30 miljoonaa Google-hakua Suomessa – ei kuukaudessa eikä viikossa, vaan yhdessä ainoassa päivässä. Kaikki yritykset käyvät näkyvyysjahtia, mutta kuka pongahtaa hakutulossivulle ensimmäisenä? Kun näkyvyyttä Googlessa halutaan nostaa, turvaudutaan hakukoneoptimoinnin avulla saavutettuun, ei-maksettuun mainontaan ja/tai Google Adsiin eli maksettuun Google-mainontaan. Miten Google markkinointi saadaan toimimaan?
Markkinointi Googlessa on taitolaji ja vaatii onnistuakseen ehdottomasti tietoa siitä, kuinka Google Ads toimii ja kuinka tehokasta markkinointia tehdään. Setelit lentelevät tuulen mukana teille tuntemattomille, mikäli markkinointi keskittyy esimerkiksi kohderyhmälle vääriin avainsanoihin tai pitää sisällään huolimattomasti suunniteltuja kampanjoita.
Tiedäthän jo kohderyhmäsi? Kaikenlainen, tuloksekas markkinointi perustuu materiaalin kohdistamiseen yrityksen ihanneasiakkaille – niin perustuu myös Google-markkinointi. Kun lähdetään pyörittämään mainontaa Googlessa, on mietittävä, millä hakusanoilla siellä halutaan näkyä. Tätä mietiskelyprosessia kutsutaan avainsana-analyysiksi: kalastellaan juuri ne avainsanat, joita yrityksesi kohderyhmä käyttää tehdessään hakuja Googlessa.
Taas päästään sanomaan se taikasana: kustannustehokas. Markkinoinnissa pyritään kustannustehokkuuteen – vaikka Google-markkinointi särähtää joidenkin korviin kalliina alustana tehdä markkinointia, on Google Ads myös erittäin kustannustehokas, kun kampanjat on suunniteltu huolellisesti, optimoitu tehokkaasti ja Google Adsin tuloksia parantavat ominaisuudet huomioitu mainontaa tehdessä. Kustannustehokas Google-markkinointi vaatii kohderyhmän tuntemisen, ammattitaitoisesti tehtyjen mainosten luomisen ja tulosten analysoimisen sekä kehittämisen.
Entä minne kävijä ohjataan, kun hän päättää klikata mainostasi? Jos myyt koirien tassusuojia, niin tuskinpa ohjaisit kävijää etusivulle tai kissanruokaosioon. Yllättävän moni mainostaja ei kuitenkaan panosta siihen, kuinka hyvin laskeutumissivu eli ländäri vastaa mainoksen sisältöä – ja sitä hakusanaa, jolla ostohousut jalassa oleva asiakas on yrittänyt tuotteita etsiä. (Paitsi jos kyseessä on housuja etsivä ostaja, jolloin voitaneen puhua ostobokserit jalassa olevasta asiakkaasta).
Onko laiskuus varsinaisesti virhe? No, joka tapauksessa yksi yleisimmistä mainostajien synneistä on huono datan hyödyntäminen. Hyvä käytäntö on testata eri mainosversioita, seurata eri hakusanojen välisiä eroja tehokkuudessa ja tietenkin tutkia, mitä kilpailijat tekevät. Nopein reitti perille on usein paras reitti, mutta Google-markkinoinnissa on kyse ennemminkin matkasta kuin määränpäästä. Siksi jatkuva testaaminen ja kampanjan trimmaaminen säännöllisin aikavälein on osa menestyvän markkinoijan tunnusmerkkejä.
Laadukkaan konversioseurannan rakentaminen verkkosivustolle voi olla vaikeaa, varsinkin jos sivusto on rakennettu näennäisesti käyttäjäystävällisen alustan päälle (krhm*Wix*krhm). Se ei kuitenkaan voi olla tekosyynä sille, että mainostaja ei saa käyttöönsä tietoa siitä, mitkä mainosviestit, hakusanat tai edes kampanjat tuovat käytetylle mainosrahalle parhaan tuoton ja mitkä ovat silkkaa seteleiden heittelemistä takan sytykkeeksi. Yksinkertaisin tapa säästää mainonnassa rahaa on sammuttaa huonot kampanjat – mutta jos et tiedä mitkä kampanjat ovat niitä huonoja kampanjoita, et ole mutu-tieteilijää ammattimaisemmalla tasolla.
Hakukoneoptimoinnilla on yleensä yksi tavoite: saada hakija valitsemaan hakutulosten kärkeen sijoittuneen sivun. Tämän sivun halutaan tietenkin olevan yrityksen oma sivu. Hakukoneoptimointiin perustuva Google-markkinointi tuo oikein tehtynä edullista liikennettä ja vahvistaa yrityksen brändiä, mutta kääntöpuolena vaatii ehdottomasti aikaa ja toimivan strategian.
Hakusanamarkkinoinnilla halutaan saada yrityksen sivu näkymään hakukoneissa hakutulossijoituksista riippumatta. Hakusanamarkkinointia kannattaa tehdä monestakin syystä: mainokset saadaan nopeasti pyörimään, markkinointituloksia voidaan mitata äärettömän tarkasti ja hakusanamarkkinointi on helppo ulkoistaa. Kubla tietää, kuinka tehokas Google-markkinointi toimii ja kuinka hakusanamarkkinointia tehdään oikein – ulkoista siis markkinointisi Kublan Google-ammattilaisille.
Laita viestiä KublalleGoogle Ads helpottaa myös pienten yritysten kilpailua markkinoilla suurempiaan vastaan: budjetti määrätään itse ilman vähimmäisbudjettimääräyksiä tai kuukausimaksuja, ja pienelläkin summalla voidaan saada hyviä tuloksia, mikäli Google-markkinointia tehdään oikein. Google Ads kuluttaa markkinointiin juuri sen summan, joka sille annetaan. Hakusanamainonta Googlessa perustuu Cost per Click (CPC) -hinnoitteluun, jolloin maksat ainoastaan mainosta klikanneista kävijöistä. Google-markkinointi mahdollistaa siis markkinointibudjetin fiksun sijoittamisen ja toimii pienempäänkin tarpeeseen.
Vinkki: Bing-markkinointi voi olla Google-markkinointia edullisempaa.
Google Ads ei toimi ilman kohdennusta. Oikeanlainen kohdennus vaatii potentiaalisten asiakkaiden tuntemista – millaisia hakusanoja he käyttävät, millä laitteella he suorittavat hakunsa ja mihin aikaan päivästä? Kohdennuksen lisäksi on muistettava mitata sitä, mitä Google-markkinoinnissa on saanut aikaan. Google-mainonnan tuloksia voidaan kätevästi mitata ilmaisen Google Analyticsin avulla. Kun Google markkinointi on kohdennettu ja tuloksia mitattu, täytyy vielä muistaa kehittää niitä. Kertyneen datan avulla liiketoimintaa voidaan kehittää entisestään ja pian kampanjat pyörivät tuoden huikeita tuloksia!
Vinkki! Google Ads kannattaa kytkeä verkkosivuston analytiikkaan. Haluatko kuulla lisää siitä, kuinka tehokas Google-markkinointi toimii? Kysy Kublalta!
Ota yhteyttäRiippuu siitä, onko yrittäjällä itsellään aikaa ja osaamista, sillä näitä kahta Google-markkinointi vaatii toimiakseen kustannustehokkaasti.
Mikäli yrityksen markkinointibudjetti on muutaman satasen luokkaa kuukaudessa, ei markkinoinnin ulkoistaminen välttämättä ole järkevää. Tällöin yrittäjälle paras neuvo on se, että markkinointia pyörittää itse ja ottaa osaa markkinointitaitoja kehittäviin ja tukeviin koulutuksiin. Jälleen on kuitenkin laskettava se, tuleeko yrittäjän käyttämän ajan arvosta yhteen laskettuna koulutuksiin kuluvan rahan kanssa todellisuudessa hintavampaa kuin edes markkinoinnin osittainen ulkoistaminen.
Ammattilaisen jeesiä tarvitaan usein kuitenkin viimeistään konversioseurannan vaiheessa. Konversioseuranta on tärkeä osa Google-markkinointia, sillä muutoin mainontaa on vaikea kehittää ja tuloksia saada pidemmällä aikavälillä.
Kun yrityksen markkinointibudjetti sallii tuhannen tai tuhansien eurojen sijoituksen, on ulkoistaminen ehdottomasti järkevä valinta, jotta mainontaan käytetty summa tulee tehokkaaseen käyttöön. Google-markkinointi kattaa tehokkaita työkaluja, joista ammattilainen saa taatusti paljon enemmän irti!
Tärkeintä on se, että yrittäjä investoi osaamiseen – oli kyse sitten omasta osaamisesta tai siitä, mitä markkinointitoimistolla on tarjota. Kubla on talo täynnä digimarkkinoinnin ammattilaisia, joista löytyy monta osaavaa tyyppiä hoitamaan tehokkaasti yrityksesi Google-markkinointia!
Laitetaan markkinointisi kuntoon!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.