Hei järjestön tai yhdistyksen edustaja! Oletko jo kuullut Googlen järjestöille suunnatusta palvelusta, Google Ad Grants -ohjelmasta?
Googlen hakusanamainonta on maksettua näkyvyyttä Googlen hakukoneessa. Jos olet kuitenkin ei-kaupallisen organisaation edustaja, voit saada Googlelta mainosbudjetin hakusanamainonnan tekemiseen ilmaiseksi. Mistä tässä oikein on kyse?
Onko tavallinen Googlessa tehtävä hakusanamainonta jo sinulle tuttua? Google Ad Grants -mainonta on lähtökohdiltaan hyvin samanlaista kuin tavallinen hakusanamainonta. Sitä jopa tehdään saman työkalun Google Adsin kautta. On kuitenkin useampi seikka mikä erottaa normaalin hakusanamainonnan Google Ad Grants -mainonnasta.
Google Ad Grants -ohjelma tarjoaa ei-kaupallisille yhdistyksille, järjestöille ja hyväntekeväisyysorganisaatioille mahdollisuuden näyttää mainoksia Googlen hakukoneessa tehdyissä hauissa jopa 10 000 dollarin edestä joka kuukausi. Pääset siis tekemään hakusanamainontaa tarvitsematta panostaa siihen itse mediaan kuluvaa rahaa.
Mietit varmaan, että tähän on oltava koira haudattuna. Näin ei kuitenkaan ole. Google kuitenkin määrittelee tarkkaan, ketkä Ad Grants -ohjelmaan pääsevät mukaan. Mainonnalle on määritelty myös tarkat laatuvaatimukset, joten mainostaminen Ad Grants -ohjelman kautta vaatii suunnittelua ja kampanjoinnin tarkkaa monitorointia, jotta ohjelmassa pysyy mukana eikä mainonta mene pois päältä.
Google haluaa Ad Grants -ohjelmallaan tukea hyväntekeväisyyttä tekeviä tahoja. Se varmasti myös haluaa houkutella ohjelman kautta järjestöjä, yhdistyksiä ja säätiöitä asiakkaikseen jakamalla ilmaista rahaa. Näin eri tahot oppivat käyttämään Googlen työkaluja ja näkevät käytännössä miten sen kautta saadaan tuloksia.
Ohjelmaan voivat hakea mukaan järjestöt ja yhdistykset, mm. hyväntekeväisyysjärjestöt ja ammattiyhdistykset. Julkishallinnon virastot ja organisaatiot, sairaalat ja lääketieteelliset ryhmät, akateemiset laitokset tai yliopistot eivät voi osallistua ohjelmaan.
Jotta järjestö voidaan hyväksyä Google Ad Grants -ohjelmaan, sen on täytettävä tietyt Googlen vaatimukset kuten:
Haluatko hakea mukaan Google Ad Grants -ohjelmaan tai saada tehot irti nykyisestä Google-tekemisestä?
Kun organisaatio on läpäissyt Googlen vaatimukset, tulee itse Ad Grants -mainostili rakentaa tiettyjen ehtojen mukaisesti. Googlella on pitkä lista vaatimuksia, joilla mainostili saa pyöriä. Kampanjoiden on mm. tuettava järjestön tehtävää ja tilin on tuotava mitattavia tuloksia. Tilillä ei voida käyttää liian yleisiä avainsanoja ja sen vuoksi esimerkiksi yhden sanan hakutermit eivät ole sallittuja. Mainonta tulee olla tarkasti geokohdennettua ja klikkiprosentin sekä konversioasteen tulee olla hyvällä tasolla.
Google Ad Grants -mainostilillä pystyt tekemään ainoastaan hakusanamainontaa, mikä tarkoittaa, että esim. bannereilla tehtävä display-mainonta, YouTube-mainonta ja muut kampanjamuodot jäävät mainonnan ulkopuolelle. Niitä pystyy toki samaan aikaan tekemään tavallisen Google Ads -mainostilin kautta, jonne tulee panostaa erillinen mainosbudjetti.
Ad Grants -ohjelma on hieno tapa lisätä järjestösi näkyvyyttä Googlen hakukoneessa ja säästää mainonnan kustannuksia. Yllämainittujen seikkojen vuoksi tilin perustaminen ja ylläpito ei kuitenkaan ole yksinkertaista vaan vaatii asiaan perehtymistä ja tilin monitorointia.
Suomessa tehdään vuosittain yli 10 miljardia Google-hakua vuodessa. Meistä jokainen tietää mitä ”googlettaminen” tarkoittaa ja teemme sitä päivittäin. Meillä on tarve kun olemme Googlessa, ja mainostamisella pyrimme vastaamaan tarpeeseen. On siis sanomattakin selvää, että Googlessa tehtävä hakusanamainonta kannattaa.
Ad Grants tarjoaa kanavan viestiä toiminnastanne ja arvoistanne. Saatte näkyvyyttä ja tietoisuus ajamastanne asiasta leviää. Tietoisuuden leviäminen mahdollistaa potentiaalisten uusia jäsenien ja tukijoiden tavoittamisen. Näin ollen saatte mahdollisesti uusia jäseniä ja lahjoituksia, mikä on järjestöille tärkeää.
Google Ad Grants tukee myös muiden mainoskanavia ja niiden tuottavuutta, sillä viestin toistuminen eri kanavissa vahvistaa muistijälkeä. Jos esimerkiksi olette ja vahvasti läsnä sosiaalisessa median kanavassa esim. Facebookissa, suosittelen vahvasti ottamaan Google Ad Grantsin mukaan mainoskanavapalettiinne, sillä nämä kaksi kanavaa toimivat yleisesti hyvin yhteen.
Miksi et siis tarttuisi Ad Grantsin tarjoamaan mahdollisuuteen?
Aivan ensimmäiseksi sinun tulee varmistaa, onko edustamasi organisaatio kelpoinen hakemaan ohjelmaan. Jotta hakemusprosessi voidaan aloittaa, tulee organisaation rekisteröityä Googlen paikallisen yhteistyökumppanin palveluun. Hakemus tehdään verkossa ja jos se hyväksytään, pääset käsiksi rakentamaan mainostiliäsi.
Koska hakemisprosessi Ad Grantsiin vaatii muutaman työvaiheen ja itse mainostilin perustaminen ja ylläpito ei ole aivan yksinkertaista, suosittelemme ottamaan yhteyden asiantuntevaan kumppaniin. Tällä tavoin kaikki menee kerralla varmasti kuten pitää ja sinulta säästyy aikaa ja resursseja.
Meillä Kublalla on kokemusta useiden Ad Grants -tilien avaamisesta ja ylläpidosta. Nopeimmin ja tehokkaimmin pääsetkin liikkeelle, kun otat yhteyttä meihin!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.