Display-mainonnan käyttö digitaalisessa markkinoinnissa kasvattaa koko ajan merkitystään. Se on tehokas keino muistuttaa verkkosivustolla käyneitä, mutta myös kasvattaa brändin tunnettuutta kylmässä yleisössä. Onnistuneen display-mainonnan keskiössä on aina hyvin toteutettu mainos. Meiltä usein kysytäänkin, millainen on hyvä display-mainos?
Display-mainonnan luonne
Display-mainonnan suunnitteluprosessin alussa on otettava huomioon mainosmuodon ominaispiirteet. Milloin mainoksia nähdään? Ketkä mainoksia näkevät?
On kyse sekunneista, kun puhutaan mainoksien näkyvyydestä ruudulla tai saati sitten ajasta, joka käytetään mainoksen katsomiseen. Miten käyttää tehokkaasti hyväksi nämä harvat sekunnit?
Mainokset tulevat usein vastaan tilanteessa, jossa verkkosivusurffailija ei oleta saavansa viestintää yritykseltäsi. Miten kiinnittää huomio?
Yrityksesi mainos ei ole sivustolla ainut huomiota halajava elementti. Kilpailijasi ovat luultavasti siellä myös omine mainoksineen. Miten erotut joukosta?
Seitsemän vinkkiä mainosbannereihin
Yleisin ja helpoin tapa lähteä display-mainonnassa käyntiin on aloittaa bannerimainonta. Näiden seitsemän vinkin voimin pääset mainosbannerien suunnitteluprosessissa vauhtiin.
1. Viesti on bannerin tärkein elementti
Kiteytä viestikärki lyhyeen ja konkreettiseen muotoon. Mitä voit luvata asiakkaalle? Mitkä ovat konkreettiset hyödyt? Miten erotut kilpailijoistasi? (voit lukea lisää mainosviestin kirjoittamisesta banneriin täältä)
2. Muista A/B testaus
Tee bannereista 2-3 eri versiota testaamisen mahdollistamiseksi. Testaa joko kuvaa, viestikärkeä, toimintakehotetta (CTA), elementtien (CTA-nappi, tekstit, kuva, logo) asettelua tai värejä. Valitse vain yksi testattava asia.
Huomio! Älä testaa eri bannerikokoja keskenään, vaan vertaa aina samoja kokoja toisiinsa. Bannerikoot ja -formaatit ovat luonteeltaan erilaisia ja mainospaikkojen määrät ja sijoittelut esim. Google Display Networkissa ovat erilaiset. Testaaminen ei ole luotettavaa, jos kokoja vertaa toisiinsa.
3. Kerro kuka olet
Käytä logoa, josta yrityksesi eli mainostaja erottuu selvästi. Jos käytät logosi yhteydessä slogania, jätä se mielellään bannerista pois. Slogania käytettäessä pidä huolta siitä, että slogan erottuu myös pienissä bannerikoissa.
4. Kuvamaailman tulee tukea viestiä
Vaikka kuvat ja värit ovat bannerin tärkeitä elementtejä, ne eivät saa viedä huomiota itse viestiltä. Ne tukevat toisiaan. Vähemmän on enemmän.
5. Muotoile toimintakehote vastaamaan tavoitetta
CTA:n eli toimintakehotteen tarkoitus on ohjata haluttuun toimenpiteeseen. Sen tulee siis vastata mainonnan tavoitetta. Onko mainoksella tarkoitus tavoittaa uutta, kylmää yleisöä, vai sivuillanne jo käyneitä, eli tehdäänkö uusasiakashankintaa vai uudelleenmarkkinointia? Onko tarkoitus levittää brändin tunnettuutta vai saada ihmiset ostamaan tuotteesi tai palvelusi?
Uusasiakashankintaan sopivat usein kehotteet “Lue lisää”, “Tutustu valikoimaan” kun taas uudelleenmarkkinoinnissa kannattaa ohjata jo lähemmäksi haluttua konversiota, esim. “Liity jäseneksi”, “Viimeistele ostoksesi” tai “Ota yhteyttä”. Muista, että tässäkin asiassa less is more, eli tehokkain kehote on yksinkertainen ja ytimekäs.
6. CTA-napin sijoittelu ja ulkonäkö
Nappi, jossa toimintakehote sijaitsee, on myös bannerin tärkeä elementti. Nappia kannattaa korostaa bannerista erottuvalla värillä. Muista kuitenkin, että nappi ei saa ylikorostua eli viedä huomiota viestiltä.
Napin kulmat kannattaa pyöristää, sillä se pehmentää bannerin yleisilmettä ja on näin kutsuvampi ihmissilmälle. Napin sijainnille hyviä paikkoja ovat oikeat alakulmat tai alareunat.
7. Hyödynnä HTML5 teknologiaa
Staattisten bannerien oheen suositellaan liikkuvaa kuvaa animaation tai videoelementtien muodossa, koska ne tuovat rutkasti enemmän mahdollisuuksia välittää viestiä ja tarinaa. HTML5 teknologialla pystytään rakentamaan näyttäviä toteutuksia, joilla kiinnitetään huomio staattista banneria paremmin ja näin saadaan yleensä myös parempia tuloksia.
Kiinnostaako bannerimainonnan aloittaminen? Tarvitsetko siinä apua? Ota meihin yhteyttä, niin autamme mielellämme!
Ota yhteyttä!