten Instagramiin, YouTubeen ja Twitteriin.
“Eyes Lips Face” -haaste on ensimmäinen TikTok-markkinointikampanja, joka on onnistunut ottamaan itselleen ykköspaikan trendikkäimpien TikTokien listalta.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Näyttökerrat: 1.2 miljardia
Hashtag: #AySauceChallenge
Muotia myyvä verkkokauppajätti ASOS kehitti nerokkaan markkinointikampanjan, jonka hashtag #AySauceChallenge sai alkunsa suoraan ASOS-nimestä (lausutaan ay-sos) – he tajusivat, että ay-sos kuulostaa hauskasti myös “ay sauce”:lta.
Markkinointikampanjan konseptina oli saada TikTokin käyttäjät tuomaan esiin “ASOS-fiilistä” sekä esittelemään tyyliään kolmella asulla käyttäen hashtagia #AySauceChallenge.
ASOS pyysi markkinointikampanjaan mukaan vaikuttajia, joita olivat muun muassa Loren Gray,
Michael Le ja Jordan Fisher.
Kyseinen TikTok-markkinointikampanja saavutti yli biljoona näyttökertaa alle viikossa, +15.79 % kasvun sitoutumisessa ja +25 % kasvun bränditunnettuudessa.
Näyttökerrat: 1.1 miljardia
Hashtag: #GuacDance
Tex-mex -ruokaan erikoistuneen pikaruokaketju Chipotlen #GuacDance-haaste syntyi kunnianosoituksena kansainväliselle avokadopäivälle (National Avocado Day), ja kannusti TikTokin käyttäjiä tanssimaan kappaleen tahtiin käyttäen hashtagia #GuacDance.
Chipotle teki yhteistyötä tunnettujen vaikuttajien Brent Riveran sekä Loren Grayn kanssa, jotka mainostivat haastetta omissa TikTok-profiileissaan.
Kyseisen markkinointikampanjan tulokset olivat varsin merkittävät. Chipotle sai 1.7 miljoonaa uutta seuraajaa, biljoona näyttökertaa hashtagille sekä +65 % kasvun guacamole-tilauksissa – mikä tarkoittaa +657,84 miljoonan euron kasvua myynnissä.
Kuten mikä tahansa markkinointi, myös TikTok-markkinointi vaatii kanavan tuntemista. TikTokissa menestyvät simppelit, helposti omaksuttavat ja hauskat, lyhyet videopätkät, jotka haastavat katsojan osallistumaan – TikTokissa mainostaminen ja menestyminen tarvitsee yhteisöllistämistä. Kuten huomasit, esiintyi jokaisessa TikTok-mainoskampanjassa samat vaikuttavat tekijät, joita olivat influencerit eli vaikuttajat, mukaansa tempaava kappale ja/tai tanssi sekä viraalihashtag.
Onnistuneita TikTok-markkinointikampanjoita on maailmalla vaikka kuinka, ja myös suomalaiset ovat loistaneet. Mainosmahdollisuuksien jatkuvasti kehittyessä tulee TikTok taatusti tarjoamaan tulevaisuudessa entistäkin enemmän hyödyllisiä ominaisuuksia mainostajille, jonka vuoksi TikTokin käyttöä kannattaa alkaa jo opettelemaan, mikäli yrityksen kohderyhmä viettää siellä aikaa.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.