Some markkinointi \ Vaikuttajamarkkinointi – onko se oikea valinta yrityksesi markkinointistrategiaan?
Milloin yrityksen kannattaa käyttää vaikuttajamarkkinointia ja millä eurosummalla pääsee käyntiin?
Vaikuttajamarkkinoinnin tekeminen on entistä suositumpi keino tehdä yrityksen markkinointia myös Suomessa. Ala kasvaa nopeasti ja Suomessakin on jo lukuisia vaikuttajamarkkinoinnin yrityksiä, joilta voi tilata vaikuttajakampanjan palveluna.
Sinun ei siis tarvitse ottaa yhteyttä erikseen potentiaalisiin vaikuttajiin ja neuvotella hinnoista heidän kanssaan, vaan tähän erikoistunut yritys hoitaa sen puolestasi. Done Digital on vaikuttajamarkkinoinnin yritys, joka tekee yhteistyötä Kublan kanssa – suosittelemme heitä lämpimästi!
Olisiko vaikuttajamarkkinointi sopiva markkinointikeino yrityksellesi?
Vaikuttajamarkkinointi voi olla erityisen hyödyllistä yrityksille, jotka myyvät tuotteita tai palveluita, joita asiakkaat eivät osaa hakea Googlesta, kuten uudet lanseerattavat tuotteet. Vaikuttajamarkkinointi ei myöskään rajoitu pelkästään lifestyle-tuotteisiin ja -palveluihin, vaikka tämä onkin yksi suurimmista genreistä.
Influencer-yhteistyötä kannattaa harkita myös silloin, kun toimialasi on erityisen kilpailtu ja haet jotain, millä erottua.
Kolmantena tulee tietenkin erityisen sopivan influencerin löytyminen – yhä useammat yritykset rakentavatkin pitkäkestoisia yhteistyökuvioita yhden vaikuttajan kanssa. Tässäkin tapauksessa vaikuttajamarkkinointiin erikoistunut firma voi olla paras taho lähteä etsimään tällaista yhteistyön mahdollisuutta.
Millä euromäärällä pääsen käyntiin vaikuttajamarkkinoinnin kanssa?
Vaikuttajamarkkinoinnin budjetti riippuu useista tekijöistä, kuten vaikuttajan seuraajamäärästä, vaikuttajan aihealueesta, kampanjan kestosta ja vaikuttajan saatavuudesta. Joillekin yrityksille voi olla järkevää aloittaa vaikuttajamarkkinointi pienemmällä budjetilla ja testata kampanjan tehokkuutta ennen suurempien summien investoimista.
Lähtökohtaisesti puhutaan kuitenkin tuhansista euroista eikä muutamista satasista – etenkin jos halutaan tehdä yhteistyötä jo vakiintuneen influencerin kanssa.
Kuinka lähden liikkeelle vaikuttajamarkkinoinnin kanssa?
Vaikuttajayhteistyön käynnistäminen on itse asiassa varsin suoraviivainen prosessi, etenkin jos teet jo muutenkin markkinointia ja olet tottunut ostamaan markkinointipalveluita. Kuten missä tahansa muussa yhteistyössä, se etenee notkeimmin kun sinulla on tiedossa markkinoitava tuote/palvelu, tavoitteet ja alustava budjetti.
Kohdeyleisö: Vaikuttajan seuraajien tulee olla sopivaa kohdeyleisöä tuotteellesi tai palvelullesi.
Vaikuttajan tyyli ja brändi: Vaikuttajan tyyli ja brändi tulee sopia omaan brändiisi ja yritysilmeeseesi.
Aktiivisuus ja sitoutuneisuus: Vaikuttajan tulee olla aktiivinen ja sitoutunut, jotta kampanjasta saadaan paras mahdollinen hyöty irti. Joskus suuren seuraajakunnan omaavan vaikuttajan tulokset jäävät pienempää heikommaksi tämän vuoksi – etenkin jos suuri osa yleisöstä on ulkomailta (tai botteja).
Vaikuttajan luotettavuus: Vaikuttajan tulee olla luotettava ja hänen sisältönsä tulee olla aitoa ja rehellistä.
Vaikuttajan seuraajien määrä: Vaikuttajan seuraajien määrä ei ole aina ratkaiseva tekijä, mutta se voi olla tärkeä jos halutaan tavoittaa suuri yleisö.
Jos olet harkinnut vaikuttajamarkkinointia, kannattaa kokeilla rohkeasti jatkumona muulle käynnissä olevalle kampanjoinnille. Kuten kaikessa muussakin, käytännön kokeilun kautta opit kuitenkin parhaiten mikä toimii. Eli ota yhteyttä sopivaan vaikuttajaan tai vaikuttajamarkkinointiyritykseen ja käynnistä keskustelut!
Mitä vaikuttajamarkkinointi on? Trendikäs sana markkinoinnin parissa, mutta mitä se todellisuudessa pitää sisällään? Vaikuttajamarkkinointi on yksi tämän hetken tehokkaita mainosmuotoja sosiaalisessa mediassa eikä ihme. Lähes jokainen meistä luottaa suosittelijana johonkin itselle tuttuun henkilöön tai persoonaan enemmän, kuin tuotetta tai palvelua myyvään yritykseen. Miten vaikuttajamarkkinointi sitten toimii ja miten yritysten tulisi lähestyä tätä aihetta omassa markkinoinnissaan. […]
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.