Hoi, verkkokauppias tai paikallinen yrittäjä, Google Shopping ominaisuus on tärkeä työkalu juuri sinulle! Olet saattanut kuulla huhua kyseisestä ominaisuudesta, mutta mikä se oikeastaan on, kenelle siitä on hyötyä ja miten se toimii?
Maailman suurin hakukone Google houkuttelee paikalle miljoonia suomalaisia päivittäin etsimään tuotteita ja palveluita – yksi etsii uutta pölynimuria, toinen ihania huonekaluja sekä kolmas tarvikkeita pienelle koiranpennulle. Googlen hakukone on loistava tapa tavoittaa etenkin ne ostavat asiakkaat, joilla ostohalu tai -tarve jo on olemassa.
Google Shopping on Google-mainonnan kampanjatyyppi. Tämän tyyppiset mainokset kiinnittävät potentiaalisen asiakkaan huomion todennäköisemmin kuin tekstimainos, sillä hyvä kuva ja terävä otsikko herättävät mielenkiinnon.
Oikein tehtynä Google Shopping -mainokset
Näin se toimii: Kun potentiaalinen asiakas hakee Googlesta esimerkiksi hakusanalla “kuulokkeet”, näkyy hänelle heti ensimmäisenä hakutulossivun kärjessä tuotteiden kuvat, hinnat ja myyjät. Hän voi klikata “Ostokset”-välilehdelle ja suodattaa hakutuloksia esimerkiksi hinnan, kunnon, toimituksen, arvostelun tai myyjän perusteella.
Google Shopping on lähes välttämätön työkalu verkkokauppiaalle, mutta tekee tehtävänsä myös paikallisen yrityksen myynnin ja näkyvyyden kasvattamisessa. Google Shopping -mainonta edellyttää tuoteluetteloa, jonka tuotteet näkyvät osana listauksia eri mainospaikoilla.
Haluatko mainostaa yritystäsi Googlessa tai saada tehot irti nykyisestä Google-tekemisestä?
Google Shopping saattaa alkuun tuntua haastavalta, mutta tarvittaessa autamme sinut alkuun. Google luo sinulle mainoksen puolestasi niiden tietojen perusteella, jotka se löytää Google Merchant Centeristä eli Kauppiaskeskuksesta. Mainoksessa näkyy tarvittavat tuotetiedot, kuten tuotteen nimi, hinta ja myyjä.
Kun teet maksullista Google Shopping -mainontaa, tarvitset kolme asiaa:
Voit saada mainoksesi näkymään muun muassa hakutulossivulla, “Ostokset”-välilehdellä, Gmailissa sekä YouTubessa. Hinnoittelu on klikkiperusteista (CPC, Cost Per Click) eli maksat ainoastaan klikkauksista. Yhden klikkauksen hinta on keskimäärin 0,29 €.
Kun teet ilmaista Google Shopping -mainontaa, tarvitset kaksi asiaa:
Saat mainoksesi näkymään ainoastaan “Ostokset”-välilehdellä maksullisten Shopping-mainosten alapuolella. Mainoksen näyttökerrat tai klikkaukset eivät maksa sinulle mitään.
Jotta tuotteesi pääsee parrasvaloihin Google Shoppingissa, täytyy sinun osata optimoida tuotteet oikein jo verkkokaupassa. Kerromme seuraavaksi kolme neuvoa, jotka kannattaa laittaa korvan taa!
Mikäli olet verkkokauppias, täytyy verkkokaupan olla kunnossa. Tuotekuvat ja -tekstit ovat tässä mainosmuodossa ratkaisevassa roolissa.
Kun lataat verkkokauppaasi tuotekuvan, jonka haluat Google Shopping -mainokseen, kiinnitä huomiota kuvan laatuun ja kuvakokoon. Tuotekuvan koon tulisi olla vähintään 100 x 100 pikseliä.
Tuotekuvan täytyy olla yksinkertainen kuva yhdestä tuotteesta ilman logoa tai muita koristeita. Taustan väri ei voi olla esimerkiksi räikeän pinkki, vaan taustan tulee olla neutraalin vaalean sävyinen tai harmaa.
Helpommin sanottu kuin tehty, sillä myös yllä mainitut Googlen vaatimukset täytyy huomioida. Kun eri kauppiaiden tuotteet ovat vierekkäin, on joukosta erottuminen tärkeää niillä keinoilla, mitä on käytettävissä.
Kokeile erottua muista vaikkapa valkotaustaisen tuotekuvan sijaan esimerkiksi harmaan taustan omaavalla kuvalla.
Kun tuotteesta on saatavilla hyvin tarpeellista tietoa, on Googlella enemmän mahdollisuuksia tuoda tuotteesi esille hakujen yhteydessä.
Mikäli potentiaalinen asiakas etsii esimerkiksi punaisia lenkkareita, ei sinun punaisia lenkkareitasi tuoda esille, mikäli väriä ei ole mainittu tuotetiedoissa.
Voit lähteä liikenteeseen tekemällä ilmaista Google Shopping -mainontaa, ja sen jälkeen tarvittaessa tutustua myös maksulliseen vaihtoehtoon. Mikäli aika tai osaaminen ei riitä, mutta verkkokauppiaana tiedät, että tarvitset kaiken mahdollisen näkyvyyden Googlessa, käänny puoleemme. Me autamme sinut mielellämme alkuun Google Shopping -mainonnan maailmassa.
Kuulostaako suunnitelman tekeminen hankalalta?
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.