Ana­ly­tiik­ka aut­taa kehit­tä­mään yri­tyk­se­si mark­ki­noin­tia ja teke­mään pää­tök­siä, mihin mark­ki­noin­nin kana­viin kan­nat­taa mark­ki­noin­ti­bud­jet­ti allo­koi­da. Ilman ana­ly­tiik­kaa on lähes mah­do­ton­ta seu­ra­ta digi­mark­ki­noin­nin tuot­ta­mia tuloksia. 

Ana­ly­tiik­ka-työ­ka­lu­ja on pal­jon. Käy­te­tyin niis­tä on Googlen ilmai­nen työ­ka­lu Google Ana­ly­tics. Pys­tyt sen avul­la seu­raa­maan digi­ka­na­vien tuot­ta­vuut­ta. Auto­maat­ti­nen kuu­kausit­tai­sen raport­ti ker­too sinul­le tär­keim­mät mit­ta­rit ja näin ollen näet miten kana­vat kehittyvät.

Seuraa asiakkaitasi kotisivulla

Ana­ly­tiik­ka aut­taa seu­raa­maan mitä asiak­kaa­si teke­vät yri­tyk­se­si koti­si­vuil­la. Näin voit kehit­tää myös koti­si­vu­ja­si asiak­kai­den osto­käyt­täy­ty­mi­sen perus­teel­la. Ylei­ses­ti tär­keim­piä ana­ly­tii­kas­ta seu­rat­ta­via asioi­ta ovat esimerkiksi

  • Kuin­ka moni asia­kas on löy­tä­nyt yri­tyk­se­si kotisivuille
  • Asiak­kai­den demo­gra­fi­set tie­dot (ikä, suku­puo­li, yms)
  • Mis­tä maan­tie­teel­li­ses­tä sijain­nis­ta asiak­kaat tulevat
  • Mil­lä yri­tyk­se­si sivus­ton väli­leh­dil­lä asiak­kaat käy­vät ja mitä he teke­vät siellä
  • Mil­tä sivus­to­si osil­ta asiak­kaat pois­tu­vat nopeas­ti teke­mät­tä mitään

Analytiikka verkkokaupassa

Verk­ko­kau­pan olles­sa kysees­sä on mie­len­kiin­tois­ta seu­ra­ta asioi­ta, kuten

  • Mis­tä tuot­teis­ta asiak­kaat ovat kiinnostuneita
  • Mil­lai­sia tuot­tei­ta lisä­tään ostoskoriin
  • Osta­vat­ko he useam­pia tuot­tei­ta ja mis­tä lii­ken­teen läh­teis­tä tule­vat asiak­kaat lisää­vät enem­män tuot­tei­ta ostoskoriinsa
    • Näin voit panos­taa kan­nat­ta­vim­paan kana­vaan mark­ki­noin­nis­sa (Face­book, Google, You­Tu­be, yms)

Analytiikka ja tavoitteiden asettaminen

Ana­ly­tiik­ka mah­dol­lis­taa halut­tu­jen toi­men­pi­tei­den seu­raa­mi­sen koti­si­vuil­la­si. Google Ana­ly­tic­sis­sa voit esi­mer­kik­si aset­taa seu­ran­taan tavoit­tei­ta kuten

  • Yhtey­den­ot­to­jen määrä
    • Säh­kö­pos­tit
    • Soi­tot (yleen­sä matkapuhelimella)
    • Yhtey­den­ot­to­lo­mak­keet
  • Blo­gien lukemiset
  • Uutis­kir­jeen tilaaminen
  • Verk­ko­kaup­paos­tok­set (eurot ja kappaleet)
  • Pdf-tie­dos­to­jen lataamiset

Ana­ly­tiik­ka tar­jo­aa seu­ran­taan luke­mat­to­mia vaih­toeh­to­ja yri­tyk­sen sivus­tos­ta riip­puen. Voit käy­tän­nös­sä seu­ra­ta mitä tahan­sa halua­maa­si toi­min­toa sivuil­la­si. Osa halu­aa seu­ra­ta esi­mer­kik­si yhteys­tie­dot-sivun vie­rai­li­joi­den mää­rää, kos­ka osa näis­tä asiak­kais­ta ottaa yhteyt­tä kir­joit­ta­mal­la näke­män­sä puhe­lin­nu­me­ron tai säh­kö­pos­tin erik­seen puhe­li­meen tai säh­kö­pos­tioh­jel­maan­sa. Näi­tä yhtey­den­ot­to­ja ei voi­da mita­ta ana­ly­tii­kas­ta, joten sen vuok­si juu­ri yhteys­tie­dot-sivuil­la käy­nei­den mää­rää on hyvä mita­ta, kos­ka osa näis­tä poten­ti­aa­li­sis­ta asiak­kais­ta tulee lopul­ta otta­maan yhteyttä.

Kuinka analytiikka auttaa kehittämään markkinointia?

Mitä kon­kreet­ti­sia hyö­ty­jä ana­ly­tiik­ka tar­jo­aa? Ote­taan esi­mer­kik­si yri­tys, joka tekee Face­book-mai­non­taa ja Google-mai­non­taa. Ana­ly­tiik­ka aut­taa päät­te­le­mään näi­den kah­den kana­van tuot­ta­vuut­ta ja kan­nat­taa­ko kum­man­kin kana­van käyt­tä­mis­tä jat­kaa vai ken­ties panos­taa vain toiseen.

Analytiikka Facebookissa

Face­book-mai­non­taa teh­des­sä tär­keim­piä mit­ta­rei­ta ovat yleisimmin

  1. Tavoi­tet­tu­jen asiak­kai­den määrä
  2. Kuin­ka mon­ta ker­taa yksit­täi­nen asia­kas on näh­nyt mainoksesi
  3. Kuin­ka moni asiak­kais­ta on siir­ty­nyt yri­tyk­se­si kotisivuille
  4. Sait­ko lisää tyk­kää­jiä ja seu­raa­jia Facebook-sivuillesi
  5. Kuin­ka moni asia­kas otti yhteyt­tä siir­ryt­ty­ään kotisivuillesi
  6. Verk­ko­kaup­pa: kuin­ka moni asiak­kais­ta osti verk­ko­kau­pas­ta­si ja kuin­ka suu­ren myyn­nin Face­book-mai­non­ta tuot­ti euromääräisesti

Analytiikka Googlessa

Googlen hakusa­na­mai­non­taa teh­des­sä tär­keim­piä mit­ta­rei­ta ovat yleisimmin

  1. Kuin­ka moni on näh­nyt mainoksesi
  2. Kuin­ka moni klik­ka­si mai­nos­ta­si ja siir­tyi sivuillesi
  3. Kau­an­ko asiak­kaat viet­ti­vät sivuillasi
  4. Kuin­ka useal­la eri väli­leh­del­lä asia­kas vieraili
  5. Verk­ko­kaup­pa: kuin­ka moni asiak­kais­ta osti verk­ko­kau­pas­ta­si ja kuin­ka suu­ren myyn­nin Google-mai­non­ta tuot­ti euromääräisesti

Ana­ly­tiik­ka on erit­täin tär­keäs­sä roo­lis­sa mai­non­taa kehit­täes­sä, kos­ka ilman ana­ly­tiik­kaa voit hyvin­kin panos­taa kana­vaan, joka ei tuo­ta halut­tua tulos­ta yrityksellesi.

Analytiikka eri kanavissa (google/some)

Ana­ly­tiik­ka aut­taa mit­taa­maan digi­mark­ki­noin­nin tulok­sia erit­täin tar­kas­ti kana­vas­ta riip­pu­mat­ta. On kui­ten­kin hyvä muis­taa jokai­sel­la kana­val­la ole­van hie­man eri­lai­nen ja oma paik­kan­sa asiak­kaan ostopolussa. 

Voit mita­ta esi­mer­kik­si suo­ria yhtey­den­ot­to­ja somes­ta sekä Googles­ta tule­vas­ta lii­ken­tees­tä. Sosi­aa­li­ses­sa medias­sa suu­rin pai­noar­vo on kui­ten­kin tun­net­tuu­den lisää­mi­sel­lä halu­tus­sa koh­de­ryh­mäs­sä. Kun yri­tyk­se­si tun­net­tuus kas­vaa uudet poten­ti­aa­li­set asiak­kaat alka­vat etsi­mään yri­tys­tä­si myös Googles­ta ja näin myynti/yhteydenotot alka­vat lopul­ta näky­mään Google-mai­non­nan tulok­sis­sa. Tämä ei tar­koi­ta sitä, että Google-mai­non­ta toi­si yksi­nään yhtey­den­ot­toa, kos­ka asia­kas on alun­pe­rin löy­tä­nyt yri­tyk­se­si sosi­aa­li­sen medias­sa. Täs­sä yhtey­des­sä usein puhu­taan­kin kana­vien avus­ta­vas­ta luon­tees­ta toi­siin­sa nähden.

Näin ollen tulee­kin aja­tel­la niin, että some­mai­non­nan tär­keim­piä mit­ta­rei­ta on tavoi­te­tut asiak­kaat ja hei­dän siir­ty­mi­nen yri­tyk­se­si koti­si­vuil­le. Google-mai­non­nas­sa voi­daan pitää tär­keim­pä­nä mit­ta­ri­na suo­ria yhtey­den­ot­to­ja, kos­ka var­sin­kin hakusa­na­mai­non­ta sijoit­tuu yleen­sä aina osto­po­lun häntäpäähän. 

Kuinka edetä ja saada parempia tuloksia verkkosivuilta?

Ana­ly­tiik­ka on tär­keä työ­ka­lu tulos­ten mit­taa­mi­ses­sa mikä­li käy­tät sitä oikein. Ana­ly­tiik­ka itses­sään ei kui­ten­kaan tee mark­ki­noin­nis­ta­si tuot­ta­vaa vaan kehi­tys­toi­men­pi­teet, jot­ka poh­jau­tu­vat kerät­tyyn tie­toon ana­ly­tii­kas­sa. Täs­sä muu­ta­ma vink­ki ete­ne­mi­seen ana­ly­tii­kan kanssa:

  1. Ase­ta Google Ana­ly­tics kotisivuillesi
  2. Mää­rit­te­le tavoit­teet ana­ly­tiik­kaan (yhtey­de­no­tot yms)
  3. Mää­rit­te­le kuu­kausit­tai­nen raport­ti, jon­ka saat sähköpostiisi
  4. Ana­ly­soi tulok­sia kuukausittain
  5. Löy­dä tuot­ta­vim­mat kana­vat ja panos­ta vain niihin
  6. Nos­ta panos­tuk­sia vain tulos­ten valos­sa ja aloi­ta aina pie­nel­lä summalla

Kublan tii­mil­lä on vuo­sien koke­mus ana­ly­tii­kan kans­sa työs­ken­te­lys­tä. Autam­me jat­ku­vas­ti asiak­kai­tam­me mää­rit­te­le­mään ana­ly­tii­kan tuke­maan yri­tyk­sen digi­taa­lis­ta markkinointia. 

Kysy roh­keas­ti lisää, mikä­li haluat että ana­ly­tiik­ka alkaa tuot­ta­maan teil­le­kin tuloksia!

Ota yhteyt­tä!
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

Tutustu myös palveluihimme! 

Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

Tuloksellista tekemistä

Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

B2B-yrityksen digimarkkinointi

Ota yhteyttä

Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

  • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
  • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
  • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
  • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi