TikTok on sosiaalisen median alusta, jonka avulla käyttäjät voivat jakaa lyhyitä videoita itsestään. Se on suhteellisen uusi alusta, mutta se on jo saavuttanut suuren suosion erityisesti nuorten keskuudessa. TikTok omaa markkinoinnin työkaluna valtavan potentiaalin, koska sen avulla voit tavoittaa suuren yleisön ja välittää viestisi luovalla ja mukaansatempaavalla tavalla. TikTok tarjoaa useita vaihtoehtoja tulokselliseen mainontaan niin orgaanisella kuin maksetullakin puolella. Tulemme tässä blogissa käsittelemään TikTokin mahdollisuuksia markkinoinnin työkaluna
TikTok on erinomainen työkalu brändin näkyvyyden kasvattamiseksi ja vaikuttajayhteistyöt ovat yksi äärimmäisen tehokas tapa saavuttaa näkyvyyttä. TikTokissa suosittujen vaikuttajien videoiden saamat näyttömäärät ovat valtavia ja Suomessakin osa käyttäjistä saa säännöllisesti 100 000+ näyttökertaa videoilleen. Löytämällä omalle brändille sopiva yhteistyökumppani, on mahdollista saada valtavasti näkyvyyttä hyvinkin spesifiltä yleisöltä. Huomion arvoista on tietenkin, että yhteistyökumppania valittaessa tulee olla tarkkana, jotta viesti todellakin näytetään oikeille ihmisille.
Kuulostaako suunnitelman tekeminen hankalalta?
TikTok on varsin erilainen alusta verrattuna esimerkiksi Instagramin ja Facebookiin, orgaanisen sisällön näkyvyyden osalta. Selatessasi TikTokia, sinulle näytetään paljon sisältöä käyttäjiltä, joita sinä et seuraa. Tämä tapahtuu seuraajamääristä riippumatta, mikä mahdollistaa tuoreellakin käyttäjällä, huomattavien näyttökertojen saamisen. Hyvin tehty ja oikealla hetkellä julkaistu video on huomattavasti helpompi saada trendaamaan TikTokissa, kuin muilla alustoilla. Jatkuvasti syntyviä uusia trendejä on hyvä seurata, sillä monet niistä ovat sellaisia, joita yritys voi käyttää omassa sisällöntuotossaan. Suosittuun trendiin osallistuminen voi olla erinomainen tapa lisätä brändin näkyvyyttä, vaikkei video sisältäisikään suoraa mainostamista.
Näkyvyyden kasvattaminen TikTokissa vaatii luonnollisesti suunnitelmallisuutta ja sitoutuneisuutta. Yrityksellä tulisi olla selkeä suunnitelma siitä, mitä alustalle julkaistaan ja millaisella aikataululla. Tämä suunnitelma voi kuitenkin elää trendien ja muutosten mukana. Aktiivisuus on kuitenkin valttia tälläkin alustalla.
Kuten Facebook ja Instagram, TikTok tarjoaa luonnollisesti mahdollisuuden myös maksetulle mainonnalle. TikTokin tarjoamat mainostyypit ovat syötteen sisäiset mainokset, merkkituotteiden hashtag-mainokset, brändin haltijamainokset, ylhäältä katsottavat mainokset ja tuotemerkkivaikutusten mainokset. Ne ovat kaikki enemmän tai vähemmän erilaisia, ja soveltuvat eri tarkoituksiin, ja tulemme syventymään niihin paremmin myöhemmissä blogeissa. Mainoskampanjat rakennetaan TikTok ads managerissa, joka on rakenteeltaan hyvin saman tyylinen kuin Facebook ads manager.
Ads managerissa valitaan ensin kampanjatavoite, kuten esimerkiksi konversiot, tai sivuvtokävijät. Tämän jälkeen rakennetaan mainosryhmä ja budjetti, sekä kohdennus. Tässä voi käyttää erilaisia custom-yleisöjä, kuten lookalike-yleisöä sivustolla vierailleiden kaltaisista ihmisistä. Kohdennuksissa voi myös käyttää hyväksi käyttäjien kiinnostusten kohteita, ikää tai jopa heidän katsomiensa videoiden hashtageja. Mainoksia suunnitellessa on hyvä huomioida, että osa mainostyypeistä tukee myös kuvia, eli mainosvideo ei aina ole pakollinen.
TikTok Business Center mahdollistaa useiden mainostilien hallinnoinnin samalla alustalla. Se näyttää myös hyvän yleisnäkymän mainoskampanjan tilanteesta. Business Center on erityisen hyödyllinen tilanteessa, jossa hallinnoit jonkun toisen mainostiliä, mutta on hyödyllinen jos yritys haluaa useamman mainostilin eri tavoitteiden erillä pitämiseksi.
TikTok on alustana edelleen varsin koskematonta ympäristöä yrityksille. Vaikka monet siellä ovatkin jo ja osa yrityksistä on menestynyt siellä upeasti, ovat monet vielä varautuneita sen suhteen. Onhan suurin osa käyttäjistä kuitenkin varsin nuoria. TikTokissa on kuitenkin nykypäivänä jo yli miljoona suomalaista käyttäjää, joten laadukasta yleisöä on ehdottomasti löydettävissä. Kuten muissa somekanavissa, on kuitenkin hyvä perehtyä alustaan riittävästi, ja oppia ymmärtämään mikä sisältö toimii ja mikä ei. Jos haluaa keskittyä vain TikTokin orgaaniseen puoleen, voi myös harkita mainonnan ulkoistamista mainostoimistolle. Jos sinulle jäi aiheesta kysyttävää, ota meihin rohkeasti yhteyttä ja keskustellaan aiheesta.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.