Some sitä, some tätä – näin se vaan on, sosiaalinen media on tänä päivänä välttämätön osa lähestulkoon jokaisen yrityksen markkinointia. Somessa pyörivät niin nuoret kuin keski-ikäiset perheenäidit ja -isätkin etsien ratkaisuja, inspiraatiota sekä tuotteita ja palveluita. Kubla kertoo sinulle seuraavaksi, miksi yritykselläsi pitää olla sosiaalisen median markkinointisuunnitelma.
Sosiaaliseen mediaan tulvii sisältöä joka sekunti. Joukosta erottuminen vaatii kiinnostavaa sisältöä, persoonaa sekä pääsääntöisesti aina myös maksettua mainontaa. Jotta mainontaan budjetoidut massit tuovat mukanaan parhaan mahdollisen tuloksen, on sosiaalisen median varalle kannattavaa laatia markkinointisuunnitelma. “Oho… joulusesonkina olisi paras aika mainostaa ihanaa vartalonhoitosettiä, mutta budjetti taitaa olla jo käytetty” – mikäli suunnitelmaa ei ole, saatat huomaamattasi käyttää rahat vääriin asioihin väärään aikaan. Huolellisesti tehty sosiaalisen median markkinointisuunnitelma säästää yrittäjälle kallisarvoista aikaa ja rahaa.
Huonolaatuinen mainonta on tehotonta, tekipä sitä millä tahansa summalla tai missä tahansa kanavassa. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma auttaa tekemään mainonnasta kaikin puolin tehokkaampaa, parempaa ja tuottavampaa. Kukapa sanoisi ei kustannustehokkaammalle myynnille?
Mikäli mainostat Facebookissa, Instagramissa, YouTubessa tai missä tahansa sosiaalisen median kanavassa, on sosiaalisen median markkinointisuunnitelmalle paikkansa. Kyseessä on siis tärkeä suunnitelma lähes jokaiselle yritykselle toimialasta riippumatta. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma on hyödyllinen niin paikalliselle kahvilalle, keskikokoiselle kuntosaliketjulle kuin suuremmalle mainostoimistollekin. Suunnitelmallisuus on tärkeää pienille ja keskisuurille yrityksille, joiden brändi ei ole markkinoilla vielä yhtä tunnettu. Suuremmat yritykset hyötyvät suunnitelmasta, joka pitää brändin sanoman yhtenäisenä.
Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma on kuin liikennepoliisi. Siinä missä liikennepoliisi käskee mistä, kuka ja milloin, kertoo markkinointisuunnitelma mikä mainos näkyy missä, kenelle ja milloin. Suunnitelma on tietenkin aina suuntaa näyttävä ohjenuora, joka elää tilanteen mukaan.
Saatat miettiä, miksi mainonta somessa ei tuota tulosta? Vastaus voi yksinkertaisimmillaan olla suunnitelmallisuuden puute, joka näkyy sisällön laadussa. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma auttaa miettimään kampanjoita ja sisältöjä etukäteen, jotta lopputulos on paras mahdollinen. Kun suunnittelet huolellisesti, on puolet työstä jo tehty.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Suunnitelmassa on tärkeää huomioida asiakkaiden ostoprosessin eri vaiheet. Toimiva sosiaalisen median markkinointisuunnitelma pitää sisällään ainakin sisältövaiheen, ennakkomarkkinoinnin, kausi- eli sesonkimarkkinoinnin sekä jälkimarkkinoinnin. Myös vuosikellon laatimisesta sekä mittareiden määrittämisestä on hyötyä. Suunnitelmallisuus on välttämätön osa sosiaalisen median mainontaa, mikäli sen halutaan saavan aikaan tulosta. Kubla kertoo sinulle seuraavaksi tärkeimpiä vaiheita markkinointisuunnitelman luomiseen – ota niistä mallia, niin tekeminen helpottuu.
Markkinoinnin vuosikelloksi kutsutaan suunnitelmaa, johon on täydennetty tulevan kalenterivuoden tärkeät juhlapyhät ja tapahtumat sen mukaan, mitkä ovat yritykselle merkityksellisiä. Esimerkiksi koirahoitolalle kansainvälinen eläinten päivä voi olla oleellinen osa markkinointia, kun taas keittiökalusteiden myyjälle se ei mitä todennäköisemmin sitä ole. Aloita markkinointisuunnitelman tekeminen vuosikellon täydentämisestä, jossa suunnittelet tulevan vuoden tempauksia.
Kun mainontaa tehdään, on tuloksia ensiarvoisen tärkeää mitata ja analysoida. Määritä sellaiset mittarit, jotka ovat sinun yritystoimintasi kannalta hyödyllisiä. Mainonnan tuloksia voidaan analysoida ja mittareita päivittää tulosten pohjalta, jonka jälkeen selkeytyvät myös tulevaisuutta ajatellen tärkeät toimenpiteet. Mikä se mittari sitten on? Mittari voi olla esimerkiksi mainoksen CPC (Cost Per Click), joka kertoo mainoksen toimivuudesta sen perusteella, kuinka moni mainosta on klikannut. Näistä klikkauksista muodostuu klikkihinta, jota voidaan käyttää tulosten analysointiin.
Äärimmäisen tärkeä vaihe on sisällön suunnitteleminen ja luominen. Mikäli sisällöntuotanto on hankalaa, kannattaa se mieluummin ulkoistaa kuin jättää tekemättä. Tärkeintä on miettiä heti alkuun se, kenelle puhutaan. Kun tiedät, kuka tuotteen tai palvelun mitä todennäköisemmin ostaa, on iskevän mainosviestin laatiminen iisimpää. Tämän jälkeen voit miettiä kanavat, joista potentiaalisen asiakkaan parhaiten tavoittaa. Puntaroi myös se, haluatko ottaa tavoitteeksi esimerkiksi kaupan syntymisen tai vaikkapa soittopyynnön jättämisen. Kun viestin ja kanavien osalta sävelet ovat selvät, on aika laittaa hihat heilumaan – mieti kuitenkin etukäteen, kenen vastuulla mikäkin tehtävä on.
Ennakkomarkkinoinnin ideana on päästä kohderyhmän ajatuksiin jo ennen sesonkia. Tämä vaihe pitää sisällään siis mainonnan, joka tähtää tietynlaisen mielikuvan rakentamiseen, tunnettavuuden kasvattamiseen sekä kiinnostuksen herättämiseen. Ennakkomarkkinoinnilla on vaikutus potentiaalisten asiakkaiden mielipiteisiin sekä varsinaisen kausimarkkinoinnin mainosten klikkausprosentteihin. Kyseessä on siis tärkeä osa suunnitelmallista toimintaa, jota ei kannata skipata.
Kausimarkkinointi on aikaa, jolloin ostajat ovat aktiivisimmillaan. Suunnitelman ensimmäisen vaiheen eli sisältövaiheen huolimaton suunnittelu kostautuu viimeistään tässä vaiheessa, sillä mainonnan tarkan kohdennuksen tärkeys korostuu kausimarkkinoinnin aikana. Mikäli sisältöjen suunnittelemiseen ja luomiseen on käytetty hitusen vaivaa, on kohderyhmä selvillä ja näin laadukkaat mainokset saadaan kohdennettua oikealle porukalle oikeaan aikaan. Pro vinkki: mukauta budjettiasi myyntisesonkien huippu- ja laskukausien mukaan. Joissakin tapauksissa kuukausibudjetti voi olla jopa kymmenkertainen huippusesongin aikana hiljaisimpiin aikoihin verrattuna.
“Hei, älä unohda minua!”, huudahtaa jälkimarkkinointi. Vaikka katseet saattavat jo suunnata seuraavaan sesonkiin, on jälkimarkkinoinnille paikkansa. Sen tehtävänä on saada asiakkaat sitoutumaan yritykseen – eli esimerkiksi seuraamaan toimintaa Instagramissa tai liittymään uutiskirjeen tilaajaksi. Tämä on tärkeä vaihe sen vuoksi, että näin asiakkaat saadaan paremmin pidettyä asiakkaina myös jatkossa. Tavoittelet kuitenkin kertaostoksen sijaan pidempää asiakkuutta, eikö vain? Hyvä esimerkki jälkimarkkinoinnista on Facebook-mainos, joka kysyy mielipidettä ostetusta tuotteesta siltä asiakkaalta, joka tuotteen on ostanut. Jälkimarkkinointia on myös uutiskirjeen tilanneelle asiakkaalle lähetetty alennuskoodi, joka oikeuttaa alennukseen seuraavasta ostoksesta.
Kaipaatko jeesiä sosiaalisen median markkinointisuunnitelman väsäämiseen? Hei, meilläkin on sellainen! Kubla tietää, kuinka toimiva sosiaalisen median markkinointisuunnitelma laaditaan näppärästi niin, että aikaa jää muullekin. Kun tietää mitä tekee, ei suunnitelman laatiminen ole kaikkia työtunteja syövä projekti. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma kannattaa ottaa työn alle ASAP, mikäli sellainen vielä uupuu. Olemme kuitenkin varmoja siitä, että haluat hyödyntää sosiaalisen median mahdollisuudet yritystoimintasi kasvattamisessa. Valtaa some kanssamme, ja opi tekemään mainontaa, josta on hyötyä!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.