Mainonta on osa yrityksen markkinointiviestintää, jonka tavoitteena on viestiä potentiaalisille asiakkaillesi yrityksesi palveluista ja näin saavuttaa lisää kauppoja ja myyntiä. Asiaa voidaan katsoa monelta kantilta mutta lopulta tarkoitus on kuitenkin saada lisää ostavia asiakkaita mainonnan avulla.
Mainonta voi olla tehokasta perinteisissä kanavissa kuten printissä tai radiossa, mutta lopulta hyvin pieni osa yrityksistä on saanut mitattavia tuloksia näistä kanavista. Muutenhan sitä tehtäisiin jatkuvasti ja me kaikki tietäisimme skaalautuvan tavan millä mainonta näissä perinteisissä kanavissa toimii, eikö vain? On hyvä miettiä miten tätä skaalautuvaa myyntiä saadaan digimarkkinoinnin avulla. Silloin mainonta on tarkasti mitattavaa ja voidaan panostaa vain tuottavimpiin digitaalisen kanaviin.
Miksi mainontaa kannattaa tehdä?
Mikäli haluat löytää uusia asiakkaita niin voit palkata uuden myyjän tai mainostaa potentiaalisimmalle kohderyhmällesi. Uuden myyjän palkkaaminen maksaa xxxx euroa kuukaudessa ja mainonta maksaa valintasi mukaan sadoista euroista tuhansiin euroihin kuukaudessa mutta vain toinen näistä voi sijoitetulla summalla tavoittaa kymmeniä tuhansia tai jopa satoja tuhansia potentiaalisia asiakkaita kuukausittain. Yritysten välinen B2B mainonta on aina ihmisten välistä kauppaa mutta aivan kuten luet tätä kirjoitusta niin ensimmäinen vaikutus tehdään jatkuvasti yleisemmin digitaalisista kanavista.
Yrityksesi tekemän mainonnan ansiosta asiakas mahdollisesti kiinnostuu teistä ja antaa myyjällesi mahdollisuuden tarjota yrityksesi palveluita potentiaaliselle asiakkaalle ja lopulta tehdä tästä potentiaalisesta asiakkaasta maksavan asiakkaan. Mainonta tehokkaimmillaan avustaa hyvää myyjää (nykypäivänä asiantuntijaa). Kumpaakin siis tarvitaan tänään ja myös tulevaisuudessa.
Mainonta ja myynti - miten ne liittyvät toisiinsa?
Perinteisesti mainonta on tukenut myyntiä lähinnä ajatuksen tasolla ja mainonta on ollut suurimmassa osassa yrityksiä välttämätön kuluerä joka ei tuota. Tänä päivänä mainonta on myynnin paras ystävä ja on mahdollista tarkasti mitattavalla tavalla tuoda asiakkaita myyjän eteen ja nostaa yhteydenottojen määrää niin että myyjät pääsevät vihdoinkin käyttämään aikansa asiasta oikeasti kiinnostuneen asiakkaan kanssa.
Voit siis tarkasti mitata mikä mainonta yrityksellesi on tuloksellisinta ja mistä kanavasta yhteydenotot myyjillesi tulevat. Tulevatko yhteydenotot mahdollisesti Googlesta, Facebookista, LinkedInista, vai jostain muusta kanavasta? Tiedätkö sen nyt? Haluatko selvittää sen? Tämä kaikki käy ilmi melko yksinkertaisesti Google Analytics ohjelmistosta ja mikäli yrityksesi mainonta ei vielä tuota liidejä yrityksellesi niin on hyvä selvittää miksi näin on. Digitaalinen markkinointi voi tuottaa liidejä jatkuvasti ja analytiikalla voit skaalata tätä jatkuvasti parempiin tuloksiin ja lopulta myyntiin sekä yrityksesi tuottamaan liikevaihtoon.
Paljonko mainonta maksaa?
Mainostaminen maksaa kanavasta riippuen 0 euroa - 10 000 euroa kuukaudessa ja jokaisen yrityksen on valittava omat kanavansa. Suurin osa (97%) suomalaisista pk-yrityksistä aloittavat panostamalla muutamilla sadoilla euroilla digitaaliseen markkinointiin ja voivat saada sillä jo tuloksia. Panostuksia kannattaa nostaa vasta hyvien saatujen tulosten pohjalta koska silloin olet saanut jo tuloksia kuten uusia potentiaalisia asiakkaita yrityksesi sivuille ja näistä yhteydenottoja ja lopulta myös kauppoja.
Kublan blogi: Mainoksen hinta digitaalisessa markkinoinnissa
Pääset hyvin alkuun panostamalla kanaviin esimerkiksi näin:
- Google Ads -hakusanamainonta → 500 euroa kuukaudessa
- Google remarketing -bannerimainonta → 300 euroa kuukaudessa
- Facebook → 300 euroa kuukaudessa
- Instagram → 300 euroa kuukaudessa
- LinkedIn → 500 euroa kukaudessa
Silti kaikkea näistä ei edes kannata aloittaa samaan aikaan. Valitse siis 1-2 kanavaa kun haluat aloittaa mainonnan. Mittaa tämän jälkeen tuloksia tarkasti ja aloita seuraava kanava vasta kun tiedät edellisten kanavien olevan yrityksellesi kannattavia.
On hyvä muistaa lisäksi että mainontaan valitessasi kumppania myös kumppanin veloitus pitää lisätä edellä mainittuihin maksuihin.
Miten mainonta kannattaa aloittaa?
Onko mainonnan aloittaminen sinun yrityksellesi ajankohtaista? Ota meihin yhteyttä niin autamme mielellämme!
Myös muista blogeistamme löydät lisää käytännön ohjeita mainontaan. Olemme kuitenkin apunasi mikäli haluat saada tuloksia jo seuraavina viikkoina!