Growth hacking eli kasvumarkkinointi on markkinoinnin siilojen murtamista ja lyhimmän reitin löytämistä asiakkaan ja yrityksen välille. PK-yrityksissä tälle on erityisen otollinen maaperä, koska niillä on matala organisaatio ja sen myötä vähemmän esteitä uusien markkinoinnin keinojen kokeilemiseen.
Growth hacking on kokonaisvaltainen tapa lähestyä yrityksen kasvua ja markkinointia. Siiloutunut tekeminen yrityksen markkinoinnissa voi pahimmillaan luoda esteitä yrityksen kasvulle.
Tunnistat varmaan seuraavan tilanteen: Verkkosaitin käyttöliittymän kehittäminen on markkinointipäällikön ja verkkosaittifirman vastuulla, sisällöntuotannosta vastaa kollegasi mutta mainoksia tuottaa ulkopuolinen taho, mainostamista hoitaa toinen kollegasi mutta verkkosaittianalytiikkaa ja yhteydenottolomakkeineen koodarifirma ja siellä jatkuvasti vaihtuvat koodarit.
Ei mikään ihme, että markkinoinnin kehittäminen voi jumiutua tähän viidakkoon! Tutkitaan yhdessä mitä growth hacking voi parhaimmillaan tarjota yrityksen kasvumarkkinointiin.
Growth hacker, eli yrityksessä toimiva growth hackingin projektinomistaja, vastaa yksinkertaistetusti siitä, että yrityksen markkinointi toimii ja asiakkaita virtaa sisään. Hän ei katso yksittäisiä siiloja ja osaoptimoi niiden toimintaa vaan pyrkii löytämään tehokkaimpia keinoja asiakashankintaan ja lisämyyntiin.
Tämä edellyttää oivalluskykyä ja riittäviä natsoja hyppiä siilojen välillä – ja niiden ohi. Usein paras reitti tehdä tulosta on lyhyin reitti ja growth hackerin on saatava testata ideoita notkeasti ilman aikaisemmin lukkoon lyötyjä prosesseja.
Lupa testata ja käyttää markkinointibudjettia oman harkinnan mukaan helpottaa growth hackerin työtä ja tekee kokeiluista nopeita. Nopeat testit tuovat mukanaan nopean oppimisen ja nopea oppimistahti puolestaan kilpailijoita nopeamman innovointitahdin.
Mitä nopeammin kasvumarkkinoija saa tuloksia, sitä onnistuneempana häntä pidetään – ja sitä enemmän hän saa valtuuksia tehdä uusia kokeiluja. Aloittelevan growth hackerin kannattaakin keskittyä alkuvaiheessa johonkin seuraavista alueista:
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Suositteluja kasvumarkkinoija saa keksimällä keinoja, joilla nykyiset asiakkaat saadaan suosittelemaan yritystä kollegoilleen ja ystävilleen. Tästä hieno esimerkki on aikoinaan lanseerattu Dropbox, joka antoi lisää säilytystilaa jokaisesta uudesta asiakkaasta. Lanseerauksen aikaan moni innostuikin lähettämään kutsumeilejä ystävilleen ja houkuttelemaan heidät palvelun käyttäjiksi.
Liidimäärien kasvattaminen kannattaa aloittaa tällä hetkellä liidejä tuovista väylistä. Voit esimerkiksi tutkia analytiikkaa ja jäljittää sen avulla kohtia, joissa verkkosivustolle tulijat tipahtavat pois ennen yhteydenottoa. Kannattaa myös huomioida, että kaikki liidit eivät suinkaan ole verkkosivuston kautta tulevia yhteydenottoja, vaan usein enemmistö liideistä tulee puhelujen kautta.
Tutki siis, onko verkkosivustolla kerrottu riittävän selkeästi kehen potentiaalisen asiakkaan kannattaa ottaa yhteyttä kulloisenkin tarpeen tiimoilta. Asiakkaat eivät halua soittaa yrityksen vaihteeseen ja selvittää kuka kenties osaisi antaa tarjouksen, vaan he haluavat tavoittaa juuri oikean henkilön, keneltä kysyä lisää. Tuo siis selvästi esiin eri yhteyshenkilöiden tuotealueet ja millaisissa caseissa he ovat auttaneet asiakkaita. Tässä referenssit ovatkin mainio sisältö, jolla konkretisoida tarjoamianne tuotteita ja palveluita. Voit myös lukea artikkelimme liidmarkkinoinnista.
Lisämyynnin kehittäminen voi olla monelle yritykselle nopein tie kasvuun. Saatat yllättyä siitä, kuinka vähän asiakkaasi tietävät yrityksesi tarjoamista muista tuotteista/palveluista tällä hetkellä ostamiensa lisäksi. Täydentävät palvelut nykyiselle ostajalle on yksi reitti lisämyyntiin, mutta kannattaa huomioida myös asiakasorganisaation sisällä muut ostajat.
Varsinkin isoissa organisaatioissa on useita eri yksiköitä erillisine budjetteineen ja sieltä voi löytyä suuriakin kasvunpaikkoja.
Testaaminen ja uuden kokeileminen on growth hackingin ytimessä. Jokainen yritys on uniikki yhdistelmä tuotettuja palveluita, asiakkaita sekä tietenkin omaa henkilöstöä. Aidoimmillaan growth hacker on onnistunut työssään, kun hän on luonut yrityksen näköisen tavan tehdä markkinointia, joka ei välttämättä toimisi naapurifirmassa. On luotu uniikki markkinoinnin malli, jota kilpailijat eivät voi kopioida.
Haluatko rakentaa omaa growth hacking -osaamistasi? Lähde rohkeasti kokeilemaan uusia keinoja sekä kehittämään nykyisiä malleja. Voit yllättyä positiivisesti!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.