Mikäli et vielä mainosta Googlessa, olet luovuttanut paikkasi kilpailijalle. Vaikka löydät Googlesta todennäköisesti kaikki kilpailijasi, löydät sieltä myös potentiaaliset asiakkaasi. On aika varata sinulle paikka heti hakutulossivun ykköspaikalta, ja esitellä yrityksesi miljoonille suomalaisille! Googlen maksetut mainosvaihtoehdot ovat loistava keino raivata tie ihmisten tietoisuuteen.
Hakusanamainonta on varmasti monille tutumpi juttu, mutta entäpä display-mainonta tai Googlen sovelluskampanjat? Googlen maksetut mainosvaihtoehdot kätkevät sisälleen monia tapoja lähestyä kohderyhmää. Jatka lukemista, mikäli haluat tehdä tulosta.
Google on kingeistä kingein. Sadasta prosentista Google lohkaisee itselleen 97 % suuruisen markkinaosuuden, josta Suomen toiseksi suosituimmalle hakukoneelle eli Bingille jää 1,5 %. Suomalaiset hakevat Googlesta miljardien hakujen edestä herkullisia reseptejä, osoitteita, yrityksiä, tuotteita ja palveluita. On siis sanomattakin selvää, että sinun täytyy tuoda osaamisesi esiin paraatipaikalla. Kubla esittelee seuraavaksi Googlen maksetut mainosvaihtoehdot, jotka antavat sinulle käsityksen Google-mainonnan merkittävistä mahdollisuuksista.
Hyvästi Google Adwords, tervetuloa Google Ads – Google uudisti aikaisemmin mainosalustansa, jotta mainostaminen olisi entistäkin sujuvampaa. Google Ads on tehokas väylä tehdä hakukonemainontaa, joka saa potentiaaliset asiakkaat pörräämään verkkosivusi ympärillä kuin mehiläiset kuvan kauniiden kukkasten. Kaikista ostoprosesseista peräti 93 % saa alkunsa hakukoneella tehdystä hausta. Vaikuttavaa, eikö? Googlen hakutulossivun ykköspaikkaa voidaankin kutsua maailman parhaaksi markkinapaikaksi. Näillä markkinoilla tahdot olla myyjänä!
Hakukonemainonta (SEA, Search Engine Advertising) on tärkeä osa hakukonemarkkinointia (SEM, Search Engine Marketing). Kyseessä on tapa tehdä maksullista mainontaa hakukoneen avulla. Mainostaja maksaa esimerkiksi Googlelle siitä, että mainosta näytetään. Se, missä mainosta näytetään, riippuu setelinipun paksuudesta sekä mainoksen optimoinnista tietylle hakusanalle.
Hakusanat ovat hakukonemainonnan keskiössä. Kun potentiaalinen asiakas näpyttelee Googlen hakukenttään sanan “koirankasvattaja”, voit hakukonemainonnan avulla olla ensimmäinen koirankasvattaja, jonka googlettaja näkee. Omalle yritykselle relevanttien hakusanojen seulominen voi olla työmaa, jossa työkoneet Ubersuggest, WordStream ja SemRush helpottavat kaivuuta.
Haluatko mainostaa yritystäsi Googlessa tai saada tehot irti nykyisestä Google-tekemisestä?
Googlen maksetut mainosvaihtoehdot ovat loistava tapa kasvattaa hakukonenäkyvyyttä. Mikäli et löydy ensimmäiseltä hakutulossivulta, luovutat paikkasi kilpailijallesi ja piste. Uskallan väittää, että selaat itsekin läpi ainoastaan ensimmäiset hakutulokset, jonka jälkeen hakusana rientää vaihtoon, tai olet jo luuri kädessä soittamassa hyväksi havaitsemallesi palveluntarjoajalle. Jotta et juutu pohjamutiin heti ensi askeleilla, on Kubla laatinut sinulle listan tavoista mainostaa Googlessa:
Hakukonemainonta kulkee myös nimellä hakusanamainonta. Mainosta näytetään kohderyhmälle valittujen hakusanojen sekä sijainnin perusteella, jonka vuoksi mainonnalla on mahdollista tavoittaa juuri ne potentiaaliset asiakkaat, jotka googlettavat tuotteisiisi tai palveluihisi liittyvää tietoa. Hakusanamainontaa ovat esimerkiksi ne Ad-merkityt hakutulokset, jotka ovat esillä Googlen hakutulossivun parhaimmalla paikalla. Kun potentiaalinen asiakas klikkaa mainosta, mainostaja maksaa – tätä kutsutaan maksu per klikkaus -mainokseksi (Pay Per Click).
Hakukonemainonta Googlessa on pääosin tekstipohjaista, kun taas Google Display -mainonta mahdollistaa erilaisten kuvien, videoiden ja animaatioiden mainonnan. Ehkä olet pähkäillyt, kuinka voisit saada tuotteesi näkyville vaikkapa Suomen suosituimman vlogaajan YouTube-videon alkuun? Nyt tiedät – vastaus on Google Display -mainonta. Mainokset näkyvät yli kaksi miljoonaa verkkosivustoa, blogia ja mobiilisovellusta kattavassa Googlen kumppaniverkostossa, jossa mainosta voidaan näyttää esimerkiksi potentiaalisen asiakkaan kiinnostuksen kohteiden tai valittujen avainsanojen mukaan.
Video on yksi tehokkaimmista mainosformaateista. Ammattitaidolla tehty video vangitsee potentiaalisen asiakkaan huomion sekunneissa kertoen tarinaa ja välittäen tunteita. Google Adsin videomainonta mahdollistaa kohderyhmän tavoittamisen YouTuben lisäksi muun muassa Googlen kumppaniverkostosta löytyvien videokumppaneiden sivustoilla. Mainoksia voidaan esittää esimerkiksi ennen tai jälkeen YouTube-videoiden, YouTuben hakutuloksissa, display-verkoston sovelluksissa sekä mobiilisovelluksissa niin, että videoiden ääni on oletuksena mykistetty. Äänettömyys sopii mobiilikäyttäjille, sillä kukaan ei tahdo katsoa mainosta ratikassa volat kaakossa.
Google Adsin sovelluskampanjat koostuvat yksittäisten mainosten sijaan sovelluskaupassa julkaistujen sisältöjen ja mainostekstien yhdistelmästä. Sovelluskampanjat toimivat etenkin silloin, kun mainos halutaan kohdistaa kohderyhmälle, jonka toivotaan lataavan sovellus sovelluskaupasta. Mainostajan lompakko kevenee budjetin lisäksi silloin, kun potentiaalinen asiakas asentaa sovelluksen. Sovellusmainonta on mainostajan kannalta suhteellisen vaivatonta, sillä Google suunnittelee mainokset saatuaan lyhyen kuvauksen, budjetin sekä tiedot sijainnista ja kielestä. Sovellusmainokset näkyvät kaikkialla Googlessa hakutuloksista YouTube-videoihin.
Googlen maksetut mainosvaihtoehdot mahdollistavat asiakkaan tavoittamisen juuri sillä hetkellä, kun hän etsii ongelmaansa ratkaisua. Tämän lisäksi maksat ainoastaan saavutetuista tuloksista pelkän näkyvyyden sijaan, ja pystyt kohdentamaan mainoksen äärettömän tarkasti. Voit kohdentaa mainoksen näkymään esimerkiksi tietyn ikäisille henkilöille tiettyyn kellonaikaan. Kubla haluaa tällä tekstillä painottaa sitä, että Google-mainonnan mahdollisuuksia kannattaa hyödyntää yrityksen kuin yrityksen. Ei siis haittaa, vaikka budjettisi on pieni! Saat parhaimman hyödyn maailman upeimmasta markkinapaikasta ammattilaisen avulla – Kubla on täällä sinua varten.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.