No niin, on aika ryhtyä tutkijaksi ja lähteä tutkimusmatkalle kohderyhmän pään sisään! Kohderyhmätutkimus tarkoittaa kyselytutkimusta, jonka avulla yritys saa elintärkeää tietoa kuluttaja- tai yritysasiakkaiden tarpeista ja heidän ostokäyttäytymisestään.
Kohderyhmätutkimus kerää yritykselle relevantin kohderyhmän yhteen, saa tietoa kohderyhmän preferensseistä ja osaa tämän jälkeen hyödyntää saamaansa ajankohtaista tietoa toimintansa sekä markkinointitaktiikoidensa kehittämiseen. Eli kyllä, kohderyhmätutkimus kannattaa tehdä ja toteuttaa muutaman kerran vuodessa, jotta kullanarvoinen tieto pysyy ajan tasalla.
Kyselyn tekniseen toteuttamiseen on monia tapoja, esimerkiksi SurveyMonkey, mutta oleellisin osa on tutkimuksen sisältö ja miksi sellainen tehdään.
Kohderyhmätutkimus selventää, kenelle myydään ja miten
Kohderyhmätutkimus auttaa yritystä ymmärtämään kenelle tuotetta tai palvelua myydään ja miten juuri kyseinen kohderyhmä haluaa tulla huomoiduksi. Kohderyhmän tuntemusta tarvitaan ihan kaikkeen, ja se onkin yksi markkinoinnin keskeisimmistä haasteista. Jos kaikille yrittää myydä kaikkea, tulokset harvoin puhuvat puolestaan ja sitten ihmetellään, missä mättää. Mättää jo alkuun siinä, ettei tiedetä kenen kanssa ollaan tekemisissä. Kohderyhmätutkimus on tutkimus vailla vertaa: se selventää kenelle markkinointia tehdään ja millä tavalla heitä tulisi lähestyä. Jos näistä asioista ei ole mitään hajua, menee markkinointiin käytetty raha ja aika kankkulan kaivoon. Sitä kukaan ei halua, eihän?
Kohderyhmiä voi olla yksi, kaksi, kolme tai useampikin – kun kyse on markkinoinnista ja monesta kohderyhmästä, on syytä olla tarkkana, ettei viesti mene sekaisin ja vahingoissa tavoita näin sitä toista kohderyhmää kolmannen sijaan. Sekava viestintä hämmentää potentiaaliset asiakkaat pois kanavaltasi ja saa heidät siirtymään kilpailijasi sisällön pariin.
Lue myös: Asiakassegmentti - mitä se tarkoittaa?
Ilman kohderyhmän tuntemusta et voi tehdä mitään
Myönnetään, väliotsikko on raa’an realistinen, mutta näin se vain on. Jos et tunne kohderyhmääsi, mitä voit tehdä? Markkinointi on hakuammuntaa ja kaikki yrityksen viestintä vieläkin sekavampaa. Kun kohderyhmätutkimus tehdään aloitetaan ihan turhaltakin tuntuvista tiedoista: mitä sukupuolta ihanneasiakkaasi edustaa? Missä hän asuu, mitä hän tekee vapaa-ajallaan? Minkä ikäinen hän on? Perustietojen tunnistaminen on lähtökohta kohderyhmän määrittämiselle.
Pelkästään sillä, että tiedät ihanneasiakkaan sukupuolen, iän tai lempivärin, ei tehdä tuloksellista markkinointia. Kohderyhmän määrittäminen vaatii myös hivenen psykologiaa ja uskallusta käydä tutkimusretkellä hyvin henkilökohtaisissakin aiheissa: mikä on ihanneasiakkaan elämäntilanne? Mikä saa hänet innostumaan ja kiinnostumaan? Entä mitä hän ei kerta kaikkiaan siedä? Kun tunnet kohderyhmäsi, osaat kohdistaa heille viestejä jotka todella toimivat, etkä vain lätki sisältöä sinne tänne.
Kohderyhmätutkimus auttaa sinua tutustumaan asiakkaaseen
Pelkkä pintapuoli Pekasta ei riitä, vaan Pekkaan täytyy tutustua syvemmin. Jotta kohderyhmätutkimus voi onnistua, on oltava selvillä kohderyhmään kuuluvista henkilöistä – joista yksi on Pekka. Kerää Pekasta ja muista kohderyhmään kuuluvista henkilöistä tutkittua faktaa, äläkä luota arvioon, joka ei perustu mihinkään.
Kohderyhmätutkimus helpottaa markkinoinnin suunnittelua ja toteutusta huomattavasti! Kun tunnet kohderyhmän kuin parhaat ystäväsi, on helppo kehittää heihin iskeviä viestejä. Kukaan ei halua käyttää aikaa markkinointiin, joka todellisuudessa vaikuttaa ihan väärässä paikassa väärään aikaan ja vieläpä väärälle porukalle.
Lue myös: Tunnista asiakaspersoonat, jotta viestisi kuullaan
Määritä kohderyhmä itse tai pyydä Kubla jeesaamaan!
Määrititpä kohderyhmän itse tai markkinoinnin ammattilaisen johdolla, se on määritettävä. Kyseessä ei suinkaan ole tuosta noin vain tehty juttu, vaan kohderyhmän määrittely on vaiheittainen, tärkeä prosessi, johon kannattaa käyttää aikaa. Jos kohderyhmä määritellään päin prinkkalaa, menee koko markkinointi päin honkia. Kohderyhmä halutaan koostaa ostokykyisistä ihanneasiakkaista.
Aloita kohderyhmätutkimus esittelemällä yrityksesi itsellesi uudelleen – miksi tuotteesi tai palvelusi tulisi ostaa ja kenen se tulisi ostaa?
- mitä hyötyä tuotteesi tai palvelusi tuo?
- minkä ongelman tuotteesi tai palvelusi ratkaisee?
- ketkä tarvitsevat tuotettasi tai palveluasi?
Kun näihin kysymyksiin on saatu vastaus, mieti tuotettasi tai palveluasi tarvitsevan henkilön ominaisuudet:
- minkä ikäinen hän on?
- mitä sukupuolta hän edustaa?
- millainen on hänen elintasonsa?
- mikä on hänen koulutuksensa tai työnsä?
- onko hän kenties jo naimisissa vai elääkö sinkkuelämää?
- millaisia arvoja hänellä on ohjaamassa elämäänsä?
- millainen hän on persoonana?
- mistä hän on kiinnostunut ja mistä hän ei pidä?
- millaista elämää hän elää: kenties matkaa ympäri maailmaa?
Tuntuuko, että näihin kysymyksiin on vaikeaa saada oikeita vastauksia? Kubla tekee kohderyhmätutkimuksen tekemisestä helppoa – ota yhteyttä!