Asiakastyytyväisyys on kilpailuetu. Menestyvät yritykset tietävät, kuinka tärkeässä roolissa asiakkaiden tyytyväisyys on. Asiakaskokemukseen kannattaa panostaa, sillä tyytymättömät asiakkaat lampsivat rahoinensa toisaalle. Kun asiakastyytyväisyys ohjaa yrityksen liiketoimintaa ja prosesseja, onnistuu taatusti.
Myös Kubla näkee asiakkaidensa tyytyväisyyden yhtenä tärkeimpänä liiketoimintaa ohjaavana tekijänä – asiakaspalautteita kuunnellaan, ne otetaan vakavasti ja niiden pohjalta tehdään liiketoimintaa kehittäviä ratkaisuja. Kubla pitää asiakkaansa koko toiminnan keskiössä. Toivottavasti pidät sinäkin! Iloinen uutinen on se, että parempi asiakastyytyväisyys on mahdollista saavuttaa: Kubla on alle koonnut neljä vinkkiä siihen, kuinka lähteä metsästämään asiakkaiden aitoa hymyä.
Kumpi suosittelee yritystäsi, tyytyväinen asiakas vai asiakas, joka ei ollut lainkaan tyytyväinen yrityksesi toimintaan, tuotteeseen tai palveluun? Kumpi näistä asiakkaista kenties päätyy ostamaan enemmän ja kumpi tuo taloon rahaa jatkossakin? Ei epäilystäkään, etteikö jokaiseen kysymykseen vastaus olisi tyytyväinen asiakas! Asiakastyytyväisyys on avainasemassa yrityksen menestyksen kannalta: yritykset menestyvät, kun ne pitävät huolta asiakkaistaan. Pidä sinäkin, jos tähtäät tuloksiin.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Tiedät taatusti itsekin sen, miltä hyvä asiakaskokemus tuntuu. Asiakkaana sitä odottaa tiettyjä asioita, mutta odotusten ylittyminen yllättää – se saa jakamaan positiivisen kokemuksen muillekin. Odotusten ylittyminen on se, mikä saa Martan kirjoittamaan Facebookin tuhatpäiseen ryhmään kokemuksestaan kasvohoidossa. Kun asiakastyytyväisyys on yrityksen yksi tärkeimmistä prioriteeteista, haluaa positiivisen asiakaskokemuksen saanut asiakas taatusti jatkaa asiakkuuttaan yrityksen kanssa. Jatkuva, pitkäaikainen asiakkuus on se, mitä kannattaa tavoitella.
Aina asiakkaan henkilökohtaiset odotukset eivät kuitenkaan vastaa todellisuutta. Tähän ratkaisu voi olla esimerkiksi verkkosivuille tarkemman kuvauksen päivittäminen tuotteesta tai palvelun kulusta – realistiset odotukset on helpompi ylittää, eikä epätodenmukaiset odotukset pääse latistamaan asiakaskokemusta.
Kun tunnet asiakkaasi, tiedät millaisia asioita he arvostavat. Jotta voit ylittää asiakkaidesi odotukset, täytyy sinun tietää mitä ne ovat. Mihin arvoihin valinnat perustuvat sekä millaisia tarpeita ja odotuksia juuri kyseisellä asiakkaalla on? Matti voi odottaa ostamaltaan palvelulta eri asioita kuin Anna – jos odotukset kuitenkin eroavat toisistaan radikaalisti, on syytä päivittää tieto verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Luoko kenties somessa jaetut julkaisut epätodenmukaista mielikuvaa siitä, millainen tuote tai palvelu on?
Asiakkaat haluavat, että heidän mielipiteellään on merkitystä ja jos palautetta annetaan, se huomioidaan. Pelkkä kiitos palautteesta ei riitä, vaan kauniiden sanojen lisäksi asiakkaat odottavat tekoja. Kaikista turhauttavinta on palautteen huomiotta jättäminen – se on suorastaan keskisormi vasten asiakkaan kasvoja.
Lue myös: Asiakassuuntainen markkinointi
Asiakastyytyväisyys vaatii kommunikointia yrityksen sekä asiakkaan välillä. Sitä on juurikin palautteiden huomioiminen sekä esimerkiksi Facebook-postauksen kommentteihin vastaaminen.
Asiakkaat poistuvat verkkosivuiltasi, mikäli heidän kysymyksiinsä ei löydy vastausta: vastaus tulisi olla helposti saatavilla sivustolta esimerkiksi tekstin muodossa tai mikäli vastausta ei jostain syystä löydy, on live chatilla paikkansa. Live chat- tai bottiominaisuuden upottaminen verkkosivuille voi olla myyntiä huomattavasti edistävä, asiakastyytyväisyyttä parantava ratkaisu. Jos asiakaspalvelu ei pelaa, jää yritys nuolemaan näppejään. Asiakkaat eivät jaksa odotella vastausta tuntitolkulla, vaan siirtyvät etsimään sitä muualta.
Jos esimerkiksi kauneushoitolan vastaanotto on töykeä, mutta itse palvelu hyvä, ei asiakastyytyväisyys siltikään täyty täysin. Tällöin ei auta, vaikka kosmetologi tekisi kaikkensa asiakaskokemuksen eteen vastaanoton painaessa fiilistä alas.
Asiakastyytyväisyys ei täyty ilman koko tiimin panosta. Hyvän asiakaskokemuksen antaminen on oltava koko tiimin yhteinen missio. Tähän vaikuttaa tietenkin myös se, kuinka henkilökunta voi. Tympeästi kohdeltu tiimi ei taatusti hohda ulospäin hyvää oloa ja iloa – hyvinvoiva henkilökunta sen sijaan jaksaa nähdä vaivaa myös asiakkaiden hymyn eteen. Tiimiä voi motivoida erilaisilla kilpailuilla, joissa tavoitteena on entistäkin parempi asiakastyytyväisyys ja palkintona esimerkiksi virkistyspäivä.
Et pääse asiakkaasi pään sisään muuten kuin kysymällä hänen mielipidettään. Customer Satisfaction Score eli CSAT on helposti mitattavissa: kuinka tyytyväinen olet tuotteeseen tai palveluun? Tämän kysymyksen voit esittää esimerkiksi live chatin tai sähköpostin välityksellä.
Net Promoter Score eli NPS esittää sen sijaan kysymyksen: kuinka todennäköisesti suosittelisit tuotetta tai palvelua ystävällesi? Tähän kysymykseen vastataan usein esimerkiksi asteikolla 1-10. Tällä menetelmällä mitataan asiakkaan halua suositella yritystä, tuotetta tai palvelua sekä seurataan asiakkaan uskollisuutta. Asiakastyytyväisyys loistaa NPS-luvun ollessa korkea – ja tämä puolestaan näkyy positiivisena nousuna yrityksen liiketoiminnassa.
Jos asiakas saa Katjan Kasvohoitolassa lämpimän vastaanoton ja tuntee olonsa tärkeäksi, mutta Kosmetologi Kokkosella sen sijaan fiilis jää uupumaan, valitsee hän todennäköisesti ensimmäisen kasvohoitolan uudestaan, vaikka Kokkosella hinta olisikin ollut edullisempi.
Asiakastyytyväisyys on siis jahtaamisen arvoinen kilpailuetu. Kubla auttaa nappaamaan asiakkaat ja pitämään heidät uskollisina, tyytyväisinä asiakkaina. Vinkit eivät suinkaan lopu yllä mainittuun neljään – ota yhteyttä Kublan tiimiin jo tänään, niin kuulet loputkin!
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.