Vaikuttava markkinointi koostuu 80 % oivalluttamisesta ja 20 % tuote- tai ratkaisukeskeisestä puheesta. Vaikuttava markkinointi vaikuttaa, mutta eikös se ole kaiken markkinoinnin tehtävä? Tähän voi vastata yksinkertaisesti, että markkinat ja tavat markkinoida muuttuvat.
Markkinointiin on nykyaikana tarjolla niin paljon työkaluja, että helposti menee pää pyörälle! Nykyaikaiset markkinoinnin työkalut mahdollistavat useiden markkinoinnin toimintojen ja prosessien hallinnan aina mobiilimainonnasta asiakasanalytiikkaan.
Markkinointitekniikoiden jatkuva ja nopea kehitys on ajanut yritykset siihen tilanteeseen, ettei selkeää kuvaa asiakasdatasta enää ole. Kun pyritään vahvaan kilpailuetuun, täytyy asiakkaiden palvelupoluista olla perillä – mikäli asiakkaiden palvelupolut eli asiakkaiden toiminnan eri vaiheet ovat yritykselle tuntemattomia, lähettää yritys asiakkailleen huomattavasti helpommin myös vääränlaista viestiä väärään aikaan ja väärässä kanavassa.
Tiesitkö, että asiakasdatasta vanhenee kuukaudessa jopa 5 prosenttia? Elämään mahtuu kaikenlaista: yksi asiakkaista muuttaa Helsingistä Ouluun, toisen sukunimi vaihtuu Mattilasta Korhoseen ja kolmas viettää viimeisen vanhuuden päivänsä. Kun yrityksellä on käytössään valtava datameri, on tästä merestä hankala seuloa ja erotella tuore data vanhentuneesta – varsinkin kun kaiken datan paikkaansa pitävyyttä ei voida varmistaa muuttuneiden elämäntilanteiden vuoksi. Mattila kun harvemmin tulee ilmoittaneensa yritykselle, että hänen sukunimensä on vaihtunut Korhoseen.
Vaikuttava markkinointi, kuten mikä tahansa markkinointi, tarvitsee kuitenkin toimiakseen laadukasta, paikkaansa pitävää ja ajan tasalla olevaa dataa, jotta vaikuttava markkinointi voi olla sitä, mitä sen kuuluu olla: personoitua, merkityksellistä ja vaikuttavaa.
Voidaan siis ajatella, että useimmat yritykset tarvitsevat vielä nykyistäkin enemmän dataa. Vaikka kuluttajista tuntuu, että heistä kerätään kaikki mahdollinen tieto, ei tämäkään tietopläjäys todellisuudessa riitä kovin pitkälle.
Puhutaan Customer Data Platformista nyt lyhenteellä CDP. CDP-alustat ovat olennainen osa markkinointia – kuitenkin vaatien usein kolmannen osapuolen datan käyttöä (3rd party data). Kolmannen osapuolen data koostuu tiedosta asiakkaiden käyttäytymisestä, kiinnostuksen kohteista ja demograafisista tekijöistä. Vaikka kolmannen osapuolen datalla on datan laadun sekä relevanssin vuoksi heikko maine, on hyväksyttävä se tosiasia, että tuloksellinen vaikuttava markkinointi vaatii täydellisempää ymmärrystä asiakkaista – ja tässä kolmannen osapuolen data auttaa.
Vaikuttava markkinointi pohjautuu ehdottomasti dataan ja hyvä vaikuttava markkinointi pohjautuu luotettaviin datalähteisiin. Kukaan markkinoinnin ammattilainen ei halua mitata vääriä asioita.
On myönnettävä, että niin sanotun helpon asiakasdatan hyödyntäminen on helppoa: sitä on helppo kerätä ja dataa on helposti saatavilla. Esimerkiksi sosiaalinen media mahdollistaa sen, että aktiivisesti vuorovaikutuksessa oleva potentiaalinen asiakas on helppo tunnistaa. Potentiaalisen asiakkaan tunnistaminen ei ole kuitenkaan riittävää vaikuttavaa markkinointia ajatellen, vaan on tunnistettava vuorovaikutuksessa syntyvän sisällön sävy. Tällöin puhutaan sentimenttianalyysistä. Mikäli vuorovaikutuksessa syntyvän sisällön sävy ymmärretään väärin, saatetaan korostaa sellaisia sisältöjä, jotka todellisuudessa aiheuttavat potentiaalisessa asiakkaassa ärsytystä.
Tiesitkö sen, että asiakas kohtaa brändin useamman kerran ennen kuin lopullinen ostopäätös syntyy? Tyhjästä ostohalu harvemmin putkahtaa – kiinnostuksen syntyminen brändiä kohtaan ensimmäisellä kerralla on toki mahdollista ja toivottavaa, mutta ostopäätöksen loppuun vieminen vaatii huomattavasti useampia kertoja. Tämä tosiasia jätetään helposti liian vähälle huomiolle.
Otetaan esimerkiksi web analytiikka, joka kertoo yritykselle, kuinka ostovalmiuden omaava asiakas on löytänyt yrityksen tuotteen tai palvelun. Web-analytiikan avulla on mahdollista ymmärtää asiakkaiden käyttäytymistä verkossa: mitä he tekevät verkkosivuillasi ja mitä jättävät tekemättä? Tieto on hyödyllistä, mutta saattaa johtaa turhan suuriin panostuksiin hakusanamainonnan saralla, mikäli web-analytiikasta saatua dataa ei integroi muista kanavista kerätyn datan kanssa.
On siis ensiarvoisen tärkeää ymmärtää se, että vaikuttava markkinointi hyötyy ainoastaan datasta, joka on peräisin luotettavasta lähteestä – vaikuttava markkinointi elää ja hengittää laadukkaasta datasta.
Tuntuuko datan ymmärtäminen, käsitteleminen sekä käyttäminen markkinoinnin tukena haastavalta? Kubla on erikoistunut web-analytiikan hallintaan, jolla on mahdollista saada toimintasi kannalta merkittävää tietoa siitä, millainen asiakkaasi on ja mitä hän haluaa. Tule juttelemaan digimarkkinoinnin ammattilaisen kanssa web-analytiikan mahdollisuuksista!
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.