H2H markkinointi eli human-to-human markkinointi on paljon puhuttu aihe tänä päivänä. Harvoista lähteistä löytyy yksinkertaista selitystä siitä mistä tässä on kyse. Useilla sivustoilla mainitaan aiheeseen liittyen vaikuttajamarkkinointi eli esimerkiksi bloggaajien tekemä markkinointi, mutta H2H markkinointi ei ole vain yksittäisten “bloggaajien” tai tunnettujen henkilöiden markkinointia.
H2H markkinointi on toisen osapuolen huomioimista ja markkinoinnin viestin yksinkertaisena pitämistä. Ei siis vain teknisten ominaisuuksien esille nostamista tai oman yrityksen hehkuttamista vaan toisena osapuolena on aina toinen ihminen ja suunnittele viesti häntä kiinnostavalla tavalla niin H2H markkinointisi on onnistunutta.
Viestisi tulisi aina olla suunniteltu toiselle henkilölle kuten human-to-human alkuperäisesti tarkoittaakin. Olipa kyse sitten yrityskohderyhmästä, tai kuluttajille suunnatusta viestistä niin viestin tulisi aina olla suunnattu juuri sille yksilölle jonka pyrit viestilläsi tavoittamaan.
Tämä tarkoittaa B2B-mainonnassa hyvin tarkkaa kohdistamista koska tänä päivänä pystyt tavoittamaan haluamasi henkilön jopa tittelin, matkapuhelinnumeron tai sähköpostin perusteella. Näin voit siis valita kohderyhmäsi jopa yksi henkilö kerrallaan.
Tiedät siis B2B-markkinoinnissa tarkasti kenelle viestisi menee ja yrityksesi tekemä H2H markkinointi voi siis olla juurikin tämän yksittäisen ihmisen puhuttelemista vaikkakin näitä yksittäisiä tarkasti valittuja ihmisiä olisikin jopa kymmeniä tuhansia. Suunnittele viestisi juuri hänelle äläkä luettele vain yrityksesi tuotteen ominaisuuksia tai pidä yritysesittelyä. Asiakasta kiinnostaa vain hänen omat saamansa hyödyt.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
H2H markkinointi on toteutunut melko laajasti B2C-markkinoinnissa jo pidemmänkin aikaa ja yritysten viestinnästä on tänä päivänä mukava huomata kekseliäitä loppuasiakasta viihdyttäviä mainoksia. H2H markkinointi tarkoittaakin loppuasiakkaan huomioimista ja tässä onnistuessasi tulet varmistamaan asiakkaan muistavan sinun yrityksesi ja brändisi kun on aika ostaa sinun toimialasi palvelu.
Kilpailu kuluttaja-asiakkaista kovenee jatkuvasti ja suurinta osaa yrityksistä kiinnostaa jollain tasolla digitaalinen markkinointi. Tämän voi päätellä myös markkinointipanostuksen kasvun myötä. 2019 B2C-myyntiä tekevien yritysten digimarkkinoinnin panostukset kasvoivat Suomessa yli 22% ja tästäkin voidaan päätellä kilpailun kovenevan vuosi vuodelta. Enää ei pärjää oman palvelun tai tuotteen ominaisuuksien korostamisella mainonnassa vaan H2H markkinoinnin opit on tärkeä ottaa huomioon kaikessa yrityksesi viestinnässä ja miettiä mitä B2C-asiakkaasi haluaa kuulla.
Dominos Pizza käyköön esimerkkinä H2H markkinoinnista jossa ei korostettu yrityksen tuotteita tai muitakaan etuja. Dominos Pizza kertoi pitsansa olleen erityisen huonoa ennen heidän tekemiään muutoksia tuotteeseensa. Tästä toteutettiin kansainvälinen kampanja joka lopulta nosti yrityksen myyntiä 15% ja samalla Pizza Hutin ohi maailman suurimmaksi pitseriaksi.
H2H markkinointi on hyvä aloittaa yrityksen sisäisellä työllä ja mahdollisesti myös markkinatutkimuksella. Markkinatutkimuksesta ei tarvitse tehdä raskasta ja kallista vaan tutkimuksen voit toteuttaa jopa sisäisesti melko kevyen budjetin somessa tehtävällä kampanjalla. Voit suoraan kysyä asiakkailtasi palautetta palvelustasi ja potentiaalisilta asiakkailtasi mitä he haluaisivat kuulla miettiessään toimialasi palvelun ostamista.
H2H markkinointi toteutuu parhaimmillaan vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa ja tässä kaikki loppuasiakkaille tehtävät kyselyt ja arvonnat ovat oiva apuväline sosiaalisessa mediassa. Voit toki myös ostaa tutkimuksia kolmannelta osapuolelta mutta Kublan tiimin kokemuksen pohjalta on hyvä pitää jatkuva vuorovaikutus asiakkaiden kanssa myös sosiaalisessa mediassa.
Emme tiedä ainoatakaan tapausta jossa jopa kevyesti suunniteltu H2H markkinointikampanja olisi kääntynyt yritystä vastaan. Asiakkaat voivat reagoida joko positiivisella tai negatiivisella tavalla viesteihisi mutta kaikki tämä palaute on arvokasta ja se voidaan kääntää somessa yrityksen eduksi kuuntelemalla ja ottamalla asia käsittelyyn myös muiden huomaamalla tavalla. Näin saat yrityksesi brändiä korostettua myös sosiaalisen median kanavissa.
Haluatko kuulla ehdotuksia siitä, miten tämä kannattaa tehdä juuri sinun yrityksesi tuotteen tai palvelun osalta?
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.