Niin kuin kaikessa, mistä haluamme tuloksia, myös Facebook mainonnassa kannattaa asettaa tavoitteet. Facebook mainonnan tavoitteiden asettaminen ei eroa juurikaan muistakaan tavoitteiden asettamisesta. Tavoitteiden tulee suunnitelmallisia, hyvin mietittyjä ja tietenkin realistisia.
Seuraavissa kappaleissa käymme läpi Facebook mainonnan tavoitteiden asettamisen eri vaiheita ja tärkeitä asioita huomioitavaksi mainonnan käynnistämisestä sekä sen etenemisestä. Kaikkea ei tähän artikkeliin luonnollisesti saa mahtumaan, mutta toivon mukaan tässä on kuitenkin paljon hyödyllistä asiaa Facebook mainonnan tavoitteiden asettamiseen.
Aloitetaan Facebook mainonnan tavoitteiden asettaminen miettimällä missä kohtaa myyntisuppiloa meidän potentiaaliset asiakkaame ovat. Tämä on tärkeää sen takia, että tiedämme millaiset tavoitteet ovat realistisia sekä oleellisia sen hetkiselle mainonnalle.
Ajatellaanpa vaikka, että myymme 2.500 € koulutusta niin todennäköisesti aika harva ostaa tämän tuotteen meiltä kun kuulee siitä ensimmäistä kertaa. Jos käynnistettävä mainonta on siis kohdistettu myyntisuppilon yläpäässä oleville potentiaalisille asiakkaille on meidän muotoiltava mainosviesti ja tavoitteet sen mukaisesti. Realistinen tavoite voisi olla vaikka koulutuksesta kertovan videon katsominen.
Tuotevideon katsoneille voisimme tehdä vaikka liikenteenohjausmainontaa, jotta saamme heidät sivuillemme tutustumaan meihin yrityksenä. Kun yritys ja tuote ovat heille tuttuja voidaan heille kohdistaa esimerkiksi yhteydenottoon ohjaavaa mainontaa. Tässä kohtaa tavoitteenamme on siis luonnollisesti yhteydenotot.
Toki jos myymme esimerkiksi 49€ verkkokurssia voimme edetä mainonnassa vaikka suoraan konversio eli suora kauppa edellä. On siis hyvä muistaa, että ohjeet pitää aina suhteuttaa myyntisuppilon lisäksi myytävään palvelun tai tuotteen ominaisuuksiin.
Kuten edellä jo hieman sivuttiin niin tavoitteet kannattaa asettaa sen mukaan missä kohtaa myyntisuppiloa mennään. Eli kun potentiaalisille asiakkaille kerrotaan ensimmäistä kertaa on hyvä lähestyä “varovasti” ja jättää aggressiivisemmat tavoitteet myöhemmäksi. Tähän on hyvä vaihtoehto esimerkiksi videomainosten näyttö, ne muuten toimivat hyvin Facebookissa.
Kun potentiaalinen asiakas on jo tutustunut meihin hieman esimerkiksi yllä mainittujen videoiden muodossa voimme hyvin siirtyä seuraavaan steppiin eli asettaa tavoitteeksi vaikkapa juuri sen verkkosivuvierailun. Facebook mainonnan tavoitteiden asettaminen on mukavan helppoa, kun tässäkin kohtaa mainontaa voidaan kohdistaa heille jotka ovat katsoneet videota esimerkiksi 50%. Tällaisilla asetuksilla tiedämme, että video on todennäköisesti kiinnostanut ja tämä kohderyhmä on otollista seuraaville tavoitteille.
Verkkosivuvierailun jälkeen seuraava tavoite voisi olla yhteydenotto. Potentiaaliset asiakkaat ovat siis jo katsoneet meidän mainosvideon ja käyneet sivuillamme, joten heitä on hyvä ohjata seuraavaksi yhteydenottoon.
Tämä yllä mainittu menettely helpottaa meidän tavoitteiden asettamista ja sitä kautta parantaa mainonnan tehoa. Seuraava kappale jatkaa Facebook mainonnan tavoitteiden asettamisen strategialla.
Kiinnostaako Facebook-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Kuten yllä onkin jo pohdittu on mainonnan tavoitteiden nykytila tärkeä ja tässä se korostuu entisestään. Jotta voimme luoda hyvän strategian pitää meillä olla nykytilanne hyvin hallussa.
Strategiassa mietitään millaista kampanjointia tehdään nyt ja sen pohjalta mietitään millaisilla toimenpiteillä pääsemme tehokkaasti kohti tavoitteita ja mitkä ovat meidän seuraavat askeleemme kun nykyiset tavoitteet on saavutettu. On hyvä visualisoida jo etukäteen miten mainontamme tavoitteet tulevat muuttumaan mainonnan edetessä.
Yksi mainitsemisen arvoinen asia strategiaan liittyen on myös mediabudjetin koko ja jako. Kasvaako mediabudjetti sitä mukaan kun päästään tavoitteisiin ja muuttuuko sen prosentuaalinen jako jotenkin eri mainonnan tavoitteiden välillä mitä pidemmälle mainonnassa mennään.
Facebook mainonnan tavoitteiden asettamisessa ja strategian arvioinnissa sekä kehittämisessä tulosten mittaaminen on ensi arvoisen tärkeää. Tavoitteiden saavuttamista pitää mitata, jotta voidaan analysoida mitkä toimenpiteet ovat johtaneet tavoitteiden saavuttamiseen ja millä osa-alueilla puolestaan ollaan jäljessä. Mittaaminen on tärkeää myös strategian seuraamisen toteutumisen arvioinnin kannalta.
Facebookin omassa mainostyökalussa on onneksi erittäin kattava analytiikka, jolla tuloksia voidaan mitata. Lisänä toki voidaan käyttää myös esimerkiksi Google Analyticsia.
Yksistään tulosten mittaaminen ei tietenkään vielä auta vaan tulokset pitää analysoida. Miltä osin on onnistuttu ja miltä osin tavoitteista on jääty. Tulosten pohjalta voidaan katsoa mikä on toiminut ja mikä ei, näiden tietojen avulla voidaan kehittää kampanjointia entistä tehokkaammaksi ja saavuttaa tavoitteet entistä paremmin.
Yksi tehokas kehittämisen muoto on a/b-testaus, sen avulla pystytään testaamaan vaikka mainosten kohdennuksia tai niiden sisältöjä. A/b-testaus pitäisikin kuulua mainonnan tekijöiden perustyökaluihin.
Facebook mainonnan tavoitteiden asettaminen voi olla joskus haastavaa, mutta se on kuitenkin lähes aina kannattavaa. Tavoitteet kannattaa miettiä huolella, mutta niitä on myös oltava valmis päivittämään mainonnan edetessä.
Facebook mainonnan tavoitteiden asettaminen on jatkuva prosessi, tuloksia mitataan, sen jälkeen ne analysoidaan. Analysoinnin jälkeen mietitään pitääkö tavoitteita päivittää ja millä lailla. Kun nämä on tehty niin seuraavaksi muokataan mainoksia vastaamaan mahdollisesti uudistuneita tavoitteita. Näiden uusien mainosten tuloksia puolestaan taas mitataan ja näin jatketaan niin kauan kuin mainonta pyörii.
Jälleen kerran toivon, että olet saanut tästä artikkelista arvokkaita vinkkejä matkaan ja jos mielesi tekee sparrailla Facebook mainonnan tavoitteiden asettamisesta tai digimainonnasta yleisesti niin olethan yhteydessä meihin 😉
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.