Kesäkauden lähestyessä markkinointitoimenpiteet voivat tarjota loistavia mahdollisuuksia yrityksille. Tässä blogikirjoituksessa tarjoamme markkinointipäälliköille arvokkaita oivalluksia ja vinkkejä, joiden avulla he voivat hyödyntää kesäkautta markkinointikampanjoissaan. Käsittelemme erilaisia näkökulmia, kuten houkuttelevan sisällön luomista, sosiaalisen median alustojen hyödyntämistä, kesäteemaisia tarjouksia, yhteistyötä vaikuttajien kanssa sekä SEO-strategioiden optimointia näkyvyyden parantamiseksi tällä kaudella. Tarjoamalla käytännön neuvoja ja toimintasuunnitelmia tämä kirjoitus auttaa markkinointipäälliköitä hyödyntämään täysimääräisesti kesäkauden markkinointimahdollisuuksia.
1. Luo houkuttelevaa kesäsisältöä:
Kerro tarinoita, jotka liittyvät kesään ja herättävät tunteita.
Vaikka moni meistä varmasti haluaisi ajatella tekevänsä ostopäätöksensä loogisesti faktoihin perustuen, vaikuttavat tunteet lähes jokaiseen päätökseemme. Tunteet, joita jokin mainos tai tarina herättävät jäävät myös mieleemme herkemmin ja todennäköisemmin, kuin yksittäiset faktat tai tilastot tuotteen tai palvelun suorituskyvystä.
Tarjoa vinkkejä kesäaktiviteetteihin tai lomareitteihin
Ylimääräisen arvon tuottamista ei voi koskaan korostaa liikaa, ja se nousee esille myös kesäkauden markkinoinnissa.
Jaa kesäisiä reseptejä tai DIY-ideoita.
Kuten ylempänä, lisäarvon tuottamista ei voi korostaa liikaa ja se ehdottomasti helpottaa positiiivisten tunteiden herättämisessä kohderyhmäsi keskuudessa.
2. Tehosta sosiaalisen median läsnäoloa:
Luo kesäteemaisia kampanjoita ja kilpailuja sosiaalisen median kanaviin.
Ihmisten osallistaminen ja positiivisen pöhinän luominen sosiaaliseen mediaan on aina hyvä tapa vahvistaa sosiaalisen median läsnäoloa
Hyödynnä hashtag-trendejä ja haasta seuraajasi osallistumaan.
Hashtag-trendit ovat toinen hyvä tapa yleisön osallistamiseen ja tätä voi hyödyntää tehokkaasti erityisesti TikTokissa
3. Tarjoa houkuttelevia kesäalennuksia ja tarjouksia:
Luo rajoitettuja tarjouksia kesäkauden suosituimmista tuotteista tai palveluista.
- Järjestä kesäalekampanjoita tai tarjoa ilmaisia toimituksia.
4. Yhteistyö vaikuttajien kanssa:
Etsi alueellisia vaikuttajia, joilla on yhteys kesäkohderyhmääsi.
Tarjoa heille yhteistyötä ja pyydä heitä esittelemään tuotteitasi kesäaiheisissa sisällöissä.
Vaikuttajamarkkinoinnin suosio kasvaa jatkuvasti ja se on erittäin hyvä tapa nostaa tuotteita esille ja saada uskottavuutta kohderyhmässä suositun vaikuttajan avulla.
5. Hyödynnä kesäiset tapahtumat ja festivaalit:
Osallistu tai sponsoroi kesätapahtumia ja festivaaleja.
Luo yhteistyötä paikallisten järjestäjien kanssa ja tarjoa räätälöityjä markkinointipaketteja.
6. Luo houkutteleva visuaalinen ilme:
Käytä kesäisiä värejä ja grafiikkaa markkinointimateriaaleissasi.
Hyödynnä kesäisiä maisemia ja iloisia tunnelmia kuvissa ja videoissa.
Tämä ei luonnollisesti tarkoita koko visualisen ilmeen uudelleen järjestämistä, mutta kesäksi olisi aina hyvä olla ainakin osittain omat materiaalinsa.
7. Järjestä kesäteemaisia tapahtumia tai kampanjoita:
Suunnittele erikoistapahtumia, kuten kesäisiä pop-up-myymälöitä tai ulkoilmakonsertteja.
Luo kesäteemaisia kampanjoita, jotka houkuttelevat asiakkaita osallistumaan ja jakamaan kokemuksia sosiaalisessa mediassa.
Tapahtumien tai kampanjoiden ei tarvitse olla isoja ja suurella budjetilla järjestettyjä, kunhan ne herättävät keskustelua ja tuovat asiakkaan lähemmäksi yritystä.
Hyödynnä paikkatietoa ja käyttäjien kiinnostuksen kohteita mainonnan personoinnissa.
Neuvoina nämä ovat itsestäänselvemmästä päästä, mutta ovat myös hyvä testi oman asiakaspersoonan tuntemisesta. Tiedätkö todella miten kohderyhmäsi käytös ja liikkuminen muuttuu kesäkaudella?
9. Tee yhteistyötä muiden paikallisten yritysten kanssa:
Luo yhteistyökampanjoita muiden paikallisten yritysten kanssa.
Tarjoa yhteisiä tarjouksia tai ristiinmarkkinointia, joka hyödyttää molempia osapuolia.
10. Seuraa ja analysoi tuloksia:
Mittaa ja seuraa kampanjoidesi tuloksia ja analysoi niitä säännöllisesti.
Opit kampanjoistasi ja voit optimoida markkinointistrategioitasi jatkuvasti.
Kuten aina digimarkkinoinnissa, seuranta on asia, josta ei saa luistaa. Kesäkausi ei Suomessa ole pitkä, joten optimoinnin tulee olla jatkuvaa ja reaktioaikojen lyhyitä. Seurannassa tulee kuitenkin luonnollisesti huomioida asiat, jotka voidaan ottaa huomioon seuraavaa kesää suunnitellessa.
Kesäkauden markkinointi voi tarjota yrityksellesi upeita mahdollisuuksia tavoittaa ja sitouttaa asiakkaat. Hyödynnä näitä tehokkaita strategioita maksimoidaksesi kesäkampanjasi menestyksen ja saavuttaaksesi positiivisia tuloksia.
Hyvä mainos tekee kuluttajalle jo muutaman ensimmäisen sekunnin aikana selväksi sen, mitä mainos myy. Jos myytävä tuote tai palvelu jää mainoksesta epäselväksi tai sen tunnistaminen on kuluttajalle hankalan aivotyöskentelyn takana, on kyseessä floppi. Tietenkin mainos saa hämmentää ja sen pitääkin herättää tunteita, mutta perustiedon tulee olla helposti ymmärrettävissä – jos kuluttaja ei tiedä mainoksen nähtyään […]
ABM voi tavoittaa asiakkaita, jotka eivät vielä edes tunnista tarvettaan tai osaa etsiä ratkaisua ongelmaansa. ABM on tapa kohdentaa markkinointiviesti sellaiselle kohdeyritykselle tai -asiakkaalle, joka tietoisesti tai tietämättään tarvitsee yrityksesi tuotteen tai palvelun. Tämän markkinointimuodon ansiosta viesti menee helpommin perille myös niille, joilta suurelle yleisölle kohdennettu markkinointiviesti suhahtaisi ohi kuin raketti. Kyse on markkinoinnin työkaluja […]
Sosiaalisen median ylläpito jää monella brändillä muiden markkinointikanavien varjoon, vaikka sen merkitys kasvaa jatkuvasti. Monet asiakkaat odottavat brändien olevan läsnä sosiaalisen median kanavissa, niin sisällöntuotannon kuin asiakaspalvelunkin osalta. On erittäin tärkeää luoda keskustelua sosiaalisessa mediassa eli kuunnella asiakkaita, vastata kommentteihin ja arvioihin. Tässä blogikirjoituksessa avataan mitä kaikkea sosiaalisen median ylläpito yritykseltä vaatii. Suuri osa yrityksistä […]
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.