TikTok on yksi viime vuosien suurimmista someilmiöistä ja sen suosio tuntuu vain jatkavan kasvua. Kuten lähes kaikki viime aikojen someilmiöt myös TikTok levisi ensin nuorison keskuudessa ja sieltä se on hiljalleen levinnyt myös aikuisten käyttöön. Ja onhan se myönnettävä, että itsellänikin on TikTok-tili vaikka olen keski-ikäinen mies. Muutaman postauksenkin olen sinne tehnyt, mutta pääasiassa satunnaisesti seurailen sitä ihan viihteen vuoksi, vaikka työn puolesta kiinnostaa myös TikTok markkinointi ja miten se toimii.
TikTokin nerous perustuu äänen ja videon saumattomaan yhteiskäyttöön. Nopeatempoinen video ja tutut musiikit tai hauskat äänet yhdessä luovat mukaansa tempaavan sovelluksen, jossa helposti vierähtää hetki jos toinenkin.
Niin ja hyvä todeta tässä kohtaa, että TikTokilla on muuten Suomessakin jo yli miljoona latausta. Maailmanlaajuisesti n. 700 miljoonaa aktiivista käyttäjää kuukausittain. Kyseessä ei siis todellakaan ole mikään huomaamaton pienen piirin sometus sovellus.
Kuten muidenkin somesovellusten osalta myös TikTok markkinointi voidaan jakaa kahteen osa-alueeseen eli maksettuun mainontaan ja orgaaniseen näkyvyyteen. Näiden kahden ero on se, että maksetaan mainonnan tekemisestä ja näkymisestä jollekin vai käytetäänkö siihen omia resursseja. Rajanveto ei tietenkään kaikissa tapauksissa ole ihan näin selkeä, mutta tällä jaottelulla päästään varmasti alkuun.
Se onko TikTok markkinointi varteenotettava vaihtoehto juuri teidän yritykselle riippuu tietenkin paljon siitä millaisia tuotteita ja/tai palveluita te tarjoatte. Seuraavissa kappaleissa käymme läpi hieman tarkemmin TikTokin käyttäjiä sekä siellä toimivia markkinointivaihtoehtoija, näiden pohjalta voitte hyvin miettiä olisiko TikTok markkinointi teitä varten.
Heti alkuun on tietenkin oleellista pohtia, kuka TikTokia käyttää. Alussa tuli annettua pieni yleiskatsaus siitä millaisia ihmisiä TikTokista löytyy, mutta tässä kappaleessa mennään hieman pintaa syvemmälle vielä.
Perusajatus ja mielipide tuntuu tosiaan olevan, että TikTok on suosittu ainoastaan nuorison keskuudessa. Kuitenkin pelkästään Suomessa tehdyt miljoona latauskertaa kertovat jo siitä, että siellä on pakko olla muitakin käyttäjäryhmiä. Nopealla kyselykierroksella omasta lähipiiristä paljastui jo, että aika monella muullakin keski-ikäisellä on myös tili TikTokissa tai vähintään sovellus ladattuna ja sitä tulee selailtua vähintäänkin satunnaisesti.
Oman kokemukseni mukaan käyttäjien keskuudessa on jonkin verran enemmän naisia kuin miehiä. Yhteistä näille käyttäjille on kuitenkin aktiivinen mobiilisovellusten käyttäminen ja niin sanottu pioneeriluonne eli innokkaasti kokeillaan uutta ja lähdetään siihen mukaan.
Tässä kohtaa palataan taas somen perusteiden äärelle eli menestyvän sisällön pitää tarjota jotain käyttäjälle. Se voi hyvin olla huumoria tai vaikka tietoa, mutta joku syy käyttäjällä pitää olla, että hän haluaa katsoa sisällön kokonaan.
Tik Tok sisällöt ovat siis videoita, joten niiden alku etenkin pitää olla todella mukaansa tempaavaa. Videon skippaaminen on tehty niin helpoksi, että se tulee tehtyä melkein automaattisesti ja sitten palataan aikaisempaan videoon, jos se sattuikin vaikuttamaan mielenkiintoiselta. Esimerkkinä voisi miettiä omien tuotteiden ja palveluiden esittelyä pieni pilke silmäkulmassa. Tällaisia tilejä on ainakin muutamilla kauppiailla, jotka esittelevät omaa kauppaansa ja toimintaansa avoimesti TikTokissa.
Nopeat vinkit ovat siis alkuun panostaminen ja mieti täky mitä käyttäjä saa vastineeksi antamastaan ajasta. Niin ja muista toki testailla erilaista sisältöä, jotta tiedät millainen toimii parhaiten toivomaasi käyttäjäkuntaan.
Juttu jatkuu alempana…
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
TikTokissa on luonnollisesti mahdollista tehdä myös maksettua mainontaa, joskin mainonta on siellä vielä selvästi huomaamattomampaa ja vähäisempää kuin monissa muissa sosiaalisissa medioissa. Feedi mainontaa on siis TikTokissa huomattavasti vähemmän kuin muissa somekanavissa. Suurin brändeistä tekeekin yllä kuvattua niin sanottua orgaanista näkyvyyttä. Mutta etenkin TikTokissa korostuu vaikuttajayhteistyöt ja niistä kerrotaan lisää tässä alla.
Vaikuttajayhteistyö on siis suosittu tapa markkinoida tuotteita ja palveluita, se toimii hyvin yksinkertaisesti. Käyttäjät esittelevät seuraajilleen yhteistyökumppaneidensa tuotteita ja saavat siitä korvauksen. Korvaus voi olla joko tuotteina tai palveluina ja isommissa yhteistöissä maksetaan rahallista korvausta.
Oikein tehtynä vaikuttajayhteistyö voi tuoda mukavan lisäbuustin TikTok markkinointiin. Kun tätä vaihtoehtoa mietitään on hyvä huomioida kumnppaneiden seuraajamäärä ja etenkin niiden laatu eli ovatko ne teidän tarkoitusperiin sopivaa käyttäjäkuntaa. Oleellista on myös kumppanin imago ja muu toiminta somessa, istuuko se teidän arvoihin ja tarkoitusperiin. Mikäli sopiva kumppani löytyy ja korvauksesta päästään sopimukseen kannattaa tätäkin vaihtoehtoa pohtia. Sopimusta tehdessä on hyvä miettiä miten monta ja millaisia sisältöjä kumppani tekee ja onko niitä mahdollista käyttää vielä myöhemmin osana omaa markkinointia ja mahdollisesti myös muissa kanavissa.
TikTok markkinointi on somemairkkinointia ja kuten yllä on todettu niin siihen pätee pitkälti samat vinkit kuin muihinkin somekanaviin. Oli kyseessä mikä somemainonta tahansa alustaan kannattaa tutustua hieman ennen kuin siellä aloittaa markkinoinin.
Markkinointia voi tehdä hyvin itse tai siihen voi palkata kumppanin tekemään. Mikäli kaipaat strategia vinkkejä tai muuten apua somemainonnan suunnittelussa yleisesti tai vaikka erityisesti TikTok markkinointiin olethan rohkeasti yhteydessä meihin. Autamme mielellän 😉
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.