Elämystaloudesta on puhuttu jo vähintään 20 vuotta, aina siitä lähtien kun Pine & Gilmore julkaisi kirjan Experience Economy. Paikka, jossa oppeja on viety puhtaimmin käytäntöön, on Changin lentokenttä Singaporessa.
Kävin paikan päällä tutustumassa muutamiin kohteisiin, jotka ovat tehneet monelle matkailijalle logistisesta välttämättömyydestä elämyksen, jonne jopa tullaan varta vasten käymään.
Mitä oivalluksia 7 vuotta peräkkäin Skytraxin äänestyksessä maailman parhaaksi lentokentäksi nostettu elämyspuisto tarjosi? Ja mitä se voisi opettaa meille Suomessa liiketoiminnasta ja asiakaspalvelusta?
Ensimmäisenä mieleen nousee rohkeus luoda jotain suurta. Oli se sitten joidenkin mielestä naftisti superlatiivista, niin kyllähän maailman suurin kineettinen taideteos tai sisävesiputous tarjoavat Vau-elämyksen.
Ja se puolestaan jos mikä, on makrotasolla tehtyä somemarkkinointia: ihmiset kertovat mielellään sosiaalisessa mediassa elämyksistä, jotka jäivät heidän mieleensä.
Yksinään tämä ei kuitenkaan riitä. Väittäisin, että ilman palvelukokemusta ja hyvin rakennettua peruspalvelukonseptia nämä hieman överiksi vedetyt elämykset eivät mieltä lämmittäisi.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Lue tarkemmin digitaalisen mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä.
Perhospuutarha ei paljon mieltä lämmitä, jos myöhästyt jatkolennolta huonon lentokenttäsuunnittelun vuoksi
Lennettyäni 12 tuntia turistiluokassa, olin jo aika tokkurassa päästyäni lentoaseman metroasemalle asti. Lippuautomaatin luona oli ystävällinen rouva, joka opasti minua oikean lipun ostamisessa – ja neuvoi säästämään rahani ja olemaan ostamatta 3 päivän turistikorttia, koska oli jo iltapäivä ja olisin menettänyt ensimmäisen kolmesta päivästä käytännössä matkaan kentältä hotellille.
Tästä jäi hyvä mieli: olin saapunut paikkaan, jossa minusta ei nyhdettäisi jokaista turistidollaria irti. Samalla tavalla asiakkaat joka puolella maailmaa haluavat kokea olevansa muutakin kuin käveleviä lompakoita.
Toinen onnistunut palvelukokemus oli kirjautuminen hotelliin. Etukäteen tekemäni nettikirjautuminen nopeutti asioita ja minun ei tarvinnut kuin vilauttaa passia ja pääsin kömpimään pitkäkseni. Matkailijalle toinen kohta, missä ylimääräinen hässäköinti ei kiinnosta.
Asioiden sujuvoittaminen ja tekeminen mahdollisimman jouhevasti lieneekin tämän paikan perustavanlaatuisia piirteitä. Ei turhia kikkailuja, jotta tilaa jäisi isoille elämyksille ja niille merkityksellisille hetkille.
Tästä on hyvä jatkaa tutkimustyötä paikan päällä. 😊
Yrityksen markkinointi ja internet-mainonta pitää sisällään tänä päivänä lukemattoman määrän erilaisia vaihtoehtoja, ja uusia kanavia tulee jatkuvasti lisää. Jopa digitoimiston tekevän yrityksen on vaikea valita sopivat kanavat sähköiseen markkinointiin ”perinteisten” ja ”uusien” kanavien joukosta. ”Digimarkkinoinnin” asiantuntijoilla on monesti tapana mennä myyntipuheissaan melko syvälle digitaalisen markkinoinnin termistöön ja käyttää paljon lyhenteitä. Suuri osa näistä termeistä voi olla […]
Hyvä mainos tekee kuluttajalle jo muutaman ensimmäisen sekunnin aikana selväksi sen, mitä mainos myy. Jos myytävä tuote tai palvelu jää mainoksesta epäselväksi tai sen tunnistaminen on kuluttajalle hankalan aivotyöskentelyn takana, on kyseessä floppi. Tietenkin mainos saa hämmentää ja sen pitääkin herättää tunteita, mutta perustiedon tulee olla helposti ymmärrettävissä – jos kuluttaja ei tiedä mainoksen nähtyään […]
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.