Mainonta Facebookissa on taatusti jokaiselle jossain määrin tuttua. Saatat olla kokeillut sitä tai vähintäänkin kuullut lukuisista mahdollisuuksista, joita Facebook-mainonnan mainostyökalu nimeltä Facebook Business Manager tarjoaa. Suomalaisista noin puolet selaa Facebookia kannettavallaan, tabletillaan tai puhelimellaan, mikä saa mainostajat rynnimään apajille. Kun kilpailu on kovaa, täytyy joukosta erottua hyvällä mainoksella sekä täsmällisellä kohdennuksella Facebook Audiences -työkalua hyödyntäen. Millainen on Facebook mainoksen rakenne, ja mikä tekee Facebook-mainoksesta tehokkaan?
Facebook-mainonta on usein kustannustehokas tapa lisätä myyntiä, hankkia liidejä, kasvattaa kiinnostunutta yleisöä tai rakentaa luottamusta. Kun teet mainontaa Facebookissa, kohdista katse yhden tavoitteen saavuttamiseen useamman sijaan – voit esimerkiksi yhdellä mainoksella rakentaa luottamusta ja toisella pyrkiä tekemään myyntiä.
Ennen kuin käydään läpi Facebook mainoksen rakenne, tarkastellaan kokonaisuutta hieman Facebook Business Manageria kauempaa. Myyntitunneli tunnetaan myös nimellä myyntiputki, joka kaikessa yksinkertaisuudessaan tarkoittaa potentiaalisen asiakkaan kulkemaa polkua. Tämä polku saa alkunsa siitä, kun potentiaalinen asiakas ensimmäisen kerran näkee sisältöäsi ja loppuu useimmiten siihen, että hänestä tulee maksava asiakas.
Käytännössä myyntitunneli voi saada alkunsa esimerkiksi Facebook-mainoksesta, joka ohjaa potentiaalisen asiakkaan tätä tarkoitusta varten rakennetulle laskeutumissivulle ja sieltä ilmaisen liittymislahjan tai -edun houkuttelemana vaikkapa sähköpostilistalle.
Kun Facebook mainoksen rakenne on oikeanlainen, houkuttelee se potentiaalisia asiakkaita tutkimaan aihetta lisää. Huono mainos sen sijaan ei saa ketään sukeltamaan tunneliin.
Facebook mainoksen rakenne koostuu tietysti puhuttelevasta otsikosta, mielenkiintoisesta mainostekstistä, laadukkaasta kuvasta tai videosta sekä ytimekkäästä toimintakehotteesta (CTA, Call To Action) eli itse mainoksesta. Nämä kohderyhmälle näkyvät elementit ovat kuitenkin ainoastaan jäävuoren huippu, sillä Facebook-mainos itse asiassa koostuu itse mainoksen lisäksi kahdesta eri osasta, jotka tunnetaan nimellä kampanja ja mainosjoukko.
Kaikki alkaa mainoskampanjasta, jonka voit ajatella koko mainoksen perustana. Mieti, mikä on mainonnan tavoite, jonka pohjalta haluat mainoksesi optimoitavan Facebookin toimesta. Tämä vaihe on tärkeä, sillä esimerkiksi tavoitteella liikenne et välttämättä onnistu saamaan hyvälläkään mainoksella yhtä paljon myyntiä kuin valitsemalla tavoitteeksi konversio.
Muutamia yleisimpiä tavoitteita:
Mainoskampanjan luominen käynnistyy Facebook Business Managerissa.
Mainosjoukolla kerrot Facebookille sen, kuinka haluat mainostasi esitettävän. Mainoksen luomisen toinen askel on siis mainosjoukon rakentaminen, jossa määrittelet seuraavat asiat:
Yhdellä mainoskampanjalla voi olla useampi mainosjoukko, joista jokaisella on oma kohderyhmä, budjetti sekä aikataulu.
Viimeinen osa toimivan mainoksen rakenteessa on lopullinen mainos, jonka kohderyhmäsi näkee esimerkiksi uutissyötteessään. Mainosjoukon määrittämisen jälkeen valitset mainoksellesi luovan sisällön eli vaikkapa kuvan tai videon, tekstin ja sopivan toimintakutsupainikkeen.
Kuva
Video
Teksti
Saatat pähkäillä, valitsetko mainokseen kuvan vai videon. Videoiden kulutus on jatkuvassa nousussa, joten etenkin videomainontaa kannattaa kokeilla Facebookissa. Voit kiinnittää potentiaalisen asiakkaan huomion todennäköisemmin videolla kuin liikkumattomalla kuvalla, mikä tekee videosta ylivoimaisen suosikin mainostajien keskuudessa. Pidä kuitenkin huoli siitä, että videomainos on oikein optimoitu etenkin mobiililaitteiden käyttäjiä ajatellen.
Kiinnostaako Facebook-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Se, mikä toimii toisella, ei välttämättä tuo tuloksia omalla kohdallasi. Suosittelemme testaamaan esimerkiksi A/B-testauksella erilaisia vaihtoehtoja. Hyvä mainos on hyvin suunniteltu ja loppuun asti mietitty. Pysähdy hetkeksi miettimään: kenelle, miksi ja minkä takia? Pohdi siis seuraavia asioita:
Nyt kun Facebook mainoksen rakenne on selvä, kerrataan läpi hyvän mainoksen luominen käytännön tasolla. Avaa Facebook-mainostili osoitteessa Business.facebook.com, täytä yrityksesi laskutustiedot ja paina mainosten hallinnassa (Ads Manager) painiketta “Luo”.
1. Voit luoda uuden kampanjan tai käyttää olemassa olevaa.
2. Halutessasi voit nimetä kampanjan, mainosjoukon sekä mainoksen.
3. Määritä budjetti, aikataulu, kohderyhmä, sijoittelut ja optimointi.
4. Valitse henkilöllisyys ja luova sisältö mainoksellesi. *
* HUOM! Mainoskuvissa olevalle tekstin määrälle ei ole enää rajoitusta, joka aiemmin oli maksimissaan 20 % mainoskuvan pinta-alasta. Facebookin Text Overlay -työkalu ei täten ole enää käytössä. Voit siis nykyään käyttää mainoskuvaa, jossa tekstiä on enemmän.
Ei ole fiksua luoda mainosta pyörimään kuukaudeksi sievoisella summalla ja lähteä itse lomalle. Kun olet luonut ja vahvistanut uuden kampanjan, jonka Facebook on myöhemmin ilmoittanut hyväksyneensä, palaa mainostyökaluun muutaman päivän sisällä tarkistamaan mainoksen tila. Jos mainos ei saa näyttökertoja ja klikkauksia, on jokin pielessä. Tällöin kannattaa muokata mainoksen budjettia sekä kohdennusta sen verran, että mainostaminen on mahdollisimman kustannustehokasta ja järkevää.
Mitä myöhemmin aloitat mainostamisen Facebookissa, sitä enemmän siellä kasvaa kilpailu ja näin ollen myös mainonnan hinta. Kubla suositteleekin mainonnan aloittamista nyt eikä kuukauden päästä, jotta ehdit saamaan kohderyhmäsi huomion parhaaseen mahdolliseen hintaan. Jos kuitenkin tuntuu, ettei aika tai osaaminen riitä, voit pyytää meiltä alan ammattilaisen apua. Meille Facebook mainoksen rakenne, hyvän mainoksen ominaisuudet sekä tehokkaan mainonnan luominen on yhtä arkipäiväistä hommaa kuin sinulle kenties kahvin keittäminen. Ota siis yhteyttä rohkeasti vaikka heti!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.