Sinisenä lintuna esittäytyvä Twitter on varmasti monille tuttu yhteisöpalvelu, joka on viihdyttänyt maailmanlaajuisesti satoja miljoonia keskustelunnälkäisiä käyttäjiä ytimekkäillä twiiteillään jo neljäntoista vuoden ajan. Twiitit ovat 280 merkin mittaisia viestejä, joita jakavat palveluun niin tavalliset tallaajat kuin yhdysvaltain presidentti Donald Trumpkin (hän tosin ei enää tammikuusta 2021 eteenpäin). Monille Twitter markkinointi on kuitenkin vielä kokeilematta.
Palvelussa sadat tuhannet suomalaiset kohisevat ajankohtaisista aiheista kirjoittaen mielipiteensä muille käyttäjille näkyvin twiitein tai jakaen muiden twiittauksia. Twitter on kiivaasta keskustelusta elävä edelläkävijä – yrityksen kannattaakin iskostaa markkinointi sinne, mikäli kohderyhmä viettää aikansa twiittien parissa.
Twitter markkinointi tavoittaa ihmisiä laidasta laitaan. Mukaan lukeutuvat kuluttajat, asiantuntijat, päätöksentekijät sekä mielipidevaikuttajat. On siis hyvin todennäköistä, että yritys toimialasta riippumatta löytää kyseisestä palvelusta kohderyhmänsä. Mainonnalla voi tavoitella seuraajamäärän kasvua yrityksen omalle Twitter-tilille tai lisää liikennettä esimerkiksi verkkosivuille tai -kauppaan. Mainoksen selkeä CTA (Call To Action) ohjaa potentiaalisen asiakkaan sinne, minne tahdot hänen ohjautuvan. Twitter markkinointi on siis keino kasvattaa myös vaikkapa verkkokaupan myyntiä.
Twitter markkinointi toimii mainostyökalun kautta. Twitterissä tilejä ei jaeta yritys- ja yksityistileiksi, profiileiksi, sivuiksi ja ryhmiksi, kuten esimerkiksi Instagramissa sekä Facebookissa – kaikki Twitter-tilit ovat saman arvoisia. Tavallinen Martta voi mainostaa julkaisuaan ja saa käyttöönsä samat tilastot kuin julkaisujaan mainostava yritys. Mainoskampanjan luominen tapahtuu samaa kaavaa noudattaen kuin mainoksen väsääminen Facebook Business Managerissa. Taisit huokaista helpotuksesta, eikö vain? Mikäli yllä oleva lause sai päinvastoin hikikarpalot nousemaan pintaan, opettaa Kubla sinulle mielellään näiden molempien mainostyökalujen oikeaoppisen käytön.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Twitter markkinointi on oiva tapa herättää keskustelua pinnalla olevasta, yrityksen liiketoimintaan liittyvästä aiheesta tai myytävästä tuotteesta. Parhaiten Twitterissä menestyvät ajankohtaisiin aiheisiin tarttuvat ja visuaalisesti näyttävät mainokset, jotka on tarkasti kohdennettu oikealle kohderyhmälle. Kubla on listannut alle neljän vinkin muistilistan, jota kannattaa silmäillä läpi huolellisesti ennen ensimmäisen Twitter-mainoksen julkaisua:
Twitter markkinointi on kannattavaa etenkin silloin, kun yritys on Twitterissä esillä muutenkin kuin mainostajana. Uskalla siis ottaa osaa keskusteluihin ja herättää keskustelua. Mainonnan tavoitteeksi on turha laittaa seuraajien määrän kasvattamista, mikäli yrityksen Twitter-tili on elänyt hiljaiseloa jo tovin. Mainonnan kautta tavoitetut uudet seuraajat tekevät yllättävän nopeasti U-käännöksen, mikäli yritys ei anna itsestään Twitterissä mitään muuta kuin mainoksia mainosten perään.
Twiitin elinikä Twitterissä ei ole järin pitkä: se on keskimäärin 18 minuuttia. Samaa mainostwiittiä onkin siis turha pyörittää päivästä tai viikosta toiseen, sillä keskiviikkona tiistain twiitti voi olla jo aikansa elänyt. Mainosmateriaaliin turhautuneet käyttäjät voivat piilottaa mainoksen näkyvistä. Jos mainos on piilotettuna, mitä hyötyä siitä on ja kenelle? Pidä siis huoli siitä, että mainoksen sisältö on reaaliaikainen, kiinnostava sekä puhutteleva.
Visuaalisesti näyttävä mainos toimii lähes kanavassa kuin kanavassa. Twitter markkinointi saa voimansa mielenkiinnon herättävästä kuvasta, aiheeseen johdattelevasta tekstikappaleesta sekä toimintakehotteesta. Toimintakehote voi olla esimerkiksi “lue lisää” tai “osta tästä”. Mainos ilman kuvaa hukkuu helposti twiittien valtamereen, jolloin pelastusrenkaana toimii ainoastaan timanttinen teksti. Panosta mainokseen kokonaisuutena ja pyri tekemään lähtemätön vaikutus, joka saa vauhdikkaasti twiittejä selaavan käyttäjän pysähtymään. Helpommin sanottu kuin tehty.
Mainos voidaan kohdentaa muun muassa iän, sukupuolen, sijainnin tai henkilön käyttämän laitteen mukaan – mainos on mahdollista optimoida näkymään esimerkiksi vain iPhonea käyttäville. Twitter markkinointi saa kuitenkin yhden miinuspisteen siitä, ettei mainosta voi kohdentaa Suomea tarkemmin. Tämä tarkoittaa sitä, että mainos näkyy ihan jokaisessa kaupungissa halusit tai et. Yleisten kohdennusvaihtoehtojen lisäksi Twitter markkinointi tavoittaa esimerkiksi ne henkilöt, jotka käyttävät twiiteissään tiettyä hashtagia eli aihetunnistetta. Voit jopa käyttää kohdennuksena tiettyä emojia käyttäneitä!
Twitter markkinointi voi olla yrityksellesi oikea kultakaivos. Toisaalta se voi olla myös upottava suo, mikäli et tiedä kohderyhmääsi tai sitä, kuinka heitä puhutellaan ja millainen mainos Twitterissä toimii. Twitter markkinointi kannattaa startata pienellä budjetilla tai viedä kerrasta maaliin ammattilaisen johdolla. Mikäli päätät kokeilla onneasi itse, ota tarkan seurannan alle Twitter Analytics. Tarvittaessa Kubla jeesaa alkuun pääsemisessä!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.