Asiakassuuntainen markkinointi – 5 vinkkiä asiakaslähtöisyyteen 

Mark­ki­noin­tia pk yri­tyk­sel­le \ Mark­ki­noin­ti yri­tyk­sen toi­min­nas­sa \ Asia­kas­suun­tai­nen mark­ki­noin­ti – 5 vink­kiä asiakaslähtöisyyteen

Tie­dät­kö, mikä on yksi yri­tys­ten kes­kei­sin menes­tys­te­ki­jä? Asia­kas­ko­ke­mus. Asia­kas on tänä päi­vä­nä koko lii­ke­toi­min­nan kes­kiös­sä: asia­kas ei enää tule myy­jän luo, vaan myy­jän on hou­ku­tel­ta­va asia­kas vie­rei­sen putii­kin sijaan omaan putiik­kiin­sa. Enää ei myös­kään tavoi­tel­la pel­käs­tään kor­ke­aa ker­taos­tos­ta, vaan asiak­kaan kans­sa pyri­tään muo­dos­ta­maan pit­kä­ai­kai­nen side, joka vuo­sien saa­tos­sa tuo osto­ja osto­jen perään. Kubla pitää tär­keä­nä oival­luk­se­na sitä, että yri­tyk­sen koko hen­ki­lös­tö kyke­nee aset­tu­maan asiak­kai­den­sa saap­pai­siin ja pys­tyy näke­mään toi­min­nan hei­dän sil­min – täl­löin esiin tule­vat niin risut kuin ruusut­kin. Tähän tavoit­tee­seen täh­tää asia­kas­suun­tai­nen markkinointi.

Asiakassuuntainen markkinointi ei tarkastele massoja – asiakas on yksilö

Kysyn­tä­suun­tai­nen mark­ki­noin­tia­jat­te­lu kiin­nit­ti kyl­lä huo­mio­ta asiak­kai­den tar­pei­siin ja toi­vei­siin, mut­ta näki edel­leen koko konk­ka­ron­kan yhte­nä mas­sa­na. Kysyn­tä­suun­tai­nen ajat­te­lu väis­tyi asia­kas­suun­tai­sen mark­ki­noin­tia­jat­te­lun tiel­tä, ja asiak­kaas­ta tuli yksilö.

Asia­kas­suun­tai­nen mark­ki­noin­ti tun­tee asiak­kaan­sa yksi­löl­li­set tar­peet, toi­veet sekä osto­käyt­täy­ty­mi­sen, jon­ka poh­jal­ta hänel­le tar­jo­taan näi­den vaa­ti­mus­ten mukai­sia tuot­tei­ta tai pal­ve­lui­ta. Kai­kil­le kai­ken mark­ki­noi­mi­nen ei ole kustannustehokasta.

Koko ajat­te­lu­ta­van ydin on tuot­teen tai pal­ve­lun rää­tä­löin­ti asiak­kaan yksi­löl­lis­ten miel­ty­mys­ten mukaan. Esi­mer­kik­si maa­li­kaup­pa sävyt­tää maa­lin asiak­kaan­sa itse toi­vo­maan sävyyn sen takia, että ajat­te­lee asia­kas­läh­töi­ses­ti ja halu­aa asia­kas­ko­ke­muk­sen ole­van kil­pai­le­vaa kaup­paa parem­pi. Taa­tus­ti haluat sinä­kin, jon­ka vuok­si asia­kas on ykkö­nen -ajat­te­lu­ta­pa kan­nat­taa sopeut­taa yri­tyk­sen mark­ki­noin­tiin vii­meis­tään­kin täs­tä päi­väs­tä eteenpäin. 

Haluat­ko aloit­taa digi­taa­li­sen mark­ki­noin­nin tai tehos­taa nykyis­tä teke­mis­tä? Autam­me mielellämme!

Lue tarkemmin digitaalisen mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä.

Mitä asia­kas­suun­tai­nen mark­ki­noin­ti sit­ten on käy­tän­nös­sä? Kubla on lis­tan­nut vii­si vink­kiä, jois­ta on hyvä aloittaa:

1. Asiakassuuntainen markkinointi laittaa asiakkaan ykkössijalle

Mis­tä asia­kas pitää? Mitä hän tar­vit­see? Sen lisäk­si, että pys­tyt tun­nis­ta­maan asiak­kaan toi­veet ja tar­peet sekä vas­taa­maan nii­hin, pyri teke­mään vie­lä­kin enem­män – moni yri­tys pys­tyy anta­maan asiak­kaal­le sen mitä hän odot­taa, mut­ta kuin­ka moni pys­tyy ylit­tä­mään odo­tuk­set?
Asia­kas­suun­tai­nen mark­ki­noin­ti saa asiak­kaat palaa­maan ker­ta toi­sen­sa jäl­keen. Kun asia­kas­ko­ke­mus ylit­tää odo­tuk­set, palaa asia­kas taa­tus­ti takai­sin kave­rin­sa kans­sa. Koke­mus levi­ää suus­ta suu­hun: hyvä asia­kas­ko­ke­mus tuo muu­ta­man asiak­kaan lisää, huo­no koke­mus vie useam­man muualle.

Vas­taan on tul­lut usei­ta yri­tyk­siä, jot­ka todel­la nos­ta­vat asiak­kaan­sa jalus­tal­le. Esi­mer­kik­si koti­mai­nen luon­non­kos­me­tii­kan val­mis­ta­ja Luon­kos arvos­taa asiak­kai­taan niin pal­jon, että antaa heil­le pää­tös­val­lan uuden tuot­teen nimes­tä. Kom­mu­ni­koin­ti on kin­gi! Luon­kos nos­taa näin asiak­kaan­sa samal­le vii­val­le kuin mis­sä itse ovat itse – asiak­kaat tun­te­vat ole­van­sa lähel­lä yri­tys­tä ja sen johtoa.

2. Asiakassuuntainen markkinointi hinnoittelee reilusti

Hin­noit­te­lu­hom­mat tuot­ta­vat toi­si­naan pään­vai­vaa. Hin­nan tuli­si olla koh­de­ryh­mäl­le sopi­va, mut­ta tuo­da myös voit­toa. Mones­ti havi­tel­laan tur­han kor­ke­aa hin­taa, joka ei saa asia­kas­ta osta­maan. Yrit­tä­jät saat­ta­vat kysyä esi­mer­kik­si Face­boo­kis­sa koh­de­ryh­mään­sä sopi­vil­ta kulut­ta­jil­ta tuot­teen tai pal­ve­lun sopi­vas­ta hin­nas­ta – ja tämä jos jokin on asia­kas­läh­töis­tä. Kun poten­ti­aa­li­sel­ta asiak­kaal­ta kysy­tään suo­raan, ei tar­vit­se arvail­la. Kyse­lyyn on hyvä poh­jus­taa sitä, mis­tä yrit­tä­jän itsen­sä ehdot­ta­ma hin­ta koos­tuu: mate­ri­aa­lit, työ­tun­nit, mark­ki­noin­ti.
Rei­lul­la hin­noit­te­lul­la tar­koi­te­taan sitä, että hin­nan tuli­si tun­tua asiak­kaas­ta rei­lul­ta tuot­teen tai pal­ve­lun arvoon näh­den. Suo­ma­lai­nen useim­mi­ten arvos­taa esi­mer­kik­si suo­ma­lais­ta tuo­tet­ta ulko­mais­ta enem­män, jol­loin kokee kor­keam­man hin­nan tuot­teen arvoisena.

3. Ilahduta asiakasta eduilla

Kaik­ki­han rakas­ta­vat yllä­tyk­siä, eikö? Pie­ni­kin lah­ja on huo­mio­no­soi­tus toi­sel­ta – esi­mer­kik­si ilmai­nen tuo­te­näy­te tilauk­sen yhtey­des­sä on yrit­tä­jän tapa sanoa: kii­tos, että olet asiak­kaa­ni. Asia­kas­suh­teen vaa­li­mi­nen on tär­ke­ää, sil­lä myyn­nin yllä­pi­tä­mi­nen jo ole­mas­sa ole­vil­le asiak­kail­le on huo­mat­ta­vas­ti hel­pom­paa ja edul­li­sem­paa kuin jat­ku­va uusasiakashankinta.

Kun varas­to pur­su­aa niin sano­tus­ti van­ho­ja tuot­tei­ta, tekee tie­ten­kin mie­li heit­tää aleen vain nii­tä. Asia­kas kui­ten­kin huo­maa, mikä­li hänen lem­pi­tuot­teen­sa ei kos­kaan eksy alen­nus­myyn­tei­hin – asia­kas­suh­det­ta voi yllä­pi­tää myös sil­lä, että tar­jo­aa asiak­kaal­le mer­ki­tyk­sel­li­siä etuja.

4. Asiakassuuntainen markkinointi personoi viestin

Kubla kehot­taa yri­tyk­siä aina teke­mään vies­tin­tää asiak­kaan miel­ty­mys­ten ja osto­käyt­täy­ty­mi­sen mukaan. Par­hai­ten puhut­te­lee per­so­noi­tu vies­ti, joka saa asiak­kaan pysäh­ty­mään. Kuten sanot­tu, kaik­kea kai­kil­le on ei mitään kenellekään.

Esi­mer­kik­si säh­kö­pos­ti­vies­tin saa kolah­ta­maan parem­min jo yksin­ker­tai­ses­ti sil­lä, että vies­tin alkuun kir­jai­lee vas­taa­not­ta­jan nimen. “Hei, Saa­ra!” kuu­los­taa huo­mat­ta­vas­ti hen­ki­lö­koh­tai­sem­mal­ta kuin pelk­kä ter­veh­dys ikään kuin tuntemattomalle.

5. Asiakassuuntainen markkinointi tähtää uskollisuuteen

Haluat asiak­kaa­si ole­van brän­dil­le­si lojaa­li, eikö vaan? Ole sil­loin sitä myös heil­le. Ihmi­set usein käyt­täy­ty­vät tois­ta ihmis­tä tai yri­tys­tä koh­taan pei­li­nä – jos asia­kas­pal­ve­lu on tönk­köä, ei asiak­kaal­ta­kaan taa­tus­ti heru kii­tos­ta. Lähes­ty asia­kas­ta ihmi­se­nä, kuun­te­le palau­tet­ta ja huo­mioi asia­kas yksi­lö­nä. Tär­keä­nä koh­del­tu asia­kas on uskol­li­sem­pi brändille.

Uskol­lis­ten asiak­kai­den pal­kit­se­mi­nen on osoi­tus yri­tyk­sen uskol­li­suu­des­ta. Pal­kin­to voi olla pie­ni lah­ja tai mikä tahan­sa sel­lai­nen asia, joka on asiak­kaal­le mer­ki­tyk­sel­li­nen. Mer­ki­tyk­se­tön pal­kin­to on enem­män­kin yhtä tyh­jän kans­sa ja saa asiak­kaan miet­ti­mään, tun­tee­ko yri­tys hän­tä etu­ni­meä pidemmälle.

Kubla kannustaa asiakaslähtöisyyteen

Asia­kas­suun­tai­nen mark­ki­noin­ti toi­mii, sil­lä ihmi­set halua­vat olla kes­kiös­sä. Kuka­pa sen parem­min tie­täi­si mitä asia­kas halu­aa, kuin hän itse? Lii­ke­toi­min­taa teh­des­sä asiak­kai­ta kan­nat­taa kuun­nel­la. Yleen­sä asiak­kai­den suus­ta tulee myös par­haat kehi­ty­si­deat, joi­hin puut­tu­mi­nen voi par­hail­laan saa­da lii­ke­toi­min­nan uuteen nousuun – ole siis pelk­kä­nä korvana!

Haluat­ko teh­dä yri­tyk­se­si mark­ki­noin­nis­ta entis­tä­kin tehok­kaam­paa asia­kas­läh­töi­sel­lä taval­la? Kubla on aina val­mis aut­ta­maan! Ota yhteyt­tä ja sovi­taan tapaa­mi­nen digi­mark­ki­noin­tiam­mat­ti­lai­sem­me kanssa.

Asiakassuuntainen markkinointi
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

Tutustu myös palveluihimme! 

Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

Tuloksellista tekemistä

Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

B2B-yrityksen digimarkkinointi

Ota yhteyttä

Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

  • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
  • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
  • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
  • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi