Pandemian aikana Facebookin aktiivisten käyttäjien määrä on noussut, sillä ihmiset viettävät enemmän aikaa kotonaan. Suomalaisista yli 2 miljoonaa käyttää palvelua, mikä tekee mainonnan täsmällisestä ja tarkasta kohdentamisesta kriittisen tärkeää. Mainosbudjetista valuu osa hukkaan, jos mainoksia ei kohdenneta tai kohdennus menee päin metsää – ja kenen mielestä rahan heittäminen ulos ikkunasta on fiksua? Ei ainakaan meistä! Facebook Audiences antaa mainostamiseen budjetoidulle rahalle parasta vastinetta, sillä kohdennusvaihtoehdot ovat tarkemmat kuin missään muualla.
Kubla on tottunut tekemään tuloksekasta Facebook-mainontaa, joten tämä artikkeli kannattaa käydä läpi kera suurennuslasin. Lue alta, kuinka Facebook Audiences toimii, sillä jokaisen (siis ihan jokaisen) tulisi tietää näistä mahdollisuuksista.
Facebook Audiences eli Yleisöt-työkalu vie mainostamisen Facebookissa seuraavalle tasolle. Löydät kyseisen työkalun Facebook Business Managerista, jolla olet mahdollisesti aiemminkin luonut mainoksia Facebookiin. Tällä työkalulla voit tehdä mainoksistasi moninkertaisesti tehokkaampia!
Vaikka Facebook-mainostesi klikkihinta (CPC, Cost Per Click) olisi hurjan edullinen, kertoo todellinen konversioaste mainonnan tehon. Pyrit kuitenkin saamaan mainonnalla asiakkaita halpojen klikkausten sijaan, eikö vain? Parhaimpaan mahdolliseen lopputulokseen pääset tekemällä mainontaa tarkkaakin tarkemmalla kohdennuksella, joka puolestaan hoituu näppärästi Facebook Audiences -työkalulla.
Yksi Facebook Audiences -työkalun yleisömuodoista on Saved Audiences eli Tallennetut yleisöt. Nimensä mukaisesti pystyt tallentamaan aiemmin käyttämäsi yleisöt, joten voit hyödyntää hyväksi havaittuja kohdennuksia jatkossakin. Lisäksi pystyt vertailemaan kampanjoiden tuloksia sekä analysoimaan mainontaa entistäkin tehokkaammin.
Facebook on tunnettu lukemattomista kohdennusvaihtoehdoistaan, joita ovat muun muassa sijaintiperusteinen, väestöperusteinen, kiinnostusperusteinen ja käytösperusteinen. Iän, sukupuolen, koulutuksen, suhdestatuksen sekä muiden henkilökohtaisten tietojen lisäksi voit esimerkiksi kohdentaa mainoksen ainoastaan niille, jotka asuvat postinumeroalueella 00730 – tai heille, jotka kävivät tällä alueella äskettäin.
Vaikkapa koirantarvikkeita myyvänä yrityksenä saattaa olla fiksua kokeilla kohdentaa mainontaa myös kiinnostuksen kohteiden perusteella niille, jotka ovat esimerkiksi tykänneet erilaisista koirasivustoista Facebookissa. Toisaalta tunnelmallisen kylpylän omistajana kannattaa kohdentaa mainos kylpylälomaa suunnittelevalle henkilölle.
Kiinnostaako Facebook-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Mikäli sinulla on verkkosivu tai -kauppa, kannattaa etenkin Custom Audiences pistää korvan taa. Kun olet asentanut Facebook-pikselin sivustollesi, antaa Custom Audiences sinulle loistavan mahdollisuuden tavoittaa uudelleenmarkkinoinnilla ne asiakkaat, jotka ovat esimerkiksi vierailleet sivustollasi tietyn ajanjakson aikana. Uudelleenmarkkinointi kannattaa, sillä tällöin kohderyhmällä on jo olemassa oleva kiinnostus tuotteitasi tai palveluitasi kohtaan.
Voit kohdentaa mainontaa muun muassa heille,
Mahdollisuuksia on monia. Facebook Audiences ja etenkin tämä Custom Audiences on fiksua sisällyttää markkinointisuunnitelmaan yrityksen toimialasta riippumatta. Pystyt luomaan niin henkilökohtaiselta tuntuvia mainoksia, ettei niitä voi sivuuttaa!
Niin sanottu kaksoisolentokohderyhmä on erittäin hyvä tapa tehdä Facebook-mainontaa. Kyse on potentiaalisista asiakkaista, jotka muistuttavat esimerkiksi verkkokaupassasi vierailleita ihmisiä. Lookalike Audiences luodaan Facebookin toimesta sinun kokoamasi ryhmän perusteella. Tämä ihmisryhmä voi koostua esimerkiksi aiemmin luomastasi Custom Audiences -yleisöstä tai Facebook-sivusi tykkääjistä, joista Facebook sitten luo kaksoisolentoryhmän tehokasta mainontaa varten.
Facebook Audiences tuo parhaimmillaan todella merkittäviä, rahanarvoisia tuloksia. Jotta mainonta puhuttelee potentiaalista asiakasta kuin kirje rakkaalta perheenjäseneltä antaen vastinetta myös käyttämillesi euroille, täytyy se tietysti tehdä oikein. Me Kublalla tiedämme, kuinka mainonnassa onnistutaan! Ennen kuin lähdet pyörittämään mainontaa tällä työkalulla, lue alta kaksi asiaa, jotka sinun kannattaa ottaa huomioon. Tarvittaessa voimme myös tehdä toimivaa mainontaa puolestasi Facebook Audiences -työkalua hyödyntäen.
Ei kannata ajatella, että “mitä suurempi ihmisjoukko näkee mainoksen, sitä parempia tuloksia varmasti saan”, sillä todellisuudessa lopputulos on päinvastainen. Mitä todennäköisemmin heität rahaa hukkaan, mikäli valitset mainoksesi kohderyhmäksi koko Suomen väestön, sillä suurin osa heistä ei ole kiinnostunut tuotteestasi tai palvelustasi.
Facebookin suositus esimerkiksi Lookalike Audiences -yleisön koolle on ainoastaan 1 000 - 50 000 ihmistä. Jos mainostamiseen on varattu pieni summa rahaa, kannattaa myös yleisön koon olla maltillinen. Isommalla summalla voit lähteä tavoittamaan isompaa joukkoa.
Kun 180 vuorokautta eli reilu 5 kuukautta on kulunut, katoaa esimerkiksi verkkosivustolla käynyt henkilö Facebook Audiences -työkalun datapankista automaattisesti. Pidä siis mielessä tämä, ja kohdenna mainoskampanja sivustollasi 150-180 vuorokautta sitten käyneisiin, jotta pysyt näiden kävijöiden mielessä.
Tahdot taatusti päästä tekemään tehokasta mainontaa, jolla voit hieman paikata etenkin nyt rankan poikkeusajan aiheuttamaa asiakaskatoa. Alan ammattilaisina me autamme sinua mielellämme syventymään Facebook Audiences -työkalun saloihin entistäkin yksityiskohtaisemmin käytännön tasolla, jotta voit tulevaisuudessa pyörittää supertehokkaita mainoksia ihan itse, mikäli aikaa moiseen löytyy.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.