Facebook on tärkeä kanava kaikille liiketoimintaa tekeville. Viimeisimpien tietojen mukaan Facebookilla on 2,7 miljardia aktiivista kuukausittaista käyttäjää. Tähän joukkoon mahtuu todennäköisesti lähes jokaisen liiketoiminnan asiakkaita, siksi myös B2C mainonta Facebookissa on suositeltava vaihtoehto.
Sen lisäksi, että Facebookilla on valtavasti käyttäjiä niin sillä on myös paljon erilaista tietoa käyttäjistään. Tällainen kattava tietopankki tarjoaa hyviä mahdollisuuksia B2C mainontaan Facebookissa.
Facebookilla on myös oma mainostyökalunsa, jolla mainosten luominen onnistuu. B2C mainonta Facebookissa sisältää kivan bonuksen sillä Instagram on Facebookin omistuksessa ja Instagram mainosten suunnittelu ja julkaisu onnistuukin suoraan Facebookin mainostyökalusta.
Seuraavaksi selkeät stepit miten B2C mainonta kannattaa aloittaa, monilla teistä ensimmäinen kohta onkin jo hallussa, mutta listataan sekin tähän siltä varalta, että joltain puuttuu vielä Facebook tili ja/tai yrityssivu.
Tällä listalla pääset mukavasti alkuun, seuraavissa kappaleissa käydään vielä muutama kohta listalta hieman tarkemmin läpi jai meidän blogiarkistostamme löytyy paljon hyödyllistä tietoa, joka soveltuu B2C mainontaan Facebookissa. Samoin esimerkiksi Youtubesta löytyy hyviä videoita joiden avulla mainonnan voi startata.
Nyt kun ainakin toivon mukaan ollaan päästy siihen pisteeseen, että tilit ja sivut on auki sekä se ensimmäinen orgaaninenkin julkaisu on jo tehty niin voimme aloittaa mainosten suunnittelun. Ensimmäisenä on hyvä miettiä tavoitteet, tämä määrittelee kuitenkin kaikki seuravat stepit. Tavoitteilla tarkoitetaan mitä mainonnalla halutaan saavuttaa.
Tavoitteena voi olla esimerkiksi tunnettuuden kasvattaminen, liikenteen ohjaaminen sivulle tai verkkokaupan myynnin kasvattaminen myös erilaisten tapahtumien mainonta onnistuu hyvin Facebookissa.
Kun tavoitteet on asetettu mietitään millainen kohderyhmä olisi optimaalisinta valitun tavoitteen saamiseen. Mainosten kohdennus onkin ehkä kaikkein haastavin vaihe mainonnan tekemisessä ja sen takia siitä onkin ihan oma kappaleensa tulossa muutama rivi alempana.
Nyt kun olemme asettaneet tavoitteet ja miettineet kohderyhmän on meidän pohdittava millainen sisältö ja viestikärki saa kohderyhmämme parhaiten toimimaan tavoitteemme mukaisesti. Viestin pitää siis sekä kiinnostaa kohderyhmää että aktivoida sitä. Tässä on hyvä tehdä A/B testausta eli laitetaan vaikka samanlainen mainos samalle kohderyhmälle niin, että ainoastaan otsikko on erilainen. Samalla ajatuksella voidaan testata myös mainoksen toimintakehoitetta ja itse viestiä sekä tietysti kuvaa ja videota.
Kiinnostaako Facebook-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Mainonnan ehkä kaikkein kriittisin osa-alue on kohdentaminen, eikä tässä B2C mainonta Facebookissa anna mitään syytä olettaa toisin. Hyväkin mainos menee hukkaan väärin kohdistettuna ja kohtalainen mainos voi tuoda hyviäkin tuloksia oikein kohdennettuna.
Facebook tarjoaa monia mahdollisuuksia kohdentaa mainontaa esimerkiksi iän, sukupuolen ja maantieteellisen rajauksen avulla. Kohdennusta voidaan tehdä myös kiinnostusten perusteella ja tämä onkin yksi vahvuuksista miksi B2C mainonta Facebookissa on niin usein hyvä vaihtoehto.
Kohdennuksessa voidaan käyttää myös poissulkuja eli esimerkin vuoksi vaikka näin jalkapallosta kiinnostuneet, mutta pois suljettuna jääkiekosta tykkäävät. Näin meille jää yleisö, jota kiinnostaa näistä kahdesta lajista vain jalkapallo.
Vastaavasti voidaan tehdä myös käänteisenä eli sellainen yleisö joka tykkää sekä jalkapallosta että jääkiekosta. Näin pystymme tarkentamaan huimasti tavoiteltua kohderyhmää.
Kohdennusten osalta on myös hyvä muistaa tehdä a/b-testausta eli laitetaan identtinen mainos pyörimään kahdelle eri yleisölle ja sitten katsotaan kumpaan ryhmään toimii paremmin. Sen jälkeen vaihdetaan heikommin toimineen ryhmän tilalle taas uusi haastaja ja katsotaan kumpi vie seuraavalla kierroksella voiton.
Kuten edeltäkin sai jo vähän vinkkiä niin homma ei suinkaan ole paketissa kun mainos on julkaistu vaan sitten alkaa seuraava vaihe johon kuuluu olennaisena osana muun muassa edellä mainittu a/b-testaus.
Mainonnan tuloksia on analysoitava säännöllisesti ja näistä analyyseistä tehdään johtopäätökset joiden pohjalta mainontaa sitten optimoidaan ja kehitetään. Tätä sykliä on syytä pyörittää aina kun mainonta on käynnissä, muuten jää valtavasti mainonnan potentiaalia hyödyntämättä.
Kohdennusten lisäksi on siis hyvä tosiaan testata myös mainostekstejä, otsikoita sekä toimintakehotteita ja oikeastaan kaikkea mahdollista. B2C mainonta Facebookissa on huomattavasti tehokkaampaa kun mainontaa kehitetään tasaisesti.
Tässä kappaleessa käydään karkeasti läpi yleisestä asetelmaa liittyen myyntisuppilon ja Facebookin suhteeseen. Usein B2C mainonta Facebookissa kohdistuu myyntisuppilon yläpäässä oleviin asiakkaisiin. Tämä tarkoittaa sitä, että asiakas törmää usein mainostettavaan tuotteeseen tai palveluun ensimmäistä kertaa nimenomaan Facebookissa.
Asiakkaat eivät myöskään ole välttämättä juuri mainoksen näkymisen hetkellä edes kiinnostuneita tuotteesta/palvelusta ja mainonta toimiikin enemmän brändimainontana kuin suoraan konversioon ohjaavana mainontana. Tästä voidaan kuitenkin erotella niin sanotut heräteostokset, joista voidaan hyvin olettaa konversioita jo suoraan myös Facebook-mainonnastakin.
B2C mainontaa Facebookissa ei siis pidä vertailla esimerkiksi Googlen hakusana mainonnan kanssa, koska Googlessa asiakkaat ovat monesti jo valmiiksi niin sanotusti ostohousut jalassa. Näiden kahden kanavan roolia kuvaa hyvin se, että nämä ostohousut jalassa googlettavat asiakkaat ovat hyvin usein kuulleet tuotteesta tai palvelusta ensimmäistä kertaa Facebookissa ja ajan myötä kiinnostus on kasvanut ja he lopulta päätyvät Googleen etsimään lisää tietoa. Näitä kanavia ei siis pidä vertailla keskenään, mutta ne toimivat hyvin toisiaan täydentävinä.
Parhaiten B2C mainonta Facebookissa toimii, kun sille on luotu hyvä strategia ja mainontaa kehitetään aktiivisesti. Toivon, että tämä artikkeli antoi sinulle tukea oman mainontasi aloittamiseen tai kehittämiseen. Mikäli haluat sparrailla B2C mainonnasta Facebookissa tai digimainonnasta yleisellä tasolla niin ota meihin rohkeasti yhteyttä, me tykkäämme auttaa ihmisiä digimainonnan haasteiden kanssa 😉
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.