Onko sinulla verkkosivu? Hienoa – tämä kirjoitus koskee juuri sinua. Google Webmaster Tools on hakukoneoptimointia helpottava työkalu, joka näyttää sivustosi hakukoneen silmin. Jotta voit miellyttää hakukonetta, tulee sinun nähdä sivustosi sen näkökulmasta. Hakukoneen miellyttäminen on avainasemassa hakutulossivun kärkeen kipuamisessa. Et halua jäädä kilpailijasi jalkoihin sijoittumalla Google-haun kakkossivulle, sillä ensimmäisen hakutulossivun tulokset saavat yli 90 % kaikista klikkauksista! Liiketoiminnan ja menestymisen kannalta on siis ensiarvoisen tärkeää pyrkiä hakutuloksissa mahdollisimman hyvälle paikalle.
Hakukoneoptimoinnista höpistään paljon, eikä suotta! Googlen kaltainen hakukonekingi voi todella tuoda asiakkaat luoksesi täysin ilmaiseksi. Search Engine Optimization eli SEO tarkoittaa käytännössä siis verkkosivun tai -kaupan näkyvyyden parantamista hakukoneiden hakutuloksissa. Kuinka hakutulossivulle sijoittumiseen voi vaikuttaa? Hakukoneet pitävät muun muassa hyvästä tekstisisällöstä, huolellisesti mietityistä metatiedoista sekä nopeasta latausnopeudesta. Google Webmaster Tools havaitsee sivustosi ongelmakohdat ja kertoo sinulle, mitä mieltä itse hakukonekingi on verkkosivustasi. Vuoden 2015 jälkeen Google Webmaster Tools on tunnettu nimellä Google Search Console – kyseessä on siis yksi ja sama työkalu!
Hakukoneoptimoinnilta et voi välttyä. Ilman huolellista optimointia heität hukkaan suurimman osan mahdollisuuksista, joita liiketoiminnan vieminen verkkoon parhaimmillaan tuo! Saatat pähkäillä, onko Webmaster Tools kaiken ajan ja vaivan arvoinen – kyllä on, mikäli sinulla on toimintaa verkossa ja haluat sitä kautta kasvattaa asiakaskuntaasi. Sinne päin SEO:ta ei kuitenkaan kannata sohia, vaan toisinaan hakukoneoptimointi on syytä jättää ammattilaisen käsiin. Mikäli aika ja osaaminen ei tunnu riittävän, opettaa Kubla sinut tiimeinesi Google Webmaster Tools -työkalun pariin tai ottaa harteilleen koko hakukoneoptimoinnin.
Google Webmaster Tools havaitsee sivustosi ongelmat ja auttaa ratkaisemaan ne. Jos sivustollasi on esimerkiksi ei mihinkään vieviä linkkejä tai 404-virhekoodin takaa löytyviä sivuja, ilmoittaa Webmaster Tools niistä sinulle suoraan sähköpostilla. Työkalun hälytyskellot saavat soimaan myös muun muassa mobiilinäkymässä liian pieneksi sotkuksi jäävä teksti ja laittoman pitkään latautuvat kuvat. Ilman kyseistä työkalua et välttämättä havaitse niitä ongelmia, jotka eväävät sinulta pääsyn hakutulossivun kärkipaikoille. Sen sijaan, että tuskailisit yrittääksesi löytää ongelmakohdat ilman siihen pätevää työkalua, ota käyttöön Google Webmaster Tools – se on täysin maksuton.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Google Webmaster Tools on kuin aarrearkku, jonka sisältä löytyy kultaakin arvokkaampia ominaisuuksia. Näitä ominaisuuksia ovat muun muassa Search Appearance, Search Traffic, Google Index sekä Crawl. Mitä näillä käytännössä tehdään? Kubla kertoo seuraavaksi!
Google Webmaster Tools ja sen Search Appearance antaa sinulle käsityksen siitä, millaisena sivustosi näkyy hakutulossivulla. Hakutulossivulla näkyy muun muassa sivuston otsikko, osoite, meta-kuvaus sekä kävijöiden antamat tähtiarvostelut. Voit myös katsoa, kuinka ohjaavat sivustolinkit näkyvät muiden tietojen yhteydessä.
Google Webmaster Tools sisältää myös Search Trafficin, joka seuraa sivustollesi päätyvää liikennettä ja paljastaa muun muassa sen, mitä hakusanoja sivustollesi päätyneet vierailijat ovat käyttäneet.
Tänä päivänä myös sivuston mobiiliystävällisyys on kova sana: jos sivustoa on vaikea käyttää mobiililaitteella, jää vähintäänkin puolet potentiaalisista asiakkaista saavuttamatta. Sivusto on mobiiliystävällinen silloin, kun tekstit ovat helposti luettavissa, kuvat latautuvat nopeasti kokonaisina ja painikkeisiin on helppo osua. Search Traffic antaa Googlen arvion siitä, millainen on sivustosi käytettävyys mobiililaitteella. Sinun ei tarvitse arvuutella syitä asiakaskatoon, vaan Google Webmaster Tools alleviivaa ongelmakohdat ja auttaa sinua kehittämään sivustosi käyttömukavuutta.
Googlen hakukonerobotit piilottavat sivustoja varastoonsa, joista osa palautuu hakutuloksina sen mukaan, kuinka sivustot vastaavat kävijöiden tekemiä hakuja. Varastoimista kutsutaan indeksoinniksi. Google Index näyttää sinulle sivustosi varastoidut eli indeksoidut sivut ja kertoo sen, mitkä hakusanat Googlen mielestä vastaavat sivustosi sisältöä. Sivusi saattaa päätyä varastoon, vaikka et haluaisi sen olevan siellä – tällöin voit jättää pyynnön sivuston poistamiseen varastosta Google Index -osioon.
Google Webmaster Tools sisältää osion, jonka avulla voit nähdä sivustosi Googlen silmin. Tätä ominaisuutta kutsutaan nimellä Crawl. Crawlista löytyy myös Googlen bottien vierailuista kertova Stats. Mitä enemmän botteja sivustollasi vilisee, sen parempi. Crawl Errors taasen löytää muun muassa 404-virhekoodin taakse kadonneet sivut. Kätevää, eikö? Ilman Google Webmaster Tools -työkalua näiden yleisten ongelmien havaitseminen ja korjaaminen on tuplasti työläämpää.
Google Webmaster Tools on suorastaan nerokas, kiitos Google! Ilman tätä työkalua jäisi sinulta helposti huomaamatta hakutulossijoitukseen vaikuttavat ongelmat, jolloin hakukoneoptimointi menettäisi tehoaan huomattavasti. Etenkin kun hakukoneoptimointiin satsataan aikaa ja kahisevaa, on Google Webmaster Tools ehdoton kaveri. Kaveri on myös Kubla, jolta löytyy taatusti parhaat vinkit Googlen työkalujen käyttöön sekä tuloksiin tähtäävään hakukoneoptimointiin – ota yhteyttä jo tänään, mikäli haluat kivuta korkealle ja pysytellä kilpailijoitasi askeleen edellä!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.