Kosmetiikkabrändi e.l.f. Cosmeticsin “Eyes Lips Face” -haaste on Adweekin mukaan ollut historian vaikuttavin TikTok-kampanja. Kyseinen markkinointikampanja koostui haasteesta sekä sitä varten luodusta kappaleesta, josta tuli niin suosittu, että se julkaistiin myös Spotify- ja iTunes -palvelussa. Kappale sai myös musiikkivideon jossa esiintyvät artistit iLL Wayno sekä Holla FyeSixWun.
Tämän markkinointikampanjan ideana oli vahvistaa e.l.f. Cosmeticsin brändin tärkeintä sanomaa: “e.l.f. is for every eye, lip and face”, mistä syntyi hashtag #EyesLipsFace.
TikTokin käyttäjät saivat osallistua haasteeseen hashtagilla #EyesLipsFace – mukaan kampanjaan lähti vaikuttajia ja julkisuuden henkilöitä kuten näyttelijä Ellen DeGeneres, laulaja-lauluntekijä Lizzo sekä näyttelijä Reese Witherspoon. Näkyvyys näiden suurten starojen kanavissa oli e.l.f. Cosmeticsille täysin ilmaista. Haaste jatkoi leviämistään TikTokista myös muualle sosiaaliseen mediaan, kuten Instagramiin, YouTubeen ja Twitteriin.
“Eyes Lips Face” -haaste on ensimmäinen TikTok-markkinointikampanja, joka on onnistunut ottamaan itselleen ykköspaikan trendikkäimpien TikTokien listalta.
Haluatko tietää, mitä mainoksia kilpailijasi parhaillaan käyttää FB:ssä?
Tilaa yksinkertainen ohje veloituksetta, ja pääset tutkimaan mitä mainoksia kilpailijasi käyttää omassa mainonnassaan.
Chipotle teki yhteistyötä tunnettujen vaikuttajien Brent Riveran sekä Loren Grayn kanssa, jotka mainostivat haastetta omissa TikTok-profiileissaan.
Kyseisen markkinointikampanjan tulokset olivat varsin merkittävät. Chipotle sai 1.7 miljoonaa uutta seuraajaa, biljoona näyttökertaa hashtagille sekä +65 % kasvun guacamole-tilauksissa – mikä tarkoittaa +657,84 miljoonan euron kasvua myynnissä.
Mitkä olivat näiden menestyneiden mainoskampanjoiden yhdistävät tekijät?
Kuten mikä tahansa markkinointi, myös TikTok-markkinointi vaatii kanavan tuntemista. TikTokissa menestyvät simppelit, helposti omaksuttavat ja hauskat, lyhyet videopätkät, jotka haastavat katsojan osallistumaan – TikTokissa mainostaminen ja menestyminen tarvitsee yhteisöllistämistä. Kuten huomasit, esiintyi jokaisessa TikTok-mainoskampanjassa samat vaikuttavat tekijät, joita olivat influencerit eli vaikuttajat, mukaansa tempaava kappale ja/tai tanssi sekä viraalihashtag.
Lopuksi
Onnistuneita TikTok-markkinointikampanjoita on maailmalla vaikka kuinka, ja myös suomalaiset ovat loistaneet. Mainosmahdollisuuksien jatkuvasti kehittyessä tulee TikTok taatusti tarjoamaan tulevaisuudessa entistäkin enemmän hyödyllisiä ominaisuuksia mainostajille, jonka vuoksi TikTokin käyttöä kannattaa alkaa jo opettelemaan, mikäli yrityksen kohderyhmä viettää siellä aikaa.
TikTok on yksi viime vuosien suurimmista someilmiöistä ja sen suosio tuntuu vain jatkavan kasvua. Kuten lähes kaikki viime aikojen someilmiöt myös TikTok levisi ensin nuorison keskuudessa ja sieltä se on hiljalleen levinnyt myös aikuisten käyttöön. Ja onhan se myönnettävä, että itsellänikin on TikTok-tili vaikka olen keski-ikäinen mies. Muutaman postauksenkin olen sinne tehnyt, mutta pääasiassa satunnaisesti […]
Sosiaalinen media on kova sana. Sosiaalisen median kanavat kattavat miljoonia suomalaisia, joista löytyy yritykselle toimialasta riippumatta joukko potentiaalisia asiakkaita. Kaikkialla ei kuitenkaan kannata olla samaan aikaan, vaan yrityksen on järkevintä valita kanava kohderyhmänsä mukaan: kohderyhmän ollessa esimerkiksi keski-ikäiset miehet, ei Snapchatiin kannata käyttää aikaa – sen sijaan Facebook tavoittaa toivotut henkilöt taatusti. Sosiaalisen median kanavat […]
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.