Markkinointia tehdessä on syytä pitää mielessä hyvät tavat. Aggressiivinen markkinointi ei kannata – eikä myöskään sopimaton tai hyvien tapojen vastainen markkinointi. Nämä kolme tarkoittavat käytännössä eri asioita, joskin korvaan kuulostavatkin samalta. Vaikka hyvien tapojen noudattaminen voi tuntua sinulle itsestäänselvyydeltä, ei se kaikille ole sitä. Jotkut markkinointitoimenpiteet saattavat liikkua niin sanotulla harmaalla alueella nostamatta sen suurempaa kohua, mutta nykyajan kuluttajien ollessa tietoisempia omista oikeuksistaan, kannattaa olla erityisen tarkkana. Et taatusti halua joutua median hampaisiin virheen tehtyäsi, ethän?
Saatat ajatella, että tämä ei minua koske – erotan kyllä oikean ja väärän. Niin erottavat myös ne, jotka median hampaisiin joutuvat. Markkinoinnin on huomioitava ihmiset jokaisesta etnisestä taustasta, uskonnosta ja sukupuolesta, mikä ei ole helppo tehtävä. Ketään ei saa loukata.
Yrityksen markkinointi vaatii toisinaan tempauksia, joiden avulla pysytään kilpailukykyisinä jättimäisellä kilpakentällä. Riippuen yrityksen koosta ei markkinointiin välttämättä pystytä yhdistämään kasvoja, jolloin tempauksen taakse on helppo piiloutua. Vaikka piilopaikka löytyisikin, on ikävä tahrata yrityksen maine ainoastaan sen vuoksi, ettei markkinoijalla ole ollut käsitystä hyvien tapojen mukaisesta markkinoinnista. Kubla selventää nyt jokaiselle markkinoijalle mitä aggressiivinen markkinointi on, jotta siihen ei tarvitse kenenkään enää sortua.
Kaksi vuotta sitten uutisoitiin Microsoftin Windows 10:n hankinta -sovelluksen (GWX) asennuksesta aiheutuneesta kohusta: Microsoft asensi GWX-sovelluksen kuluttajien tietokoneille ilman heidän suostumustaan. GWX oli suoramarkkinoinnin työkalu, jonka kautta Microsoft kohdisti käyttäjiinsä painostavaa ja häiritsevää markkinointia.
“Menettely oli kuluttajansuojalain vastaista aggressiivista menettelyä markkinoinnissa ja asiakassuhteessa”, huomautti kuluttaja-asiamies.
Microsoft ei tietenkään ole ainoa, joka aggressiiviseen markkinointiin on sortunut. Markkinointi nykyajan maailmassa ei ole helppoa, jonka vuoksi se voikin olla kannattavaa jättää ammattilaisen käsiin. On ensiarvoisen tärkeää tuoda yrityksen viestinnässä esille arvoja – kuluttajat haluavat tietää, millaisen yrityksen kanssa ovat tekemisissä. Markkinointi ei saa loukata ihmisarvoa, uskonnollista tai poliittista vakaumusta eikä syrjiä ketään esimerkiksi sukupuolen, etnisen taustan tai iän vuoksi.
Yritys voi tahria maineensa yhdellä markkinointitoimenpiteellä, mutta sen palauttamiseen vaaditaan usein useampi toimenpide. Pahinta mitä yritys voi virheen tehtyään tehdä on se, ettei virhettä myönnetä, vaan iloisesti porskutellaan eteenpäin tai vieritetään vastuu toisten harteille. Tämä tekee maineen palauttamisen tiestä terävän kivikon.
Maine on arvokas pääoma, jonka menettäminen voi olla iso siivu kassasta. Maineenhallinta on hankalaa ilman kriisejäkin, mutta vielä mutkaisemmaksi se menee virheen tapahduttua. Eikä siinä mitään, virheitä tekevät kaikki – mutta aggressiivinen markkinointi ei saa olla yksi niistä ainakaan tämän kirjoituksen luettuasi.
Microsoft ei mennyt konkurssiin markkinointitempustaan, mutta pienempi yritys, jolla ei samanlaista vakiintunutta asiakaskuntaa ja faneja vielä ole, kärsii pienestäkin virheestä suuremmin. Tietenkin Microsoftin tapauksessa pienikin asiakaskato näkyy suurena aukkona euroissa, mutta tilanteen voi vielä suhteellisen pienellä vaivalla korjata.
Kukaan ei halua joutua epäasiallisen, painostavan tai loukkaavaan markkinoinnin uhriksi. Kuluttajansuojalaki suojaa kuluttajia hyvien tapojen vastaiselta markkinoinnilta – totuudenvastainen, harhaanjohtava tai aggressiivinen markkinointi on laissa kiellettyä ja hyvä niin.
Valvooko markkinointia kukaan? Kyllä valvoo. Kuluttaja-asiamies pitää kuluttajiin kohdistuvaa markkinointia tarkan silmäilyn alla ja tarvittaessa puuttuu siihen kuten Microsoftin tapauksessa.
Internet on tulvillaan kaikenlaisia vinkkejä markkinointiin, osan ollessa oikein hyviä ja osan huonompia. Joskus on hankalaa tunnistaa hyvät markkinointikikat huonoista – sen lisäksi, että hyvät tavat toimivat hyvin kohderyhmän keskuudessa, noudattavat ne hyviä tapoja. Aggressiivinen markkinointi ei ole pitkällä tähtäimellä lainkaan varteenotettava vaihtoehto, vaikka se lyhyellä tähtäimellä saisikin aikaan reaktioita ja näkyvyyttä. Aggressiivinen markkinointi ei myöskään ole kustannustehokas tapa tehdä markkinointia, sillä yrityksen maineen tahraaminen käy kalliiksi.
Haluatko saada yrityksesi markkinoinnin kukoistamaan? Kubla takaa kestäviä tuloksia! Ota yhteyttä ja suunnitellaan yhdessä, mikä on yrityksesi seuraava askel kohti menestystä.
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.