Mitä kohderyhmätutkimus tarkoittaa ja pitääkö sellainen tehdä? 

Mark­ki­noin­tia pk yri­tyk­sel­le \ Mark­ki­noin­ti yri­tyk­sen toi­min­nas­sa \ Mitä koh­de­ryh­mä­tut­ki­mus tar­koit­taa ja pitää­kö sel­lai­nen tehdä?

No niin, on aika ryh­tyä tut­ki­jak­si ja läh­teä tut­ki­mus­mat­kal­le koh­de­ryh­män pään sisään! Koh­de­ryh­mä­tut­ki­mus tar­koit­taa kyse­ly­tut­ki­mus­ta, jon­ka avul­la yri­tys saa elin­tär­ke­ää tie­toa kulut­ta­ja- tai yri­tys­asiak­kai­den tar­peis­ta ja hei­dän ostokäyttäytymisestään. 

Koh­de­ryh­mä­tut­ki­mus kerää yri­tyk­sel­le rele­van­tin koh­de­ryh­män yhteen, saa tie­toa koh­de­ryh­män pre­fe­rens­seis­tä ja osaa tämän jäl­keen hyö­dyn­tää saa­maan­sa ajan­koh­tais­ta tie­toa toi­min­tan­sa sekä mark­ki­noin­ti­tak­tii­koi­den­sa kehit­tä­mi­seen. Eli kyl­lä, koh­de­ryh­mä­tut­ki­mus kan­nat­taa teh­dä ja toteut­taa muu­ta­man ker­ran vuo­des­sa, jot­ta kul­la­nar­voi­nen tie­to pysyy ajan tasalla. 

Kyse­lyn tek­ni­seen toteut­ta­mi­seen on monia tapo­ja, esi­mer­kik­si Sur­vey­Mon­key, mut­ta oleel­li­sin osa on tut­ki­muk­sen sisäl­tö ja mik­si sel­lai­nen tehdään.

Kohderyhmätutkimus selventää, kenelle myydään ja miten

Koh­de­ryh­mä­tut­ki­mus aut­taa yri­tys­tä ymmär­tä­mään kenel­le tuo­tet­ta tai pal­ve­lua myy­dään ja miten juu­ri kysei­nen koh­de­ryh­mä halu­aa tul­la huo­moi­duk­si. Koh­de­ryh­män tun­te­mus­ta tar­vi­taan ihan kaik­keen, ja se onkin yksi mark­ki­noin­nin kes­kei­sim­mis­tä haas­teis­ta. Jos kai­kil­le yrit­tää myy­dä kaik­kea, tulok­set har­voin puhu­vat puo­les­taan ja sit­ten ihme­tel­lään, mis­sä mät­tää. Mät­tää jo alkuun sii­nä, ettei tie­de­tä kenen kans­sa ollaan teke­mi­sis­sä. Koh­de­ryh­mä­tut­ki­mus on tut­ki­mus vail­la ver­taa: se sel­ven­tää kenel­le mark­ki­noin­tia teh­dään ja mil­lä taval­la hei­tä tuli­si lähes­tyä. Jos näis­tä asiois­ta ei ole mitään hajua, menee mark­ki­noin­tiin käy­tet­ty raha ja aika kank­ku­lan kai­voon. Sitä kukaan ei halua, eihän?

Koh­de­ryh­miä voi olla yksi, kak­si, kol­me tai useam­pi­kin – kun kyse on mark­ki­noin­nis­ta ja mones­ta koh­de­ryh­mäs­tä, on syy­tä olla tark­ka­na, ettei vies­ti mene sekai­sin ja vahin­gois­sa tavoi­ta näin sitä tois­ta koh­de­ryh­mää kol­man­nen sijaan. Seka­va vies­tin­tä häm­men­tää poten­ti­aa­li­set asiak­kaat pois kana­val­ta­si ja saa hei­dät siir­ty­mään kil­pai­li­ja­si sisäl­lön pariin.

Lue myös: Asia­kas­seg­ment­ti - mitä se tarkoittaa?

Ilman kohderyhmän tuntemusta et voi tehdä mitään

Myön­ne­tään, väliot­sik­ko on raa’an rea­lis­ti­nen, mut­ta näin se vain on. Jos et tun­ne koh­de­ryh­mää­si, mitä voit teh­dä? Mark­ki­noin­ti on hakuam­mun­taa ja kaik­ki yri­tyk­sen vies­tin­tä vie­lä­kin seka­vam­paa. Kun koh­de­ryh­mä­tut­ki­mus teh­dään aloi­te­taan ihan tur­hal­ta­kin tun­tu­vis­ta tie­dois­ta: mitä suku­puol­ta ihan­nea­siak­kaa­si edus­taa? Mis­sä hän asuu, mitä hän tekee vapaa-ajal­laan? Min­kä ikäi­nen hän on? Perus­tie­to­jen tun­nis­ta­mi­nen on läh­tö­koh­ta koh­de­ryh­män määrittämiselle.

Pel­käs­tään sil­lä, että tie­dät ihan­nea­siak­kaan suku­puo­len, iän tai lem­pi­vä­rin, ei teh­dä tulok­sel­lis­ta mark­ki­noin­tia. Koh­de­ryh­män mää­rit­tä­mi­nen vaa­tii myös hive­nen psy­ko­lo­gi­aa ja uskal­lus­ta käy­dä tut­ki­mus­ret­kel­lä hyvin hen­ki­lö­koh­tai­sis­sa­kin aiheis­sa: mikä on ihan­nea­siak­kaan elä­män­ti­lan­ne? Mikä saa hänet innos­tu­maan ja kiin­nos­tu­maan? Entä mitä hän ei ker­ta kaik­ki­aan sie­dä? Kun tun­net koh­de­ryh­mä­si, osaat koh­dis­taa heil­le vies­te­jä jot­ka todel­la toi­mi­vat, etkä vain lät­ki sisäl­töä sin­ne tänne.

Kohderyhmätutkimus auttaa sinua tutustumaan asiakkaaseen

Pelk­kä pin­ta­puo­li Pekas­ta ei rii­tä, vaan Pek­kaan täy­tyy tutus­tua syvem­min. Jot­ta koh­de­ryh­mä­tut­ki­mus voi onnis­tua, on olta­va sel­vil­lä koh­de­ryh­mään kuu­lu­vis­ta hen­ki­löis­tä – jois­ta yksi on Pek­ka. Kerää Pekas­ta ja muis­ta koh­de­ryh­mään kuu­lu­vis­ta hen­ki­löis­tä tut­kit­tua fak­taa, älä­kä luo­ta arvioon, joka ei perus­tu mihinkään.

Koh­de­ryh­mä­tut­ki­mus hel­pot­taa mark­ki­noin­nin suun­nit­te­lua ja toteu­tus­ta huo­mat­ta­vas­ti! Kun tun­net koh­de­ryh­män kuin par­haat ystä­vä­si, on help­po kehit­tää hei­hin iske­viä vies­te­jä. Kukaan ei halua käyt­tää aikaa mark­ki­noin­tiin, joka todel­li­suu­des­sa vai­kut­taa ihan vää­räs­sä pai­kas­sa vää­rään aikaan ja vie­lä­pä vää­räl­le porukalle.

Lue myös: Tun­nis­ta asia­kas­per­soo­nat, jot­ta vies­ti­si kuullaan

Määritä kohderyhmä itse tai pyydä Kubla jeesaamaan!

Mää­ri­tit­pä koh­de­ryh­män itse tai mark­ki­noin­nin ammat­ti­lai­sen joh­dol­la, se on mää­ri­tet­tä­vä. Kysees­sä ei suin­kaan ole tuos­ta noin vain teh­ty jut­tu, vaan koh­de­ryh­män mää­rit­te­ly on vai­heit­tai­nen, tär­keä pro­ses­si, johon kan­nat­taa käyt­tää aikaa. Jos koh­de­ryh­mä mää­ri­tel­lään päin prink­ka­laa, menee koko mark­ki­noin­ti päin hon­kia. Koh­de­ryh­mä halu­taan koos­taa osto­ky­kyi­sis­tä ihanneasiakkaista.

Aloi­ta koh­de­ryh­mä­tut­ki­mus esit­te­le­mäl­lä yri­tyk­se­si itsel­le­si uudel­leen – mik­si tuot­tee­si tai pal­ve­lusi tuli­si ostaa ja kenen se tuli­si ostaa?

  • mitä hyö­tyä tuot­tee­si tai pal­ve­lusi tuo?
  • min­kä ongel­man tuot­tee­si tai pal­ve­lusi ratkaisee?
  • ket­kä tar­vit­se­vat tuo­tet­ta­si tai palveluasi?

Kun näi­hin kysy­myk­siin on saa­tu vas­taus, mie­ti tuo­tet­ta­si tai pal­ve­lua­si tar­vit­se­van hen­ki­lön ominaisuudet:

  • min­kä ikäi­nen hän on?
  • mitä suku­puol­ta hän edustaa?
  • mil­lai­nen on hänen elintasonsa?
  • mikä on hänen kou­lu­tuk­sen­sa tai työnsä?
  • onko hän ken­ties jo nai­mi­sis­sa vai elää­kö sinkkuelämää?
  • mil­lai­sia arvo­ja hänel­lä on ohjaa­mas­sa elämäänsä?
  • mil­lai­nen hän on persoonana?
  • mis­tä hän on kiin­nos­tu­nut ja mis­tä hän ei pidä?
  • mil­lais­ta elä­mää hän elää: ken­ties mat­kaa ympä­ri maailmaa?

Tun­tuu­ko, että näi­hin kysy­myk­siin on vai­ke­aa saa­da oikei­ta vas­tauk­sia? Kubla tekee koh­de­ryh­mä­tut­ki­muk­sen teke­mi­ses­tä help­poa – ota yhteyttä!

Kohderyhmätutkimus digimarkkinointia varten
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

Tutustu myös palveluihimme! 

Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

Tuloksellista tekemistä

Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

B2B-yrityksen digimarkkinointi

Ota yhteyttä

Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

  • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
  • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
  • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
  • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi