Sähköpostimarkkinointi on tehokasta, jos listan kohdehenkilöt on yrityksellesi sopivaa kohderyhmää ja viesti puhuttelee asiakkaan saamille eduilla. Älä siis keskity yrityksesi tarjoamaan, vaan asiakkaan saamiin etuihin yrityksesi tarjoamien palveluiden avulla.
Sähköpostimarkkinointi on siis edelleen tehokasta, koska asiakkaasi ovat 24/7 sähköpostinsa äärellä mobiililaitteiden ansiosta. Hyvässä viestinnässä otat huomioon nämä elementit laatiessasi viestejä:
Sähköpostimarkkinointi toimii, mikäli keskityt asiakkaaseen ja viestisi menee oikealle kohderyhmälle. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kannattaa lähettää samalle henkilölle jatkuvasti viestejä aiheeseen liittyen. Samalle henkilölle sähköpostimarkkinointi toimii, jos sinulla on uutta kerrottavaa seuraavassa viestissäsi ja tämäkin viesti koskee asiakkaan saamia etuja. Voit käyttää erityistä ja huomattavaa alennusta viestissäsi ja tämä voi olla yksi hyvä tapa lähettää uudelleen samalle asiakkaalle viestisi. Jos sähköpostimarkkinointi ei vielä tässäkään tapauksessa tuota tulosta, niin silloin on hyvä keskittyä jo aiheesta kiinnostuneelle yleisölle.
Sähköpostimarkkinointi on tehokas tapa tavoittaa asiakas ja uutiskirje on useille potentiaalisille asiakkaillesi mieluista luettavaa. Uutiskirjettä tulee kuitenkin lähettää vain asiasta jo kiinnostuksensa ilmaisseelle yleisölle. Älä siis osta rekistereitä uutiskirjettä varten, vaikka kyseessä olisikin sähköpostimarkkinointi yrityspäättäjille. Myöhemmin tässä kirjoituksessa käsitellään Suomen lakia koskien kuluttajille markkinointia. Yrityspäättäjille voit kuitenkin markkinoida myös meileillä ilman erillistä lupaa.
Useat ostopäätökset vaativat pidemmän harkinta-ajan ja tästä syystä sähköpostimarkkinointi on tehokasta myös uutiskirjeen muodossa. Esimerkiksi talopakettia ostava asiakas voi hyvinkin miettiä ostopäätöstään vuosia ennen varsinaista hankintaa. Eli ole kärsivällinen laatiessasi uutiskirjeitä ja anna asiakkaalle aikaa muodostaa yrityksestäsi luotettava kuva. Tähän sähköpostimarkkinointi on erityisen hyvä kanava. Seuraa siis uutiskirjeessäsi erityisesti näitä seikkoja:
Sähköpostimarkkinointi on mahdollista yrityksille ilman erillistä lupaa. Voit lähettää sähköposteja yrityspäättäjille, mikäli toinen näistä täyttyy:
Käytännössä kaikki yrityksille lähettämäsi viestit koskee toki heidän vastuualuettaan, koska tittelistä ei voi päätellä kaikkia työtehtäviä. Sinänsäkin yrityksille tehtävä sähköpostimarkkinointi on aina juridisesti turvallista Suomen lainsäädännön puitteissa.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Ilman lupaa sähköpostien lähettäminen kuluttajille ei ole ensinnäkään tehokasta ja lisäksi se ei ole myöskään Suomen lain mukaan sallittua. Kaikki sähköpostimarkkinointi kuluttajille edellyttää vastaanottajan suostumusta etukäteen. Muussa tapauksessa lähettäjä rikkoo kuluttajansuojalakia.
Sähköpostirekisteriä voit rakentaa esimerkiksi lomakkeiden avulla verkkosivustollasi. Näin asiakas “tilaa” suoraan esimerkiksi uutiskirjeen sivustoltasi. Voit kysyä sivustollasi suoraan asiakasta tilaamaan uutiskirjeen, jolloin asiakkaan täytyy ainoastaan syöttää oma sähköpostiosoitteensa sivustollesi lisättävään lomakkeeseen. Toinen tapa on pyytää asiakasta täyttämään tarkemmat tiedot sivustoltanne löytyvään lomakkeeseen. Lomakkeen tarkoitus voi olla yhteydenottopyyntö ja yleisimmin näissä tapauksissa on hyvä antaa asiakkaan valita uutiskirjeen tilaaminen halutessaan. Tavanomaisessa yhteydenottolomakkeessa voit kysyä erikseen haluaako asiakas tilata uutiskirjeen.
Suomen laissa määritellään asia yksiselitteisesti yhteydenottolomakkeisiin liittyen. Asiakkaan on erikseen pyydettävä sähköisiin markkinointiviesteihin, mutta tämä koskee siis vain kuluttajia. Kuten edellä on mainitti, niin voit silti lähettää ilman erillistä lupaa viestejä yrityspäättäjille. Lainsäädäntö on siis selvästi tiukempi kuluttajien osalta.
Voit lukea kilpailu- ja kuluttajavirastolta lisää säädöksistä. Lisäksi Asiakkuusmarkkinointiliitolla on hyviä ohjeita aiheeseen liittyen täällä.
Sähköpostimarkkinointiin tarvitaan rekisteri viestien lähettämistä varten. Tämän jälkeen on hyvä valita toimiva ohjelmisto sähköpostien lähettämiseen, kuten esimerkiksi Mailchimp tai HubSpot. Seuraavaksi pääset laatimaan viestisi sisältöä ja miettimään sisältösuunnitelmaa kokonaisuutena. Sisältösuunnitelma on hyvä laatia muutamaksi kuukaudeksi eteenpäin, jolloin saat paremman kuvan tarvittavasta ajankäytöstä ja voit huomioida esimerkiksi tulevat tapahtumasi viesteissä hyvissä ajoin.
Autamme mieluusti suunnittelemaan sähköpostimarkkinointiasi ja tekemään tästä uuden myynnin kanavan yrityksellesi. Autamme myös muussa internet-markkinoinnin suunnittelussa. Ota nyt yhteyttä, niin keskustellaan tarpeistasi lisää!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.